• Anonym (har köpare)

Nackdelar med att sälja lägenhet privat?

Vi ska sälja vår lägenhet och har haft mäklare här för en gratis värdering. Idag pratade min sambo med en kompis som i sin tur visste 3 potentiella köpare varav ett par behöver en ny lägenhet ganska akut då deras andrahandskontrakt går ut om en dryg månad.

Nu funderar vi på om vi skulle sälja lägenheten privat och bara ta hjälp med pappersbiten. Har vi köpare som är beredda att betala vad vi vill ha finns det ju faktiskt ingen anledning till att lägga upp lägenheten på Hemnet och chansa på att budgivningen drar iväg.

Mäklaren skulle ta 30 000 för att sälja lägenheten och räknade inte med att få den såld förrän framåt november = 10-15 000 i månadsavgifter. Tar vi bara hjälp med kontraktsskrivningen hamnar kostnaden på <5 000 och 2 av 3 potentiella köpare kan flytta in ganska omgående. Vi skulle alltså tjäna in 35-40 000 på att sälja privat.

Vi kommer sätta minimipris till 650 000 vilket är ungefär vad mäklaren gissade på att lägenheten skulle säljas för.

Vad är nackdelarna med om vi gör så här och säljer privat? Missar vi några försäkringar etc?

• Svar på tråden Nackdelar med att sälja lägenhet privat?
  • Solrosens

Det finns inga nackdelar med att sälja privat. Jag har själv sålt min bostadsrätt helt privat och sparade in 40000 kr på något som var absolut onödigt! Det var så enkelt att sälja privat. Det ända jag la pengar på var överlåtelseavtalet som finns att köpa i bokhandeln för typ en femtiolapp! Mäklarna är klart överskattade!

• Anonym (har köpare)

Har läst artikeln redan men jag hoppades på att få höra av nån som hade egna erfarenheter

• läkarstudent

När det gäller hus så har mäklarna rätt bra dolda-fel-försäkringar som man kan teckna, men med lägenheter så är det väldigt ovanligt att säljaren åker på att betala något i efterhand (händer det så är det dessutom oftast sådant som försäkringen inte täcker). Den största nackdelen är som sagt att ni missar en eventuell budgivning. Det är även vanligt att mäklaren värderar lägenheten rätt lågt, då de vill ha ett lågt utgångspris som lockar till sig budgivare, så att hon/han värderat den till 650 innebär inte nödvändigtvis att den bara är värd det. Kolla upp vad andra lägenheter i föreningen/området gått för (SBAB har en gratistjänst för detta, det finns även andra mer omfattande tjänster som brukar kosta någon hundralapp) innan ni bestämmer er.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Solrosens
    läkarstudent skrev 2013-07-22 22:33:22 följande:
    När det gäller hus så har mäklarna rätt bra dolda-fel-försäkringar som man kan teckna, men med lägenheter så är det väldigt ovanligt att säljaren åker på att betala något i efterhand (händer det så är det dessutom oftast sådant som försäkringen inte täcker). Den största nackdelen är som sagt att ni missar en eventuell budgivning. Det är även vanligt att mäklaren värderar lägenheten rätt lågt, då de vill ha ett lågt utgångspris som lockar till sig budgivare, så att hon/han värderat den till 650 innebär inte nödvändigtvis att den bara är värd det. Kolla upp vad andra lägenheter i föreningen/området gått för (SBAB har en gratistjänst för detta, det finns även andra mer omfattande tjänster som brukar kosta någon hundralapp) innan ni bestämmer er.
    Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience

Hmmmm nej, nej du har fel. Jag hade budgivning mellan mina köpare! Den ena la bud som jag förmedlade vidare till alla intresserade. Sedan la de andra bud över! Man har ju visningar av lägenheten liksom!
  • Stokke

Om köparen ska låna hos sin bank, kan banken säga nej pga ej köp via mäklare.
    Mäklare

• läkarstudent
    Solrosens skrev 2013-07-22 22:39:20 följande:

Hmmmm nej, nej du har fel. Jag hade budgivning mellan mina köpare! Den ena la bud som jag förmedlade vidare till alla intresserade. Sedan la de andra bud över! Man har ju visningar av lägenheten liksom!

Okej, dåligt formulerat av mig. Det kan självklart fortfarande bli budgivning eftersom flera personer är intresserade, men chansen att det blir ett högt bud ökar om lägenheten läggs ut på hemnet.
  • Solrosens
    läkarstudent skrev 2013-07-22 22:48:25 följande:
    Okej, dåligt formulerat av mig. Det kan självklart fortfarande bli budgivning eftersom flera personer är intresserade, men chansen att det blir ett högt bud ökar om lägenheten läggs ut på hemnet.

Inte i mitt fall, fick mycket högre belopp än vad mäklaren värderade lägenheten, plus insparade minst 40000 kr, en win-win situation blev det för mig!
  • Solrosens
    Stokke skrev 2013-07-22 22:42:05 följande:
    Om köparen ska låna hos sin bank, kan banken säga nej pga ej köp via mäklare. Mäklare

VA, varför? Aldrig varit med om!
  • brainpick

Fördelen med att sälja med mäklare är att en mäklare har fler spekulanter än du själv kan skaka fram.

Du tar heller ingen risk innan kontraktet är skrivet, vilket innebär att du inte betalar mäklaren en krona förrän du som säljare av bostadsrätten är nöjd.

Den som tidigare i tråden hade sparat 40 000 kanske hade fått mer netto iaf, om en mäklare sålt. Det skadar aldrig att testa en bra mäklare! Ta inte den billigaste bara, utan välj gärna någon av dom större byråerna! Kom ihåg att man kan pruta på arvodet!

Svar på tråden Nackdelar med att sälja lägenhet privat?