• Tekaka

Har vi satt Frejkakudden fel i 4 veckor nu???

Vi har 2 veckor kvar av behandlingen av frejkan. Vi var inne idag och bytte till en större storlek. Enligt min man så sa sköterskan första gången att man kan bara sätta frejkan på ett vis,att benen automatiskt hamnar i rätt läge... Idag sa hon att vi måste tvinga ner benen i en viss vinkel och sen sätta fast frejkan.... Att benen inte skall hänga så som de gjorde innan.... Så har behandlingen hittills vart helt i onödan nu då??!! Vi verkar ju ha gjort helt feel!!

• Svar på tråden Har vi satt Frejkakudden fel i 4 veckor nu???
  • Tekaka

Jag känner mig förbannad och jäkligt orolig över då vi skall på återbesök om 2 veckor och är rädd för att de säger att det inte läkt ett skit på alla dessa veckor!!
    Min stackars dotter har pinats helt i onödan??
    Varför sa dom då att skenan automatiskt sätter höfterna i rätt läge om det inte är så??
    Känner mig så jävla ledsen!!!

• Gsson

Har hon hamnat i grodställning när ni satt på henne frejkan själva?

• Tekaka

Gsson:
    Benen har åkt upp men inte i 90 grader utan så som det gått när man sätter på skenan och spänner för vi har ju haft i bakhuvudet att skenan automatiskt lägger benen på plats....

• jirmano

Är det inte frejkan som är formad som en ränna? där benen ska vara fixerad åt sidorna?Med typ ett tygskynke med hängslen på? Vi hade till våran tjej, men jag förstår inte hur ni kunnat sätta den fel om det är en sån...

• Tekaka

Hittade bilder från förra veckan och veckan därpå hur vi satt frejkan:

• Tekaka

Enligt ortopeden hade vi satt frejkan fel....
    de skulle inte dingla sådär utan ligga mer i grodställning.
    men nu med nya skenan som är lite större så hamnar benen lite bättre...

sen undrar jag: måste man ha det där blåa skynket över? blir ju jättevarmt för henne! 

• jirmano

Får inte upp bilderna på datorn heller... du harinte facebook? (Kan pma användare isf) Jag tror jag har bild på min lilla med skenan på.

Vi hade inte alltid skynket på, men risken finns att den då kan glida fram eller bak och inte ge rätt stöd...

• jirmano

jag la upp en bild i mitt galleri på tösen när hon hade sin, om det syns...

• Tekaka
    jirmano skrev 2013-07-22 22:23:18 följande:
    jag la upp en bild i mitt galleri på tösen när hon hade sin, om det syns...
    ditt galleri är inte publikt=(
    jag kan lägga upp bilderna på min tös i galleriet med 
  • Gsson

Jag ser inte heller någon bild. De ska ju vara i nästan 90 grader. Det låter som att ni har haft hängslena för löst så att benen fått för mycket utrymme?

Väldigt tråkigt om så är fallet, be om ett ultraljud när hon haft den i 6 v så ni vet om ni måste behandla mer. Har hon haft rosenskena innan frejkan?

• jirmano

nu ska det gå att se.
    min tjej va ok efter 6 veckor. hon röntgades nu för ett tag sen för att dubbelkollas efter gångdebut, och allt vart ok. hoppas det hinner bli ok för din lilla oxå ts 

• jirmano

näe, vad jag kunde se av bilderna så sitter skenan som på min tös. kanske lite löst, om den vart för kort kanske... men jag tror inte det ska vara nån fara. själva vitsen med frejkan är ju att benen ska vara fixerade så mycket som möjligt så glappet i höften hinner läka ut. är det inte helt läkt har jag för mig att de förlänger med två veckor i taget. iaf sa de att de skulle gjort så med tjejen min...

Svar på tråden Har vi satt Frejkakudden fel i 4 veckor nu???