• Linnis92

Bygga altan

I vår ska jag bygga altan utanför mitt hus. Den kommer bli ca 20cm hög. Vad är bäst att använda sig av när det gäller underarbete, gjuta plintar eller ramverk med marksten?
    Plintar är väl allra bäst egentligen, men min personliga uppfattning är att det är sjukt mycket "onödigt" jobb.
    Hur har ni andra gjort, som byggt låga altaner? 

• Svar på tråden Bygga altan
  • Ramborg

Känns som att det blir svårt att få den att stå stadigt utan plintar. Alla altaner jag har sett (som jag tänkt på hur de varit byggda) har stått på plintar.

42.
  • carlf

beror på underlag, ska du ha altanen där du har gräs idag är det lättast med plintar, glöm inte markväv under allt.
     ligger där plattor idag så ett ramverk med klossar ner, glöm inte förhöjnadspapp (kärpapp) mellan sten o trä, gäller även på plintar.
     eller har du bara sand under gräset så gräv bort gräset  och lägg plattor där du ska stötta upp regelverket

googla trädäck och sök på bilder så får du bra tips

• Jecw

Plintar är bäst. Jag har sett några fuskjobb utan plintar och dessa altaner har alltid varit snea, fula och sett ut som något ur en amerikansk WT trädgård

• Ola Palmquist

Hej! Jag och min fru flyttade för 2 år sedan till Småland. Vi flyttade till ett litet hus och efter mycket tänk och tveksamhet valde vi att bygga en tarras. Jag var under den tiden otroligt oerfaren vad gäller allt med bygg inom träd etc. Hur som helst kan jag rekommenderade en profficionel snickare som förklarar på ett enkelt sätt hur man bygger ut hus, bygger en tarras, balkong etc. Har med hans hjälp lyckats skapa min egena möbler som både jag och min fru blev välldigt nöjda över. Här är en länk som jag starkt rekommenderar till alla nybörjar nickare!! 1c6217uamcck5n7sj2vezzuo3m.hop.clickbank.net/

Svar på tråden Bygga altan