• Anonym (förvirrad)

Måste pappan betala underhåll?

Jag undrar om pappan måste betala underhåll?
    Om jag är gravid men han vill inte ha något med barnet att göra måsta han betala underhåll?

Jag kommer behöv ata bostadsbidrag, kan de tvinga honom att betla underhåll då?

Väll helst inte ha något av honom. Men vad säger lagen?

• Svar på tråden Måste pappan betala underhåll?
  • Snurren
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-07-23 00:57:02 följande:

Jag undrar om pappan måste betala underhåll?
    Om jag är gravid men han vill inte ha något med barnet att göra måsta han betala underhåll?

Jag kommer behöv ata bostadsbidrag, kan de tvinga honom att betla underhåll då?

Väll helst inte ha något av honom. Men vad säger lagen?

Ja, han måste betala underhåll.
    Nej han behöver inte. Men om han inte betalar så kliver försäkringskassan in och betalar dig och kräver pengar av honom.

Du kan söka bostadsbidrag även om du får underhåll.

Kontakta försäkringskassan! 
  • Anonym (förvirrad)

Min fråga er mer om jag inte vill att han ska betala underhåll kan jag fortfarande få bostadsbidrag?

• Snurren
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-07-23 01:06:48 följande:
    Min fråga er mer om jag inte vill att han ska betala underhåll kan jag fortfarande få bostadsbidrag?
    ja

• Snurren
    men  vilket  är bäst?

underhåll 1323 kr/månaden
    eller
    bostadsbidrag...beroende på vad du tjänar, hyra och yta? 
  • Anonym (förvirrad)
    Snurren skrev 2013-07-23 01:27:20 följande:
    men  vilket  är bäst?

underhåll 1323 kr/månaden
    eller
    bostadsbidrag...beroende på vad du tjänar, hyra och yta? 

Hur räknar man ut det?
  • Ramlösa

Ja. Men pengarna ska gå till barnet så vill inte Du har dem spar undan dem till barnet. 1273 är underhållet och bostadsbidraget beror på vad du tjänar och vad hyran ligger på
  • Anonym (NN)

Du behöver inte söka underhållsstöd men om du gör det så är pappan skyldig att betala så mycket som han enligt försäkringskassan har råd med. Är hans årsinkomst lägre än 100 000 kr så behöver han inte betala något utan då står skattebetalarna för underhållsstödet.

Varför vill du inte att han ska betala?
    1 273 kr per månad är rätt mycket pengar i långa loppet.

På 18 års tid så blir det ca 275 000 kr som barnet har rätt till och som du då väljer att tacka nej till.  

• Ramlösa
    Anonym (NN) skrev 2013-07-24 01:25:34 följande:
    Du behöver inte söka underhållsstöd men om du gör det så är pappan skyldig att betala så mycket som han enligt försäkringskassan har råd med. Är hans årsinkomst lägre än 100 000 kr så behöver han inte betala något utan då står skattebetalarna för underhållsstödet. Varför vill du inte att han ska betala? 1 273 kr per månad är rätt mycket pengar i långa loppet. På 18 års tid så blir det ca 275 000 kr som barnet har rätt till och som du då väljer att tacka nej till.  

• Anonym (mm)

Kanske reglerna ändrats på senare år, men för 18 år sedan ansökte jag om bostadsbidrag och då fick jag fylla i hur mycket jag fick i underhåll för barnet (en del får ju mer).

Även i många andra fall ska man fylla i underhållet, t ex vid banklån.

Om du har det riktigt bra ställt och är övertygad om att du aldrig kommer behöva ett underhåll så är det inget som hindrar att du inte tar emot det. Men det kanske känns lite surt om pappan i dagsläget är ointresserad av barnet och därför inte heller betalar en krona, men om 5 år eller så kommer han och vill ha barnet varannan vecka. Då har du betalat precis allt i 5 år medan han sluppit betala 75000 kr som du iaf kunnat sätta in på ett konto till barnet.

Nu verkar det ju inte som om du har det särskilt bra ställt eftersom du behöver bostadsbidrag, så du får väl ta dig en tankeställare över hur du vill göra med allt i beaktande.      

Svar på tråden Måste pappan betala underhåll?