• Mollie

För och nackdelar med laminatgolv i kök

Hittat ett laminat som liknar klinkers jag skulle vilja ha i köket... Men nu har vi laminat i sovrummet och är inte riktigt nöjd me det...
    Tycker det låter ihåligt, kallt att gå på, det är halt m.m. Är det dumt att lägga i köket då?

• Svar på tråden För och nackdelar med laminatgolv i kök
  • ThereseLaurin

vi har laminat i en del rum och jag personligen tycker inte att de är kallt eller ihåligt. kan bero på att vi har vatten värme i hela huset inklusive källaren.. så då blir det ju vamt under ifrån...

• wozzgirl

Vi ångrar att vi la laminat i köket. Vi hade visserligen en olycka med diskmaskinen som läckte ut 10-tals liter vatten på golvet.. men laminat tål inte alls vatten. Kanterna öppnar sig och blir gråa.
    Vi ska nån vacker dag byta ut det till klinkers.. vårt golv är inte ens 1 år gammalt och det börjar se fult ut, även på andra ställen än i köket.
    Vid diskhoan så spiller man ju titt som tätt vatten iallafall..

När man rengör laminatgolv så måste man ha en "torrmopp" annars blir golvet för blött o börjar spricka.

• Mollie

Kan tillägga att min far, som är byggnadssnickare INTE uppskattar laminat i kök p.g.a vattenläckor som akn leda till hemska saker... Låter ju vansinnigt vettigt, men vi har inte råd att göra om golvet så rejält så vit tänkte på detta laminat som endast kostar 99 kr/kvm nu!!

• wozzgirl

Angående kalla golv så har vi golvvärme så jag tycker inte att de är kalla... hårda är de däremot. (Vi har äkta trägolv i stugan och mamma har parkett och oj vilken skillnad.. !!)

• Mollie

Ja, det är det där jag är rädd för wossgirl...
    Men så hemskt ser det inte ut i sovrummet där vi har laminat, där torkar vi dessutom med våt mopp... Kan det bero på märke och kvalitet?

Shit, vi kanske inte ska satsa på laminat då...?

Kanske ska kolla efter en plastmatta??

• Mollie

Ja, vi har trägolv i vardagsrummet och det är en helt annan känsla...

Vi har inte golvvärme, men vi har varm inomhus. (vattenbure vedeldning)

• wozzgirl

Plastmattor HÅLLER men oj så prisnivån har gått upp när det gäller dem. Vi la plastmatta i farstun i stugan och fy bubblan.. laminat hade varit många gånger billigare!!

• Coursell

Laminatgolv är nog lika känsliga för väta som parkettgolv. Däremot går de inte sönder, (blir jack i ) lika lätt som parketten. "Där är ju även klinker känsligt

Jag upplever laminatgolven som vi lagt in som väldigt kalla, vi har golvvärme, men den kommer inte igenom.

Det är mycket för och emot *ler Kakel är bättre i köket tycker jag, men laminaten är mer lättstädad. klinker håller längre, laminat håller i Ca fem år innan de blir fula. (Den sistnämnda uppgiften har jag fått från min man som är egenföretagare, snickare)

• Mollie

Det är så att vår plastmatta(kork) som ligger nu i köket har börjat att släppa i skarvar, så det är därför som vi vill byta...

Klinkers är inte ett alternativ för oss då vi inte har golvvärme och det är FÖR hårt att stå på, man blir förstörd i ryggen av det efter 30 år...

Svar på tråden För och nackdelar med laminatgolv i kök