Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Amanda)

Cipralex vs. Venlafaxin?

Vågar jag byta? Min läkare tycker jag ska börja med Efexor (Venlafaxin) istället för Cipralex (Escitalopram) men jag är livrädd att bli ännu sämre i min depression/ångest/panikångest... :(

Någon med erfarenhet?
    Mvh 

• Svar på tråden Cipralex vs. Venlafaxin?
  • Anonym (Sara)
    MIN MEDICINSKA BAKGRUND
    Jag har ätit Cipralex (SSRI) i många år.
    Trots det så har jag haft återkommande egentliga depressioner med suicidtankar och suicidrisk.
    Hade maxdosen Cipralex, 20 mg, och så lade vi till Mirtrazapin (SNRI) för att se om jag fick bättre effekt av en kombination av SSRI och SNRI.
    Det fick jag inte. Så nu har vi provat att byta helt till Venlafaxin.

EFFEKT
    Det har gått kanske en och en halv månad nu sen vi bytte och jag har märkt att Venlafaxinet är annorlunda.
    I början sov jag jätteoroligt, hade mycket ångest och dissocierade mer. I kanske ett par veckor var det värst.
    Men när kroppen vant sig vid det nya läkemedlet, samt det borttagna, så kan jag märka effekt.
    Jag har lite mer livslust nu tycker jag. :)

BYTE
    Om du vill kan du ju prova att byta. Man börjar med att trappa ner dosen Cipralex och tillsätter lite Venlafaxin. Man fortsätter att trappa ner och trappa upp tills Cipralex är utbytt mot Venlafaxin. De stöttar dig och det finns mycket du kan göra för att ta dig igenom den något instabila tiden som kommer först vid ett byte.

TIPS
    - Ordna telefonnummer! Skriv akutnumret till psykiatrin och tejpa fast på telefonen så att du alltid kan nå dem.
    - Se till att alltid ha mobilen laddad så att du kan ringa vid behov.
    - Ta inte på dig för mycket stressande att göra den första tiden.
    - Berätta för någon du litar på och har kontakt med att du ska byta medicin så att de är förberedda.
    - Be om att bli uppringd ett par gånger i veckan av läkaren, kanske bara i ett par minuter, för att se att du är okej.
    - Hitta på saker att göra som du tycker om. Oavsett om det är att titta på film, lata dig, läsa, gå ut och gå o.s.v. :)  
  • Anonym (Amanda)

Tack Sara!!! Fler erfarenheter av Venlafaxin? Uppskattar svar otroligt mycket...

• Anonym (gad)

Jag åt Cipralex 6 mån för GAD, generellt ångest syndrom men tyckte inte att de hjälpte mot min ständiga dagliga ångest och oro. Så jag fick byta till Venlafaxin som min doktor ansåg nog skulle passa bättre eftersom den är mer inriktad på just ångest syndrom,. nu har jag ätit Venlafaxin snart 4 mån och bara efter några veckor minskade min ångest avsevärt, jag kände mig mycket lugnare i kroppen. några  biverkningar har jag inte kännt av.
    jag kommer fortsätta med den medicinen, äter lägsta dos. 

Svar på tråden Cipralex vs. Venlafaxin?