• skg

varm lägenhet

När jag går upp 06:00 så har jag 26-27 grader inne. Är det något min hyresvärd kan göra något åt eller måste jag ha det så? Någon som har tips på hur jag ska få de kallare i lägenheten?

• Svar på tråden varm lägenhet
  • Ramborg

Ring Hyresgästföreningen och fråga.

Angående att få det kallare: det finns små portabla AC. Tex på Jula.

Om det är för dyrt eller meckigt: en klassisk bordsfläkt. Någon sa att man ska ställa den i fönstret och blåsa utåt, då blåser den ut den varma luften och ny uteluft sugs in.

42.
  • Purpurbräcka

Vädra ordentligt på natten! Helst korsdrag om det är möjligt. Och gör vad du kan för att stänga ute solen.

Är det så att du har fönster åt öster så att solen skiner rakt in och värmer upp lägenheten på morgonen? I så fall kanske du kan testa att göra som en jag känner som tejpade aluminiumfolie på rutorna för att reflektera bort alla solstrålar. Nackdelen är att man inte får in något ljus alls...

I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
  • skg

Jag har sol från morgon tills den går ner. Och hyresvärden kunde/ ville inte göra något åt de. Men jag får kolla på en Ac. Någon som vet en bra men som inte är för dyr?:)

• Snartfrueriksson

Vi har oxå så varmt i lägenheten ett par dagar har vi haft över 30 grader :( tyvärr kan inte hyresvärden göra nått åt detta för husen är dåligt byggda :/

• maercs

Om du har sol in på dagarna, dra för persienner eller gardiner och ha fönster/balkondörr stängd. På det sättet släpper du inte in värmen. Felet många gör är att ha öppna fönster i tron att det blir svalare - det är precis tvärtom.

Man tror inte att det hjälper men det gör det. Titta på hur dom gör utomlands där det kan vara 30 grader och mer. Där har dom luckor för fönstren för att stänga ute värmen.

Öppna fönster/balkongdörr på kvällen och få in sval kvällsluft och ha öppet på natten om du kan.      

Jag är inte ytlig men det är viktigt att du ser bra ut
  • Aileen Allannah

Nej, du måste inte ha det så. Hyresvärden är skyldig att se till att du har en dräglig temperatur inomhus, den ska inte överstiga 26 grader annat än kortvarigt. Kontakta hyresgästföreningen, och be miljö- och hälsokontoret komma och göra en mätning hemma hos dig. Vi hade uppåt 30 grader varmt hemma, och till slut fick vi byta lägenhet eftersom hyresvärden inte "kunde" göra något åt saken.

Svar på tråden varm lägenhet