bonus beter sig så underlägset, hjälp!
Hej,
för åtta år sedan träffade jag min nuvarande man (H), jag hade då inga egna barn men han hade en då åttaårig dotter som enbart bodde hos sin mamma. H berättade att det varit väldigt struligt mellan dem men att exet är en bra mamma som alltid satt sin dotter först. För två år sedan blev exet inlagd på psyk efter självmordsförsök, och det har därefter kommit fram att hon är beroende av både alkohol och receptbelagda läkemedel. Makens dotter fick självklart flytta hem till oss, och jag har försökt ta emot henne med öppna armar. Hon är inte svår på samma sätt som många andra tonåringar, hon hjälper alltid till, gör allt här hemma om hon bara kan och skulle aldrig få för sig att bryta mot någon regel vi satt upp. Även fast syskonen bryter mot dem ofta och ifrågasätter det mesta. Hon har även en tendens att visa överdriven tacksamhet när de får något, och så fort vi blir arga (på dem, eller på varandra) blir hon skräckslagen. Jag trodde det skulle gå över med tiden, men efter två år har det inte gått mycket framåt, och kuratorer hon fick prata med efter moderns självmordsförsök bedömde henne som "mogen och vettig" och vi behövde inte oroa oss överdrivet över att det skulle gå snett för henne. Hennes underlägsenhet gör det dock svårt för både mig och pappan att lära känna henne, ibland känns det som en främmande betjänt som smyger omkring i vårt hem... Ska det behöva vara så?