• Indianica

Börjat med tygbindor, behöver lite tankar kring detta med byte, tvätt osv...

Har väldigt kraftig menstruation och har beslutat mig för att börja med tygbindor, både av miljö- och ekonomiska skäl. Nu har jag köpt på mig en hel del tygbindor i tjock modell som jag älskar, så mjukt och skönt! Men hur ofta ska/bör man byta dem egentligen? De är så himla tjocka och långa och fast jag blöder massor tar det flera timmar innan själva bindan blir genomblodig. Jag är rädd att börja lukta om jag inte byter binda tillräckligt ofta, men har svårt att känna mensdoft ifrån mig själv...

I vanliga fall när jag haft pappersbindor har jag bytt binda kanske varannan timme och då har jag även haft tampong samtidigt och jag har ju bytt när jag märkt att bindan är på bristningsgränsen att börja läcka....men varannan timme är kanske lite over kill med en tygbinda eller vad säger ni andra med erfarenhet? Vad har ni för riktlinje kring bytesfrekvens? Nu kan jag som sagt var inte ha "läckagerisk" som riktline så var är då rimliga antal tygbindebyten under en dag ur doft och bakteriesynpunkt?

Sedan undrar jag hur man gör med tvätt. Man tvättar bindorna för sig i en ensam maskin och inte tillsammans med annan tvätt förmodar jag? Jag läste någonstans att man ska blötlägga tygbindorna, men det vet jag inte om jag vill göra...det spelar ingen roll om bindorna får fläckar,  men att börja tvätta dem för hans med kallvatten eller gno dem i en hink känns för meckigt, men hur gör ni andra med tvätt? Kör ni dem i 60 eller 90 grader vittvätt?

• Svar på tråden Börjat med tygbindor, behöver lite tankar kring detta med byte, tvätt osv...
  • Marilyn

Har inga svar på din frågor tyvärr, men funderar på att köpa tygbindor jag också. Följer därför tråden och de svar du får!

• Griseknoen35

Visste inte ens att det fanns tygbindor men det blev ju självklart när man såg ordet... Idiotförklarar mig själv och följer tråden ;)

• Lena

Jag tvättar dem tillsammans med den andra 60-tvätten men förvarar dem separat i en hink med lock tills det är dax att tvätta. Jag tvättar 1-2 gånger per vecka.

Jag brukar byta vid varje toalettbesök så kanske 4h isär. Jag har blött igenom mina, speciellt vid kanterna, om jag har slarvat med byten första dagen.

• Marlean

Jag hade också svår mens tidigare och när jag använde tygbindor tvättade jag dem för hand med olivtvål innan jag körde dem som vanligt i tvättmaskinen enligt föreskrifterna på den sorten jag hade. Bytte faktiskt lite mer sällan än med "vanliga" bindor och tyckte aldrig att de luktade (som vanliga bindor kan göra). Kan rekommenderas. Är dock lite dyra i inköp, men man använder ju mycket färre.

• Lena

Jag har ett paket small och två paket medium från imse vimse

• nuharjagbytt
    Lena skrev 2013-07-23 00:21:37 följande:
    Jag tvättar dem tillsammans med den andra 60-tvätten men förvarar dem separat i en hink med lock tills det är dax att tvätta. Jag tvättar 1-2 gånger per vecka.

Jag brukar byta vid varje toalettbesök så kanske 4h isär. Jag har blött igenom mina, speciellt vid kanterna, om jag har slarvat med byten första dagen.
    Har du vatten i hinken? Tänkte att man kanske borde göra som med bajsiga tygblöjor. De sköljde jag av och la i en hink med vatten. Tvättade sedan med annan 60 tvätt.
  • Lena

Jag har inte vatten i men en plastpåse så jag kan tömma dem lätt i tvättmaskinen. Vi gör det samma med tygblöjor och torktrasor.

Svar på tråden Börjat med tygbindor, behöver lite tankar kring detta med byte, tvätt osv...