• Äldre 23 Jul 17:28
    2320 visningar
    8 svar
    8
    2320

    Fler som bor i England?

    Hej alla, jag bor i England sedan drygt fyra ar, bodde innan i Stockholm men flyttade till 'the south-west' for karlekens skull. :)

    Vi ska ha barn i november och har precis kopt hus. Att bo i England har faktiskt varit enklare an jag trodde, men det kunde anda vara kul att diskutera lite nu, sarskilt kring att ha barn i England.

    Undrar om det finns fler har i liknande situation?

  • Svar på tråden Fler som bor i England?
  • Cariol
    Äldre 23 Jul 18:25
    #1

    Jag bor inte i England, utan flyttade till Sverige med min kille från "the south west" :) bör finnas många svenskar boendes i England som kan hjälpa dig!

  • Äldre 24 Jul 12:27
    #2

    hej, jag bor i Brighton, fick barn i Mars detta året... just nu så är allt bara fint men är lite orolig över dagis och skola, det är så fruktansvärt dyrt!

  • Äldre 24 Jul 12:30
    #3
    Cariol skrev 2013-07-23 18:25:00 följande:
    Jag bor inte i England, utan flyttade till Sverige med min kille från "the south west" :) bör finnas många svenskar boendes i England som kan hjälpa dig!
    Aha! Vart flyttade du fran och till? Hur ar Sverige for dig? Hur larde du dig svenska? :)
  • Äldre 24 Jul 12:31
    #4
    lottasund skrev 2013-07-24 12:27:39 följande:
    hej, jag bor i Brighton, fick barn i Mars detta året... just nu så är allt bara fint men är lite orolig över dagis och skola, det är så fruktansvärt dyrt!
    Ja, jag tror det ar det som jag stor mig mest pa - man har betalat skatt i mer an 10 ar i Sverige och nu far man varken pappaledigheten eller billigt dagis nar man bor i England. England verkar vara ett av Europas dyraste lander nar det galler dagis, stammer det..?
  • Cariol
    Äldre 24 Jul 20:36
    #5
    jansw skrev 2013-07-24 12:30:22 följande:
    Aha! Vart flyttade du fran och till? Hur ar Sverige for dig? Hur larde du dig svenska? :)
    Jag är svensk men min sambo är engelsman. Vi bodde i Torquay, Devon, innan vi bestämde oss för Sverige. Att vi valde Sverige var mycket för stödet när man får barn (föräldrapenning, kostnad för barnomsorg, tillfällig föräldrapenning osv). Vi fick barn i maj och min sambo är så glad att han också kommer få vara hemma med vår dotter!

    Han har läst svenska på SFI och KOMVUX. Det har gått över all förväntan för honom med svenskan (han har dyslexi och ingen tidigare erfarenhet av att lära sig språk). I november är det två år sedan vi kom hit och nu i våras gick han en bussutbildning helt på svenska! Är så stolt över honom.

    Vi är så nöjda med att bo i Sverige i dagsläget, men det kanske blir England igen när barnen är äldre. England är ju bra härligt :)

    Var bor du?
  • Äldre 28 Jul 20:06
    #6

    Lottasund: Du kanske redan vet men det finns en svensk skola i Portslade som är varje lördags-morgon. Den är jättetrevlig.

    Vi har ett år tills yngsta börjat skolan, ska bli så skönt att inte betala för dagis längre!

  • Äldre 8 Aug 22:10
    #7

    Jag bor i north-west sedan 13 år tillbaks och har fött två barn här och genomgått dagis-skola etc med mina. Dagis är svindyrt - betalar ca 900/mån för min tvååring. För min äldsta som går i skolan betalar jag ca 200/mån för afterschool club och 50/mån för breakfast club. Och sisådär 1000 pund/år för fritidsaktiviteter. Lunch betalar man också i skolan - ca 49-50 pund/mån.

  • Äldre 8 Aug 22:21
    #8

    Vi bor också i south west(ish) England. Har precis fått vår andra dotter, första barnet är 2 och vi funderar på dagis kanske en halvdag/vecka, mest för hennes skull. Hon har iof aldrig gått på dagis utan har varit hemma med mig. Vi flyttade till uk från spanien i april i år och vi trivs över förväntan ändå länge. Min man är härifrån och det är så skönt med lite support från hans familj!

Svar på tråden Fler som bor i England?