Magnesium och kalcium, intas på morgonen eller kvällen?
Halloj i sommarvärmen!
Tänkte höra mig för här inne om någon har några rekommendationer ang intag av magnesium och kalcium.
Jag har blivit rekommenderad av en läkare att börja äta både magnesium och kalcium. Rekommendationen var utifrån hennes eget välbefinnande och hur (bra) hon mår av detta, alltså INTE en ordination. (besöket hos henne berodde på något helt annat!) Hon berättade även att hon äter järntabletter under mensveckan. Intaget av kalcium, magnesium (och järn) har fått henne att må mycket bättre, är piggare, har mer ork, mindre PMS-besvär/mensvärk och sover bättre om nätterna. Detta något som jag känner av att jag behöver.
Jag har googlat runt lite om när man ska inta dessa tabletter, morgon eller kväll, och läst en hel del om att magnesium bör intas till kvällen eftersom de verkar muskelavslappnande och att man gärna blir lite tröttare av dem. Har även läst att magnesium och kalcium bör tas tillsammans?
MEN när jag nu pratade med en annan läkare så fick jag informationen (av henne) att magnesium (och B-vitamin, som jag även ska ta) verkar uppiggande och ska därför tas på morgonen??
Nu vet jag varken ut eller in längre...
Så nu är min fråga (såklart): när ska jag ta magnesium, kalcium och B-vitamintabletten??
Vill även tillägga att jag även tar folsyra ( planerar graviditet). Kan/bör jag ta alla tabletter tillsamman eller ska jag dela upp dem morgon/kväll??
Hur påverkas upptaget av ämnen i tabletterna av tex mjölk(produkter)??
Någon som vet och vill dela med sig av information och/eller erfarenhet av detta till mig, så vore jag oerhört tacksam för svar/hjälpen! Så jag kan få bukt på detta....