• Migas

Resa norröver

Hej, 
    Jag och min pojkvän funderar på att åka norröver på semestern och undrar lite kring hur man bör lägga upp en sådan resa och tänkte därför se om det finns någon härinne som gjort någon liknande resa. Vi kommer troligen att åka i helgen och måste vara hemma senaste den 9 augusti. Vi kommer antingen att bara ha bil och tält eller också låna en husvagn. Vi utgår från Örebro, och har möjlighet att köra båda två (iaf om vi bara har bilen). 

Hur långt är rimligt att åka per dag? Är det rimligt att räkna med 2 - 3 dagar upp till Kiruna med omnejd, om vi säger att man stannar kring Sundsvall första natten och kring Skellefteå andra natten, för att räkna med att vara framme innan den tredje natten?  Är detta en för "lång" resa att göra med den tidsbegränsning vi i år har? Vi funderar på att åka genom inlandet hem eller alternativt genom Norge.  

Vad finns det för sevärdheter uppåt Norrland som är värda att se? 

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Resa norröver
  • ganesha

Vilken typ av sevärdheter vill ni se? Bor vid höga kusten, inboxa mig så kan jag berätta mer.

• listo

Rimligt att åka per dag beror ju lite på hur mycket ni vill se längs vägen. Vill ni bara blåsa på uppåt så kör ni LÄTT på två dagar med ett stopp kring Umeå. Vi sträckkörde från Jönköping till Kiruna en gång, men då var målet att ta sig fram så fort som möjligt, inte att se något. Man är inte så himla pigg efter en sån resa, så ett stopp på vägen är att rekommendera.

Har ni några särskilda planer som binder er i Kirunaområdet några särskilda dagar? (eftersom det verkar vara slutmålet för resan). Om inte så skulle jag nog spela "kartlotto", ta det väldigt lugnt och följa vägskyltar till ställen som verkar intressanta, utan att ha någon spikad plan mer än att ni ska ta er till Kiruna, vara ett visst antal dagar här och sedan vända tillbaka.

I Kirunaområdet finns förutom själva staden (där man t.ex kan åka på guidad tur nere i gruvan) förstås också Jukkasjärvi och Icehotel (bara knappt 2 mil från Kiruna C). Kiruna kommun är stor och det kan också vara väl värt att ta sig upp till fjällen (Abisko/Björkliden/Riksgränsen), där är det himla fint. Ett annat alternativ är att åka västerut till Nikkaluokta och ta en tripp till Kebnekaise fjällstation.

Kika in här: www.kirunalapland.se/ så får du en massa tips

• Migas
    listo skrev 2013-07-23 21:53:23 följande:
    Rimligt att åka per dag beror ju lite på hur mycket ni vill se längs vägen. Vill ni bara blåsa på uppåt så kör ni LÄTT på två dagar med ett stopp kring Umeå. Vi sträckkörde från Jönköping till Kiruna en gång, men då var målet att ta sig fram så fort som möjligt, inte att se något. Man är inte så himla pigg efter en sån resa, så ett stopp på vägen är att rekommendera.

Har ni några särskilda planer som binder er i Kirunaområdet några särskilda dagar? (eftersom det verkar vara slutmålet för resan). Om inte så skulle jag nog spela "kartlotto", ta det väldigt lugnt och följa vägskyltar till ställen som verkar intressanta, utan att ha någon spikad plan mer än att ni ska ta er till Kiruna, vara ett visst antal dagar här och sedan vända tillbaka.

I Kirunaområdet finns förutom själva staden (där man t.ex kan åka på guidad tur nere i gruvan) förstås också Jukkasjärvi och Icehotel (bara knappt 2 mil från Kiruna C). Kiruna kommun är stor och det kan också vara väl värt att ta sig upp till fjällen (Abisko/Björkliden/Riksgränsen), där är det himla fint. Ett annat alternativ är att åka västerut till Nikkaluokta och ta en tripp till Kebnekaise fjällstation.

Kika in här: www.kirunalapland.se/ så får du en massa tips
    Vi vill väl gärna se lite efter vägen, vi vet väl bara inte vad det finns som är värt att stanna och kolla på därav min fråga. Om man åker kustvägen uppåt, vad är värt att se mer än Höga kusten bron som är allmänt känd. Är Piteå havsbad något att stanna vid? 

Nej, vi har inget att anpassa oss efter utan tänkte ta en resa uppåt landet för att se lite mer av Sverige. Din tanke är definitivt intressant men det känns som om man skulle behöva ha möjlighet att vara borta längre tid än två veckor för att inte behöva stressa i slutet.  

Jag vet inte om det är slutmålet för resan men kanske ett av de ställen man stannar mer än en natt på.  Sen har vi även lite funderingar på att ta oss till Hammerfest i Norge för att få uppleva en nordens nordligaste stad, men vet inte om det blir lite för långt dit med tanke på den begränsade tid var har innan vi måste vara hemma igen.  Fast det kanske skulle fungera om man tog vägen genom Norge hem?

Är det några speciella dagar som gruvan har öppet för besökare? För det vore ju något man borde uppleva om man vart uppåt. Är Ishotellet något att se på sommaren? Riksgränsen låter även det intressant, hur långt  kan man ta sig med bil, innan man måste ta sig till fot sista biten? 

Hur lång tid har du haft på dig när du vart i Norrlands fjällen och vad är det minsta antalet dagar man borde ha på sig enligt dig?  
  • Bolaget

Ni har ju 14 dagar på er så det borde ju inte vara någon stress. Vi gjorde en Norrlandsresa för 2 år sedan på MC och var hemmifrån i 10 dagar men då har vi 50 mil längre än ni att köta från början vilket bara det var 2 dagar. 

Riksgränsen behöver du inte gå till fots en meter, du passerar den längs vägen på samma sätt som ex polcirkeln. Vad jag tror du tänker på är treriksröset, dii kommer man inte med bil utan man fick först åka båt en bit och sedan gå. hur långt det var kommer jag inte ihåg men vår minsta var 4 år när v var där och hade inga problem med att gå sträckan så det kan inte ha varit så långt.

• Migas
    Bolaget skrev 2013-07-25 22:09:28 följande:
    Ni har ju 14 dagar på er så det borde ju inte vara någon stress. Vi gjorde en Norrlandsresa för 2 år sedan på MC och var hemmifrån i 10 dagar men då har vi 50 mil längre än ni att köta från början vilket bara det var 2 dagar. 

Riksgränsen behöver du inte gå till fots en meter, du passerar den längs vägen på samma sätt som ex polcirkeln. Vad jag tror du tänker på är treriksröset, dii kommer man inte med bil utan man fick först åka båt en bit och sedan gå. hur långt det var kommer jag inte ihåg men vår minsta var 4 år när v var där och hade inga problem med att gå sträckan så det kan inte ha varit så långt.
    Nej, vi har insett nu när vi fått lite mer hum om vad som finns att se och var det är lämpligt att stanna, att det förmodligen inte kommer bli någon mer stress, När jag först startade tråden hade vi knappt några erfarenheter alls vad det gällde Norrland, och för övrigt att åka runt till flera campingplatser under samma tid, utan vi hade mest åkt till en camping och utgått därifrån med dagsutflykter, därför kändes det bra med lite stöd gällande upplägg för en sådan resa. 

Aha, jo jag skrev fel, jag menade så  klart  treriksröset, så tack för att du ändå förstod vad jag menade och gav mig lite nyttig information om detta  
  • hon mot strömmen

Om du ska till treriksröset måste du över på finska sidan via karesuando och upp till kilpisjärvi. Därridrån kan man välja att antingen gå eller åka båt, vilket är art föredra.

Från Kiruna har du ca 20 tillkaresuando. Men om du åker över riksgränsen har ca 50 mil över Nordnorge till kilpisjärvi.

• hon mot strömmen

Piteå havsbad är det mycket liv på, fest och fylla. Vill du ha mer lugn kan jag i stället rekomendera fårön i Piteå.

• Migas
    hon mot strömmen skrev 2013-07-27 06:42:36 följande:
    Om du ska till treriksröset måste du över på finska sidan via karesuando och upp till kilpisjärvi. Därridrån kan man välja att antingen gå eller åka båt, vilket är art föredra.

Från Kiruna har du ca 20 tillkaresuando. Men om du åker över riksgränsen har ca 50 mil över Nordnorge till kilpisjärvi.
    hon mot strömmen skrev 2013-07-27 07:39:26 följande:
    Piteå havsbad är det mycket liv på, fest och fylla. Vill du ha mer lugn kan jag i stället rekomendera fårön i Piteå.

Ok, tack för bra information Får se om vi kommer dit, åkte hemifrån i lördags och stannade två nätter på Norrfällsvikens camping vid Höga kusten. Idag åkte vi vidare norröver och besökte piteå havsbad som en liten sevärdhet bara, för att åtminstone ha sett det när man är i dessa trakter, och hamnade tillslut på sikfors camping, i närheten av älvsbyn. Tycker att båda campingarna hittills har varit riktigt bra Vi kommer under morgondagen att åka uppåt Haparanda, har du någon camping att rekommendera där eller omkring? 
Svar på tråden Resa norröver