• Svensk dam

Esther eller Ester?

Nu är vi inne på detaljerna :) Jag gillar stavningen Ester mer än Esther, men min man är engelskspråkig och stavar det spontant Esther. Hur väljer vi? Vi bor i Sverige nu men man vet ju aldrig om framtiden. Hur skulle ni valt? Kan man vara så krånglig att man använder stavningen Esther endast för dokument, folkbokföring, pass osv och Ester till vardags?

• Svar på tråden Esther eller Ester?
  • 123

Stavningen Ester får mig att tänka på kemiska ämnesgruppen estrar. En ester flera estrar. Och onkel Fester.
    Hade lätt valt Esther och inte strulat till det.
    Jättefint namn för övrigt! {#emotions_dlg.flower}   

• IVFmamma

Vi har oxå namnet Ester/Esther som förslag på barn nr 4 men vi kommer nog att köra på Ester, skulle min make vara engelskspråkig och chans att vi bor i ett engelsktalande land i framtiden skulle jag köra på stavningen Esther.

• RöttÄrSött

Hade ni varit svenskar båda två hade jag valt Ester men med din mans bakgrund skulle jag definitivt ta Esther! Det är en acceptabel stavning i Sverige medan din mans släktingar nog skulle tycka Ester var en knepig/förvirrande stavning.

Det är förvirrande att ha olika stavningar så jag skulle ta en och samma

• Griseknoen35

Esther ska det stavas! Esther är fint.. Ester klickar inte tycker jag. Sedan är det bättre för barnet att stavningen funkar överallt tycker jag.

• lillekatt

Esther tycker jag....det kan ju bli att hon får stava till det eller så ändå, eftersom båda varianterna används i Sverige. Som med Mathias och Mattias tillexempel..

• fluu

Jag gillar enklast möjliga,så Ester.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Tisse

Ta Esther!

Annars tänker jag på folk från Estland, Ester... 

Svar på tråden Esther eller Ester?