• Anonym (what!?)

Barn på möhippa/svensexa!?

Nästa helg ska jag på möhippa, några veckor senare ska maken på svensexa. Det har ordnats så det finns facebookgrupper för de båda evenemangen, smidigt och bra, så alla kan få reda på all information samtidigt och dessutom komma med egna idéer.

Vi har naturligtvis ordnat så vi har barnvakt de aktuella dagarna (maken jobbar när jag ska iväg, och jag är borta halva dagen som han ska på svensexa och har tagit hjälp av mormor och farmor med barnen) och annars hade vi hoppat över möhippa/svensexa. Såklart. Nu visar det sig att en av tjejerna tänker ta med sig sina barn på möhippan, och hennes sambo har bett grabbarna om att inte göra något "för vilt" eftersom han måste ha ett av barnen med sig. Alltså, va? Grabbarna hade planerat paint-ball och någon typ av forsränning, men nu kräver killen att man gör något annat, för hans barn skulle tycka det var läskigt.

Jag förutsätter att hans förslag röstas ner ordentligt, svensexa är väl ändå ingen tillställning som man ska ha med sig barn till? Vad det gäller möhippan så kände jag att luften gick ur mig lite, alla andra verkar tycka det är helt okej att hon tar med sig barnen, och ammande bebisar säger jag ingenting om, så länge det funkar med aktiviteterna.

Men är det jag som är knäpp och barnfientlig som inte tycker det är okej (utan att man kollar av med ALLA inblandade och tar hänsyn till vad den blivande bruden/brudgummen tycker och tänker) att ta med sig barnen till en möhippa eller svensexa??? Eller ska barnen alltid vara med på allt!?

• Svar på tråden Barn på möhippa/svensexa!?
  • Fannypack

Men gud! Svensexor och hippor är utpräglade vuxenfester och inte något man ska ha med barn på!  Kan man inte fixa barnvakt så får man stanna hemma, eller möjligen komma förbi en kortis tidigt på dagen. 

• Pissenisse

Jag hade ju stannat hemma om jag inte hade barnvakt, jag hade förväntat mig att alla i min bekantskapskrets hade gjort likadant. Ett barn förändrar ju hela dynamiken, inte bara begränsat forsränningen, inte ens samtalsämnen hade känts fritt.

• Soltussen

Klart att man ska stanna hemma med barnen om man inte har barnvakt på möhippa, svensexa!

• Anonym (what!?)

Men eller hur!? Tack, det  verkar alltså inte bara vara jag som tycker det är märkligt. För möhippans del är det inte något väldigt avancerat planerat, och just ammande bebisar är undantagna "förbudet", men en fyra-fem-åring som dessutom inte är "sitta-stilla-och-titta-i-en-bok"-typen känns helt fel.

Precis som pissenisse säger så känner inte jag att man kan prata fritt, och min erfarenhet av möhippor är att de ofta blir ganska fnittriga tillställningar med prat om både det ena och det andra...

• KimPossible

Det finns då folk till allt. Kan man inte vara utan sina ungar ens på en möhippa/svensexa kanske man borde fundera över om man ens ska ha något umgänge med andra vuxna. Eller, det lär väl lösa sig själv. Kan inte tänka mig att sådana människor har direkt många vänner. 

Vad är problemet med att den andra föräldern har barnen, eller att man har barnvakt? Och går det inte att lösa stannar man naturligtvis hemma, hur surt det än kan kännas.

Alltså, att börja anpassa aktiviteterna efter barn, herregud. Hur dumma människor finns det egentligen?  

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Anonym (what!?)
    KimPossible skrev 2013-07-23 20:58:00 följande:
    Det finns då folk till allt. Kan man inte vara utan sina ungar ens på en möhippa/svensexa kanske man borde fundera över om man ens ska ha något umgänge med andra vuxna. Eller, det lär väl lösa sig själv. Kan inte tänka mig att sådana människor har direkt många vänner. 

Vad är problemet med att den andra föräldern har barnen, eller att man har barnvakt? Och går det inte att lösa stannar man naturligtvis hemma, hur surt det än kan kännas.

Alltså, att börja anpassa aktiviteterna efter barn, herregud. Hur dumma människor finns det egentligen?  
    Ja! Det är skitroligt med möhippa/svensexa, men kan man inte få barnvakt så får man ju bita i det sura och stanna hemma helt enkelt. Hur svårt kan det vara!?
  • Ann Sjovis

Jäkligt udda måste jag säga.
    Kan du inte fråga lite fint varför om du känner henne? 

• Anonym (what!?)
    Ann Sjovis skrev 2013-07-23 22:29:55 följande:
    Jäkligt udda måste jag säga.
    Kan du inte fråga lite fint varför om du känner henne? 
    Nej, vi kommer inte jättebra överens, så om jag frågar finns det risk att det tolkas på fel sätt, och det börjar pratas och gnällas om att jag inte gillar barn typ...
Svar på tråden Barn på möhippa/svensexa!?