• HelloWorld

Få valpen att sluta bitas??

Hej, vi har nyligen skaffat en valp, vi har haft den 3 dagar cirka. Han är jätteskötsam och härlig men när jag går runt i lägenheten hänger han på mig och biter sig fast i mina fötter och hans tänder är sylvassa. Jag försöker med olika metoder säga ifrån, läste nånstans man ska skirka AJ högt medan de biter. Visst han släpper då en sekund men sen hoppar han på igen. Ibland också vill han upp i min säng, är jättegosig och gullig sen när jag tar upp honom kan han få för sig att bita mig i hakan och sånt. Jag vet att han leker och att tänderna kliar men jag är helt sargad. Hur gjorde ni med era små? Är det något de växer ifrån?
    Jag skriker aldrig på hunden, är bara bestämd och skjuter ifrån honom lite när han biter. Har provat hålla för hans mun lite men han blir bara mer triggad.

Vore tacksam för tips. HAr små sår överallt nu haha.
    Ps. Det är en jack russell valp 

• Svar på tråden Få valpen att sluta bitas??
  • GrodanHopp

Det växer bort, oroa dig inte :)
    Hålla för munnen triggade bara honom så du märkte. Ignorera och belöna när han slutar. Byteshsndel är också bra.

• HelloWorld
    GrodanHopp skrev 2013-07-22 10:59:11 följande:
    Det växer bort, oroa dig inte :)
    Hålla för munnen triggade bara honom så du märkte. Ignorera och belöna när han slutar. Byteshsndel är också bra.
    Tack :) Det gör bara så jäkla ont haha
    Tror du det är bra ide att ge lite godis när han  släpper taget och säga ifrån när han biter ochsen visa att när han släpper så får han nåt? Men då kanske han tror han ska få godis varje gång han bitit mig och släppt? Svårt det där. Jag har växt upp med hundar men de båda vi hade fick vi när de redan var 2 år gamla..så jag har aldrig haft en valp förr :)  
  • Apopan

Min hund gick inte alls att ignorera, så då körde vi att skrika till gällt/jätteljust (som valpar gör) så han släppte av förvåning och så berömde vi lugnt.
    Att hålla på att putta bort hunden gör ju oftast bara leken roligare, få det inte till en kamp utan försök att hitta det som fungerar bäst. Om det är att ignorera, gå bryskt därifrån, byteshandel eller skrika till... Och tänk positivt, det är jobbigt men det blir bättre :)

Lycka till!

• Mizzii

Vist är valpar härliga

Vår ena hund satt typ fast i mina ben och fötter som valp
    Det gick inte att bara ignorera henne alls och FY verade hon bara blåsa av sig.
    Men hon växte upp och förstår nu bättre och gör inte sånt nu    

Love all of my kidz
  • HelloWorld
    Gizmo skrev 2013-07-22 18:37:24 följande:
    Ge hunden tuggben! 
    Jo det har vi gjort. Åkte dessutom iväg idag och inhandlade en helt ny fin hundsäng, tuggleksaker och ben men han fortsätter. men jaja vi får väl se, som någon sa tidigare att putta bort gjorde leken roligare.... det tyckte han med. så jag testade tjuta tilll ite med gäll röst och då slutade han...... i 2 sekunder :P
    tack för alla råd :) han är ju så go så det går ju inte att bli arg men jääääääklar vilka vassa gaddar på en sån liten krabat :D 
  • Deiia

Jag har haft två JRT blandningar och dom var likadana!
    Inte mycket att göra - men det blir bättre! Du måste ha tålamod! Vad jag kommer ihåg så slutade dom efter att dom ömsat tänder. Oj, vad jag längtade efter att valptänderna skulle trilla ut!!! Så det tar tid. Tänker ofta på det nu när min senaste är två år. Hon är så lugn och fin och inga problem att ha henne i sängen.

PRATA mycket med valpen och säg nej. Kanske inte att det hjälper nu - men en JRT är smart så efter ett tag klickar det. Ett par gamla byxor som du inte är rädd om är också bra. Kom ihåg att det är en bebis som saknar sin mamma och sina syskon. Den vill vara nära dig nu.  

Avleda är också bra. Kom ihåg tålamod! Det går över.   

• Aniiee

Köp ett par lammskinnstofflor och sätt dig med ryggen mot en vägg och busa lite med valpen med tofflorna på. Naffsa ok, inte bita rent, då får du avbryta. Hunden lär sig att tofflor på=bus, inga tofflor=inget bus. Har funkat på alla mina hundar. Och köp för guds skull ben som vovve kan bita på, och träna tänderna och ha när det växer tänder. Finns ofta i frysdisken på mataffären på nån tia.

Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Få valpen att sluta bitas??