• Tinto

Hur är det att bo i Eskilstuna? Lätt att få bostad?

Hej!

Känns som en dum fråga  att ställa här men jag vet inte vem jag ska fråga. Har på kort varsel blivit erbjuden ett jobb i Eskilstuna som i så fall innebär att jag måste flytta dit. Men innan jag tackar ja vill jag veta lite mer om staden! Det är väldigt fint och lätt att bli förförd nu på sommaren känner jag.
    Jag har en vän där som lovordar staden men vill höra lite mer. Framförallt undrar jag hur lätt det är att få bostad. Är det långa kötider? Jag har reggat mig på kommunens hemsida men hittar tyvärr ej kötiderna. Jag har lite dålig erfarenhet av att hyra i andrahand.

Något område man som är bra eller som man bör undvika? Gillar natur och kultur, men även att gå ut och äta god mat.
    Konstiga frågor man jag välkomnar all input. :) 

• Svar på tråden Hur är det att bo i Eskilstuna? Lätt att få bostad?
  • Annelie 76

Jag bor i Eskilstuna och tycker det är en hyfsad stad. Vet inte hur lätt det är att få lägenhet, det beror nog på vilken storlek man vill ha. Kommunala bostadsföretaget har köpoäng och man måste ha ganska många för att få en lägenhet i ett bra område. Vet inte om man får förtur om man kommer utifrån pga jobb men kolla. En del bostadsföretag har det så. 

Pagoden och Graflunds har inga köpoäng (två största privata hyresvärdarna) och man kan få komma före där tror jag om man behöver. Ring och prata med dem...

Områden med mycket invandrare är Fröslunda, Brunnsbacken och Lagersberg. Problemområde just nu är Viptorp. Sen finns det ju lite andra stadsdelar med fördomar kring sig (Årby, Myrtorp, Skiftinge, Nyfors, Skogsängen) och det jag kan säga där är att det beror nog på var man bor. En del hus och en del gårdar är hopplösa, andra är är helt ok.

Här har du en lista på olika hyresvärdar: http://www.eskilstuna.se/sv/Bygga-bo-och-miljo/Bostader/Bostadsinformation/ 

• Tinto
    Annelie 76 skrev 2013-07-22 14:43:01 följande:

Jag bor i Eskilstuna och tycker det är en hyfsad stad. Vet inte hur lätt det är att få lägenhet, det beror nog på vilken storlek man vill ha. Kommunala bostadsföretaget har köpoäng och man måste ha ganska många för att få en lägenhet i ett bra område. Vet inte om man får förtur om man kommer utifrån pga jobb men kolla. En del bostadsföretag har det så. 

Pagoden och Graflunds har inga köpoäng (två största privata hyresvärdarna) och man kan få komma före där tror jag om man behöver. Ring och prata med dem...

Områden med mycket invandrare är Fröslunda, Brunnsbacken och Lagersberg. Problemområde just nu är Viptorp. Sen finns det ju lite andra stadsdelar med fördomar kring sig (Årby, Myrtorp, Skiftinge, Nyfors, Skogsängen) och det jag kan säga där är att det beror nog på var man bor. En del hus och en del gårdar är hopplösa, andra är är helt ok.

Här har du en lista på olika hyresvärdar: www.eskilstuna.se/sv/Bygga-bo-och-miljo/Bosta...

Stort tack! Jättebra att veta om de privata hyresvärdarna!
  • 59321

Haha Viptorp, bland dom lugnaste områdena i Eskilstuna. Var fick du det ifrån?

• Annelie 76
    59321 skrev 2013-07-22 14:59:45 följande:
    Haha Viptorp, bland dom lugnaste områdena i Eskilstuna. Var fick du det ifrån?
    Var och kollade på lägenhet där för nåt år sen och blev varnad av lägenhetsinnehavaren... Det var lugnt när jag bodde där för länge sen också men sånt kan ju ändra sig fort. Tror det kan vara beroende på hus/gård där också precis som Skiftinge och Årby. En del är ok och på andra ställen samlas det rötägg som förstör tillvaron. Men sånt kan man ju inte veta innan.
  • studentbruttan29

Slagsta, Måsta, Torshälla och är riktigt lugna områden. Staden är FIN men människorna suger. De är tråkiga och inåtvända. 

Lägenhet är lätt att få tag på dock. Du behöver inte stå i någon kö. Bara ringa någon hyresvärd så säger de direkt om de har nåt åt dig. Undvik dock nyfors, skiftinge, årby (finns några till)..slumområden. 

• Tinto
    studentbruttan29 skrev 2013-07-22 16:32:20 följande:
    Slagsta, Måsta, Torshälla och är riktigt lugna områden. Staden är FIN men människorna suger. De är tråkiga och inåtvända. 

Lägenhet är lätt att få tag på dock. Du behöver inte stå i någon kö. Bara ringa någon hyresvärd så säger de direkt om de har nåt åt dig. Undvik dock nyfors, skiftinge, årby (finns några till)..slumområden. 
    Tack!
    trist att du tycker människorna suger. Jag vill gärna lära känna lite folk där och inte bara åka till Sthlm där jag bor nu för att umgås. 
  • studentbruttan29
    Tinto skrev 2013-07-22 16:46:09 följande:
    Tack!
    trist att du tycker människorna suger. Jag vill gärna lära känna lite folk där och inte bara åka till Sthlm där jag bor nu för att umgås. 
    Jag kommer ifrån sthlm, saknar sthlm varje dag. Om jag kunde vrida tillbaka tiden hade jag aldrig flyttat. Men jag hoppas du trivs bättre.
  • Tinto
    studentbruttan29 skrev 2013-07-22 17:25:04 följande:
    Jag kommer ifrån sthlm, saknar sthlm varje dag. Om jag kunde vrida tillbaka tiden hade jag aldrig flyttat. Men jag hoppas du trivs bättre.
    Haha. Det lät ju inte uppmuntrande... Jag tänker att det är så nära att man kan åka till Sthlm på helgerna. Vardagkvällar brukar jag ändå inte orka så mycket, inte när jag börjat nytt jobb iaf.
    Men jag ska tänka på ditt inlägg som tröst om nåt går åt h-e med jobbet (tror aldrig på något förrän papper är påskrivna). 
  • Tinto

Kan säga att jag flyttat och trivs riktigt bra! Tycker att folk är trevliga. Och jätteskönt att kunna promenera hem från centrum, hade aldrig kunnat bo så centralt och bra i Sthlm. Tycker att det är vackert med ån genom stan och gamla stan.

Svar på tråden Hur är det att bo i Eskilstuna? Lätt att få bostad?