• Flashbulb

    Vad fan menas med "livets hårda skola"?

    Vad fan menar folk med detta uttryck? Att de har levt ett hårt och tungt liv? Vem har inte det liksom? Vad är grejen, förstår inte. Tycker det luktar WT på långa vägar. Varför måste man uttrycka att man levt ett hårt liv när de flesta utav oss går igenom mkt i våra liv?  Jag har levt ett tufft liv men inte går jag omkring och nämner "livets hårda skola".

  • Svar på tråden Vad fan menas med "livets hårda skola"?
  • stjärnmamman

    Det är ju lite ironiskt menat .. T.ex dom som inte har gått i t.ex högskola skriver att den gått livets hårda skola..

  • jaghopparhögt

    Folk brukar skriva det när de inte har så mycket annat att skriva, tänk dig att någon frågar dig vad du har för utbildning. Istället för att skamset säga att de inte har någon alls så skämtar de till det med att säga livets hårda skolan.

  • kaffeamanda
    Sisisisi skrev 2013-07-23 20:36:48 följande:
    Det verkar betyda att de mest skolkat under skoltiden för att sedan få ett underbetalt skitjobb.

  • Wimlan

    Håller med dig. Men det är faktiskt inget jag retar mig på, kan bara konstatera att vissa människor som saknar yrkesutbildning kanske värderar sina surt förvärvade livserfarenheter som kunskap, och gärna vill framhålla detta. Jag använder mig av en hel del av mina livserfarenheter i mitt yrkesliv, men skulle aldrig påstå att jag gått på LHS.

  • jaghopparhögt
    Wimlan skrev 2013-07-23 20:40:01 följande:
    Håller med dig. Men det är faktiskt inget jag retar mig på, kan bara konstatera att vissa människor som saknar yrkesutbildning kanske värderar sina surt förvärvade livserfarenheter som kunskap, och gärna vill framhålla detta. Jag använder mig av en hel del av mina livserfarenheter i mitt yrkesliv, men skulle aldrig påstå att jag gått på LHS.
    Det är klart, alla vill ju göra något av det lilla dom har.
  • Oklok

    När det sägs häromkring menas när man tex levt ett liv med missbruk och tagit den hårda vägen. Haft en tuff uppväxt men det har gått bra ändå. Inte menas det så simpelt som lite skolk.

  • Flashbulb

    Så om en brud nämner livets hårda skola, då har hon varit en pundare i sitt tidigare liv? Fyfan vad oattraktivt..

  • LittleMommy

    De flesta i min krets som sagt så (ja även de med högre utbildning) har varit med om mycket under sina år,kan vara dödsfall,missfall,dåliga förhållanden (misshandel osv) mobbing..tror inte ett dugg på att det har med utbildning att göra. Men det är bara jag.

  • Little Ms Chatterbox

    Jag tolkar det som att man kan läsa sig till kunskap, och man kan lära sig det genom att själv genomgå det.
    Tex börja att arbeta som biträde inom vården för att sen få mer och mer delegerat och sen kanske validerar för att kunna få usk. Efter några år validerar man och läser och arbetar samtidigt för att kunna bli ssk. Behöver inte vara WT för det. Bara en annan väg än att läsa till ssk direkt vid gymnasieval. 


  • soffliggaren

    De som finns på min sida är fd missbrukare. Jag förstår inte varför man vill sätta ut det så öppet. Vissa av dom har fungerat utan droger i många år och sätter livets hårda skola. Löjligt.

Svar på tråden Vad fan menas med "livets hårda skola"?