• traveler

Varför tror ni det bor så många ensamstående i Stockholm?

Det sägs ju att Stockholm är Europas mest singeltäta stad. Tror ni det och varför?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför tror ni det bor så många ensamstående i Stockholm?
  • traveler

Ingen som har en kommentar

• alynda

Det är lättare att leva som singel i Sthlm än i en mindre stad där det finns få andra singlar. Det gör dels att man inte går in i förhållanden bara för att slippa vara ensam i samma grad, dels att man kanske blir mer kräsen när manöver att utbudet är större. Sen finns det ju faktiskt en grupp som gillar att leva själva, och då är storstaden mer lämpad på många sätt.

• Selma1966

Instämmer med ovan. Men sedan passar även många på att flytta in till storstan för att skaffa jobb när de är singlar. De flyttar inte lika lätt på sig när de väl stadgat sig. Hade många inflyttade singlar i vänskapskretsen när jag själv var singel. Nu har de flesta, men inte alla, familj. Men eftersom de flyttade långt tog det några år extra att skaffa nya vänner att gå ut med eller träffa nya partners hos på fester. En del var helt enkelt oroliga själar som flyttade runt mellan städer och studerade, följde med karriären eller reste runt jorden...

Men som sagt, under min uppväxt var det helt klart tydligt att man inte skulle "falla för första bästa" eller hålla fast i någon i brist på annat... Men på en liten ort verkar det i ibland som man håller fast vid partnern för att man blir ensam annars och alla andra singlar är antingen nära vän till exet, jobbar på samma arbetsplats eller släkt...

• Selma1966

Missade att det gällde specifikt Stockholm även om det är den staden jag tänkte specifikt på (men känner igen tendenserna från Göteborg/Malmö också). Men att det gäller just en svensk stad beror nog mycket på att vi i Sverige inte har någon större skamkänsla över att leva singel, vänta med barn, har sex tidigt utan omgivningens skuldbeläggande att man måste gifta sig och skaffa barn och inte har sex med många .

• Stårschan

Ärligt talat är jag inte helt på det klara med vad jag ska svara på. Ska  man jämföra singeltätheten i Stockholm jämfört med andra europeiska städer av samma storlek så vill man ju ha in lite andra saker att rösta på - såsom hur pass dyra bostäderna är, social acceptans för singelliv mm. I frågan står ju Stockholm i jämförelse med europeiska städer, men svaralternativen jämför Stockholm med andra orter i Sverige...

• traveler
    Stårschan skrev 2013-07-22 09:08:22 följande:
    Ärligt talat är jag inte helt på det klara med vad jag ska svara på. Ska  man jämföra singeltätheten i Stockholm jämfört med andra europeiska städer av samma storlek så vill man ju ha in lite andra saker att rösta på - såsom hur pass dyra bostäderna är, social acceptans för singelliv mm. I frågan står ju Stockholm i jämförelse med europeiska städer, men svaralternativen jämför Stockholm med andra orter i Sverige...

jämför med andra orter i Sverige. Det första prefixet skrev jag bara för att betona allvaret:)Skrattande
  • Stårschan
    traveler skrev 2013-07-22 09:15:23 följande:

jämför med andra orter i Sverige. Det första prefixet skrev jag bara för att betona allvaret:)Skrattande

OK. Då röstade jag på det första alternativet. Fast egentligen tror jag att det beror rätt mycket på att huvudstaden har en stadig inflyttning av personer från övriga landet som känner att de inte passar in där de är uppväxta. De som är nöjda med att börja jobba på Coop och starta familj direkt efter gymnasiet stannar kvar där de vuxit upp, medan de karriärsugna och bohemerna flyr till den anonyma storstaden. Och de hinner bli lite äldre innan de bildar familj.
  • traveler
    Stårschan skrev 2013-07-22 09:23:31 följande:

OK. Då röstade jag på det första alternativet. Fast egentligen tror jag att det beror rätt mycket på att huvudstaden har en stadig inflyttning av personer från övriga landet som känner att de inte passar in där de är uppväxta. De som är nöjda med att börja jobba på Coop och starta familj direkt efter gymnasiet stannar kvar där de vuxit upp, medan de karriärsugna och bohemerna flyr till den anonyma storstaden. Och de hinner bli lite äldre innan de bildar familj.

Ja det tror jag också. Kan det också vara så att på mindre orter så är det också liiiiiiiiiite skamligt att inte vara gift också.
  • Stårschan
    traveler skrev 2013-07-22 09:33:54 följande:

Ja det tror jag också. Kan det också vara så att på mindre orter så är det också liiiiiiiiiite skamligt att inte vara gift också.

Är det? Jag trodde att det snarare hade att göra med att kompisarna vill gå på fest och blir sura om det inte ställs till med bröllop! Flört
  • Jecw

Jag tror att det beror på att ensamstående flyttar till Stockholm för att dom tror att det är lättare att hitta en partner där. Så inget av dina förslag :)

• traveler
    Stårschan skrev 2013-07-22 09:39:36 följande:

Är det? Jag trodde att det snarare hade att göra med att kompisarna vill gå på fest och blir sura om det inte ställs till med bröllop! Flört

Jo de vill väl ha en anledning till att supa som vanligt. Iaf våra kompisar
  • Swedish Foreigner

Kanske är det i Stockholm inte lätt att hitta en partner? Sverige ligger vad jag hört ganska långt fram när det gäller
    singlar i landet. Frivilliga singlar...eller...? Sättet att "ragga" i Sverige är ju mycket speciellt, och kanske en anledning till varför det är så många ensamstående, bara jämför lite med en stad med ungefär lika många invånare i t.ex Tyskland eller Frankrike eller Italien : detta har ju säkert med umgängessätten coh mentaliteten att göra, tycker jag. 

• Swedish Foreigner
    Swedish Foreigner skrev 2013-08-28 16:41:14 följande:
    Kanske är det i Stockholm inte lätt att hitta en partner? Sverige ligger vad jag hört ganska långt fram när det gäller
    singlar i landet. Frivilliga singlar...eller...? Sättet att "ragga" i Sverige är ju mycket speciellt, och kanske en anledning till varför det är så många ensamstående, bara jämför lite med en stad med ungefär lika många invånare i t.ex Tyskland eller Frankrike eller Italien : detta har ju säkert med umgängessätten coh mentaliteten att göra, tycker jag. 
    Jag tror det finns en hel massa ofrivilliga ensamstående!
  • HerrNilsson

Jag undrar hur man mätt detta och i vilken utsträckning kulturella skillnader har tagits i beaktande. I Södra Europa bor vuxna barn ofta kvar hemma hos mamma och pappa tills man gifter sig. Hur har dessa kategoriserats? I Sverige finns det större acceptens för att leva i samboförhållande, vilket räknas som singel rent folkbokföringsmässigt i Sverige. Så frågan är om de bara kört data från folkbokföringen om hur många ogifta vuxna det bor i en stad eller vad?

• traveler
    HerrNilsson skrev 2013-08-29 13:47:56 följande:
    Jag undrar hur man mätt detta och i vilken utsträckning kulturella skillnader har tagits i beaktande. I Södra Europa bor vuxna barn ofta kvar hemma hos mamma och pappa tills man gifter sig. Hur har dessa kategoriserats? I Sverige finns det större acceptens för att leva i samboförhållande, vilket räknas som singel rent folkbokföringsmässigt i Sverige. Så frågan är om de bara kört data från folkbokföringen om hur många ogifta vuxna det bor i en stad eller vad?
    Det kan man undra men gå efter magkänslan. Om det nu finns många singelhushåll i sthlm vad beror det på isf
  • sarabus

Tror det är första alternativet:
    Folk är så stressade och har inte tid för en relation.

Mvh M.

• traveler
    sarabus skrev 2014-12-21 14:00:22 följande:

Mvh M.

Kul att någon fortfarande skriver i den här tråden. Var längesen jag skapade den.
  • traveler
    sarabus skrev 2014-12-21 14:00:22 följande:

Mvh M.

Kul att någon fortfarande skriver i den här tråden. Var längesen jag skapade den.
Svar på tråden Varför tror ni det bor så många ensamstående i Stockholm?