• Anonym (Undrande om SGI)

Jobbar halvtid & timanställd 25%

Jag jobbar halvtid och hade med min dotter (nu 2½år) en sgi basserad på bara min halvtid.

Nu har jag fått en timanställning på ca 25% i månaden utöver min fasta halvtid på 2 helt olika jobb.
    Jag undrar hur länge jag måste jobba med både halvtiden och timanställningen för att det ska räknas in i min sgi? så att nästa barns föräldrarpenning blir basserad på både inkomsterna.

MVH   

• Svar på tråden Jobbar halvtid & timanställd 25%
  • Försäkringskassan

Hej!

För att få ta med din timanställning i SGI:n så ska du ha avtal om arbete i minst sex månader.

Hälsningar
    Oscar, handläggare

Men säg att jag jobbar som timmanställt nu i typ 1år och sen blir gravid så räknas väl timmanställningen in i sgi:n?

Det är väl min inkomst det baseras på? är det från föregående år eller hur räknas det där?

MVH  

• Försäkringskassan

Hej!

Det är svårt att svara på beroende på när du blir gravid. Om du arbetar extra 25% i ett år och din anställning avslutas efter ett år och du blir gravid och föder barn t.ex. 6 månader eller ett år  efter anställningens slut så räknas den inte med i din sjukpenninggrundande inkomst om du inte skyddar inkomsten genom att fylla upp med föräldrapenning, vara inskriven på arbetsförmedlingen eller stämplar.

När man räknar ut sin sjukpenninggrundande inkomst kan man antingen ta månadslönen gånger 12. Har man varierande inkomster kan man gå 6 månader upp till 1 år bakåt i tiden.

Hälsningar

Agda, handläggare

Men om jag exempelvis jobbar dom 25% nu i  typ 1år sen blir gravid men fortsätter jobba fram till eventuell graviditetspenning, då räknas den lönen också med i sgi?

MVH Helene   

• Försäkringskassan

Hej!

Om du har 2 jobb som är stadigvarande i 6 månader eller mer har man rätt att få en sgi baserad på de arbetena. Skulle ditt arbete på 25 % upphöra men du har kvar ditt fasta halvtidsjobb måste du vara anmäld på Arbetsförmedlingen för att skydda din sgi av 2 jobb.

Om du kommer att söka graviditetspenning får du skicka in inkomstuppgifter från dina 2 arbeten så utreder vi om du har rätt att få en sgi från dessa 2 jobb.

Hälsningar

Asta, handläggare

Försäkringskassan skrev 2013-07-24 14:34:04 följande:

Hej!

Om du har 2 jobb som är stadigvarande i 6 månader eller mer har man rätt att få en sgi baserad på de arbetena. Skulle ditt arbete på 25 % upphöra men du har kvar ditt fasta halvtidsjobb måste du vara anmäld på Arbetsförmedlingen för att skydda din sgi av 2 jobb.

Om du kommer att söka graviditetspenning får du skicka in inkomstuppgifter från dina 2 arbeten så utreder vi om du har rätt att få en sgi från dessa 2 jobb.

Hälsningar

Asta, handläggare

Vad menas med stadigvarande? Jag kommer ju jobba mina 25% fram till att jag får graviditetspenning och jag är ju inte änns gravid ännu planerar väl att bli det nästa sommar. Då har jag ju jobbat "stadigtvarande" i 1½ år då borde väl ändå mitt 25% jobba räknas som stadigvarande?

/ Helene   
  • Försäkringskassan

Hej!

Med stadigvarande arbete menas arbete som pågår under minst sex månader.

Exempel:

Du har ett arbete för 50% och ytterligare ett arbete för 25% där du jobbar fram tills du slutar arbetet för att få graviditetspenning. Om du har arbetat i båda dina anställningar under minst sex månader fram till graviditetspenningen startar bör du kunna få en SGI som baseras på inkomsten för arbetet för både 50% och 25%.

Jag kan däremot bara lämna generella svar. Vi kommer att utreda din SGI i samband med att du ansöker om ersättning från oss.

Hälsningar

Otto, handläggare

Svar på tråden Jobbar halvtid & timanställd 25%