• Anonym (Trött)

Oxy under graviditet?

Är gravid i vecka 13 men känner att jag behöver hjälp med att somna ikväll.

Är det någon direkt fara för fostret om man för en enda kväll tar Oxynorm/Oxycontin eller Tramadol? Om ja, vilka? Risk för missfall? Problem som kan märkas av efter barnet fötts?

Tacksam för alla seriösa svar.

• Svar på tråden Oxy under graviditet?
  • Zayco

Tramadol är YTTERST olämpligt att ta under graviditet.  På FASS står det att det har en påverkan på fostrets organutveckling, benbildning och neontalmortalitet. Tramadol passerar över placenta. Tramadol bör därför inte användas av gravida kvinnor. 

• Zayco

Oxycontin har testats och det kan ge missbildningar och andra komplikationer. Man bör ej ta det under graviditet.

• Anonym (Trött)
    Zayco skrev 2013-07-23 21:35:32 följande:
    Oxycontin har testats och det kan ge missbildningar och andra komplikationer. Man bör ej ta det under graviditet.
    Tänker på att jag läst om flertalet gravida kvinnor som tagit (blivit ordinerade) oxy under graviditet?
  • Ninaa84

Om du vill somna är Lergigan bättre. Dessutom så somnar man inte på varen Tramadol, Oxynorm eller Oxycontin. 

• Zayco
    Anonym (Trött) skrev 2013-07-23 21:37:31 följande:
    Tänker på att jag läst om flertalet gravida kvinnor som tagit (blivit ordinerade) oxy under graviditet?
    Då har det rådgjorts med en läkare och rätt mängd dos. Jag skulle aldrig riskera bebisens hälsa.. Det är ju jättemycket risker som jag skrev. 
  • Anonym (Trött)
    Ninaa84 skrev 2013-07-23 21:37:34 följande:
    Om du vill somna är Lergigan bättre. Dessutom så somnar man inte på varen Tramadol, Oxynorm eller Oxycontin. 
    Lergigan har ingen verkan på mig. Och jo, jag somnar på alla tre.
  • Ninaa84
    Anonym (Trött) skrev 2013-07-23 21:39:22 följande:
    Lergigan har ingen verkan på mig. Och jo, jag somnar på alla tre.
    Eftersom du förmodlen inte vill skada barnet skulle jag hellre rekomendera varm mjölk, kamomillthe eller valerina innan sänggående. 
  • Anonym (,,,,,,,)

lägg dig inte från du är trött då?

• Anonym (Ej oxy)

Man somnar INTE på oxy. och det är mycket skadligt för fosteret i magen.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Ej oxy) skrev 2013-07-23 21:43:11 följande:

Man somnar INTE på oxy. och det är mycket skadligt för fosteret i magen.

Men vad tusan? Skrev ju ett par inlägg upp att jo, JAG somnar på både oxy och tram. Antagligen för att jag bara tagit det ett fåtal gånger och har ingen tolerans, men jag har rådäckat varje gång. Människor reagerar olika.
    Det var det jag frågade om - ifall fostret kan ta skada av en enda tablett eller ej, och i så fall vilka skador.
    Anonym (,,,,,,,) skrev 2013-07-23 21:41:42 följande:
    lägg dig inte från du är trött då?
    Vad menar du?

Svar på tråden Oxy under graviditet?