• Vadhänder

Vafan håller min katt på med?!

Jag har tre katter, alla kastrerade hanar.
    För ca en månad sedan så köpte jag en djurbädd till dem. En av dem blev till sist helt förälskad i den, och för ca två veckor sedan så började han se på bädden som en potentiell partner. Han sitter på kanten och juckar och trampar i flera timmar! Nu undrar jag hur fan han kan hålla på så när han blev kastrerad för 5,5 år sedan?!?
    Jag slänger djurbädden åt helvete snart, detta beteende är inte okej!

• Svar på tråden Vafan håller min katt på med?!
  • Selma1966

Jag har en hona som gör nästan samma sak, fast med ett stort gosedjur. Lägger jag undan just det gosedjuret är det inga problem med andra gosedjur. Vet inte om den luktar något särskilt. Hon kliver på lejonet (ja, det är ett kattdjur) framifrån, ovanpå ryggen, så det ser riktigt groteskt ut. Hon juckar inte men vindar med ögonen och verkar vara i trance...

• Kath01

Sådär gör min mammas hankatter då och då, jag har tre honor och dom gör aldrig så. Alla är kastrerade. För hennes katter brukar det gå över på en månad ungefär men beteendet verkar komma tillbaka.

• Vadhänder

Tack för svar!

Jag håller på att bli galen. Jag slängde in bädden i klädkammaren nu då det är otroligt störande med klotrampet. Jag är rädd att det ska börja ta över med revirmarkering trots kastreringen, fast ingen av de andra två är intresserade. Han har aldrig hållit på såhär tidigare, det är därför jag är så paff. Jag får väl köpa en ny och hoppas på att han inte gör samma sak med den :\

• Kath01

Kom på att min mamma håller på mycket med kattmynta på gosidjuren som. Katterna sedan pippar på, har du haft på det? Isf kanske det räcker att tvätta den?

• Vadhänder

Faktiskt inte! Däremot tänkte jag ha på det först eftersom ingen katt gillade bädden över huvud taget. Men den sprayen var borta så jag struntade i det. Annars hade jag inte varit speciellt förvånad om det var kattmynta på den, men nu när det inte är något alls så kliar det skapligt i huvudet :P

• Kath01

Jag vet faktiskt inte varför dom gör så, men jag tror dom har lite hormon kvar trots kastrering, så det är väl kanske en löpande hona i närheten eller något annat ...? Katter är konstiga djur, men det är samtidigt det som är charmen med dom :) Hoppas det går bra med att lägga undan bädden ett tag!

• nemo1

Väldigt vanligt beteende så varför låter du inte katten hålla på? Stör du dig så mycket så behöver du väl inte titta. Har du inte själv ett behov av att kela och mysa???

• Harvester

Trampa på bädden är helt normalt, de gör så när de tycker det är mysigt. Finns kvar från när de var små och diade och kallas mjölktramp. Varför är det så störande? Klipp klorna om han fastnar i så slipper du det problemet.

• Vadhänder

Jag vet om trampet från bebisåldern, hade det bara varit trampet hade det inte stört mig det minsta, grejen är den att han juckar. Hade ni läst ts så hade ni inte behövt påpeka det.

Och nej, det är inte "kel och mys" som stör, det är att han försöker sätta på sin säng och att det i sin tur kan trigga igång revirmarkering med att pissa. De får väl för fan trampa på bäst fan de vill allihopa, det tycker jag är mysigt!

• TrueMeaning

Jag har en hankatt på 4 år som är kastrerad. Många gånger har vi hittat honom i sängen sittandes på en kudde/gosedjur eller om täcket är lite tjockt och jama. Om vi tar honom därifrån sätter han sig direkt och tvättar sig mellan benen. Det är fruktansvärt äckligt och vi kan inte komma på varför han gör så här...

Har två kastrerade hankatter men det är bara ena katten som gör så här! Någon har nämnt att hormoner kan finnas kvar i kroppen efter en kastrering men finns det något vi kan göra så han slutar med detta?   

Smurfen beräknas titta ut 29/10 -13
Svar på tråden Vafan håller min katt på med?!