• Ansi34

    RLS, Restless legs

    Hej!

    Jag har rejäla problem med RLS. Medicinerar i vanliga fall med Madopark men den får jag ju inte ta nu när jag är gravid och inte heller när jag ammar. Söker nu med ljus och lykta efter något att ta till.
    Har provat alla "huskurer" och ingenting fungerar

    Har en 1,5 åring och det här med att bara sova 3 timmar per natt kommer inte att hålla i längden. Är bara i v 5 så det är låååångt kvar

    Alla tips och råd mottages tacksamt!!! 

  • Svar på tråden RLS, Restless legs
  • Ramlösa

    Magnesium men kanske inte är bra om du är gravid. Jag kylde ner benen i iskall dusch innan jag skulle sova och sov gott med det

  • Ansi34

    Har provat magnesium när jag inte var gravid och det fungerade inte. Men det vet jag har hjälpt andra.

  • Nintendo

    Fråga om någon kan massera dina ben eller gör det själv. Det hjälper mig, en stund iaf. Gör det i sängen när du ska lägga dig tex.

    Magnesium är annars det som hjälper mig, synd att det inte har effekt på dig. Prata med din läkare som ordinerade Madopark till dig innan, hen kanske har tips på något annat som fungerar under graviditet.

  • honeydew

    Följer tråden för att också få tips. Har och krypningar i benen nu när jag är gravid, så otroligt jobbigt och frustrerande. Stödstrumpor hjälper lite och äta lågkolhydratkost, framförallt på kvällen. Äter jag socker eller t.ex pasta runt middag så är det kört inför natten. Inte alltid det hjälper men märker skillnad iaf.

  • AnnaKarinA

    Jag hänger på! Hade inga problem innan grav, nu är det olidligt. Har suttit uppe sedan 02 inatt... i normala fall är det myrkrypningar i höger lår, nu har jag en jäkla myrstack upp mot höften. Arrrrgh, blir toookig!!!

  • Hjärtefröjd

    Ingenting funkade för mig heller, utom citodon... så under graviditeten fick jag ta en halv varje kväll. Och då försvann problemen och jag kunde sova.

  • Stjärnstoft

    Hej!! Min rls debuterade när jag var gravid. Försvann sen helt men återkom i full kraft fem år senare. För ett år sen var jag på gränsen till att bli tokig för jag fick aldrig sova. Min rls yttrar sig som smärtor i benen istället för kryp. Provade det mesta. Magnesium. Järn. Kyla. Värme. Vitaminer.
    Men så provade jag stödstrumpor.
    Jobbar inom vården så jag tog mina jobbstrumpor nattetid. Det har gjort stor skillnad!! Äter Sifrol också. Men bara tabletterna hjälper inte. Tillsammans gör de mig i princip besvärsfri.
    Ser att du inte kan äta madopark just nu. Kanske strumpor kan lindra??
    Jag kör med kompressionsgrad 18 mm Hg

  • Realista
    Stjärnstoft skrev 2013-08-02 07:10:50 följande:
    Hej!! Min rls debuterade när jag var gravid. Försvann sen helt men återkom i full kraft fem år senare. För ett år sen var jag på gränsen till att bli tokig för jag fick aldrig sova. Min rls yttrar sig som smärtor i benen istället för kryp. Provade det mesta. Magnesium. Järn. Kyla. Värme. Vitaminer. Men så provade jag stödstrumpor. Jobbar inom vården så jag tog mina jobbstrumpor nattetid. Det har gjort stor skillnad!! Äter Sifrol också. Men bara tabletterna hjälper inte. Tillsammans gör de mig i princip besvärsfri. Ser att du inte kan äta madopark just nu. Kanske strumpor kan lindra?? Jag kör med kompressionsgrad 18 mm Hg

    Var köper man stödstrumpor som är bra?
  • Emma 4

    Jag sover med benen på typ två stora soff-kuddar . har jag dom högt brukar det hjälpa. kanske fungerar på er med . håller tummarna , för jag vet, det där är hemskt på natten . lycka till !

  • Fridayyy

    GRAPEFRUKT har hjälp mig genom tre graviditeter. En halv till em-fikan hjälpte.

  • Karolina75

    Den här tråden vill jag också följa för att få tips! Jag brukar ta två alvedon varje kväll och ibland när jag vaknar också. Det är väl inte så bra men jag har diskuterat det med läkare på mvc och hon tyckte jag skulle fortsätta med det vid graviditet om det hjälpte. Men jag testar gärna något annat! Stödstrumpor ska jag testa. Äter lchf och lite bättre har det nog blivit av det, men inte tillräckligt.

  • Fridayyy
    Karolina75 skrev 2013-08-25 19:49:03 följande:
    Den här tråden vill jag också följa för att få tips! Jag brukar ta två alvedon varje kväll och ibland när jag vaknar också. Det är väl inte så bra men jag har diskuterat det med läkare på mvc och hon tyckte jag skulle fortsätta med det vid graviditet om det hjälpte. Men jag testar gärna något annat! Stödstrumpor ska jag testa. Äter lchf och lite bättre har det nog blivit av det, men inte tillräckligt.

    Testa gärna grapefrukt och berätta om det funkar...missade jag att äta det en dag så fick jag RLS på natten. Grape är dessutom nyttigt.
  • Vi 5

    Jag fick tipset om att ta magnesiumet vid kl 17-18 helst inte i samband med mat. Tar dubbel dos av de starkare som jag fått på recept. Jag fick även ett b-vitaminkomplex, trioBe som jag tar samtidigt. Det ihop med att jag fick upp mitt låga HB har hjälpt ganska bra. Men tar jag dem för tidigt eller sent funkar det inte.
    Jag tycker också att det blir värre om jag ätit sötsaker.

  • Ansi34

    Jag har tagit en massa prover, innan jag blev gravid, och jag hade bra på allt så läkaren tyckte att jag skulle ha medicinen eftersom jag hade så pass grava problem på nätterna.

    Är ni också väldigt varma om fötter och händer? jag har märkt att det oftast lindrar RLSén om jag kyler ner fötter och ben innan jag går och lägger mig. Men det håller ju bara i ngn timme sen börjar det igen. Undrar om det finns ngn bra kräm/spray man kan köpa o använda i stället.

  • Vi 5

    Ansi34, ja även jag är väldigt varm ffa om fötterna även det tycker jag blir värre av sötsaker eller om jag ätit för mycket. Det känns ungefär som att jag är en "förbränningsmaskin" då. Det känns som att kroppen går på högvarv för att bryta ner det jag ätit. Men jag vet inte om det bara är något jag fått för mig.

  • lördagsgodis

    Har provat magnesium men det gör ingen större skillnad men två Alvedon brukar hjälpa så pass att jag kan somna. Tycker oxå kyla hjälper och brukar ha en vetekudde i frysen att ha på benen/fötterna i sängen.

Svar på tråden RLS, Restless legs