• hannapanna84

Vad bjuder ni på?

Vad bjuder ni på efter dop cermonin?
    Dopet kommer troligen vara under december eller januari månad.
    Vi väntar oss ca 35 gäster så något smidigt
    och tips på något vi kan ordna själva  tar jag gärna emot.

Bjude ni enbart på fika eller har ni mat och tårta??     

• Svar på tråden Vad bjuder ni på?
  • Lindsey Egot NO1

Det enklaste är väl att göra en kall buffé.

Tex pastaskruvar med soltorkade tomater, fetaostsallad, kycklingspett eller stekt strimlad kyckling, serannoskinka, stekt strimlad bacon, egen gjord fransk potatissallad.

• Adoxa

Vi ska bjuda på läsk/mineralvatten och smörgåstårta plus kaffe/te/saft och kladdkaka! Eventuellt någon muffins också.

• Pyttis28

Här vankas det dop om några veckor och vi bjuder på exotisk planka med kyckling, fläskfilé och vilt och till den potatissallad och pastasallad. Till kaffet blir det doptårta :)

• Dixie

I december hade jag satsat på ngt varmt, typ gryta! Och sen tårta efteråt!

• hannapanna84
    Dixie skrev 2013-09-15 19:46:25 följande:
    I december hade jag satsat på ngt varmt, typ gryta! Och sen tårta efteråt!

Det hade varit super men till 35 pers blir det ganska mkt att stå med och det ska ju helst va varmt
    när vi kommer från kyrkan... 
  • hannapanna84
    Adoxa skrev 2013-07-26 20:19:55 följande:
    Vi ska bjuda på läsk/mineralvatten och smörgåstårta plus kaffe/te/saft och kladdkaka! Eventuellt någon muffins också.

Det lutar nog åt samma som ni hade =)
  • Mims01

Vi blir 37 personer och kommer att bjuda på paj som jag gör kvällen innan då den kan ätas kall.
    Räknar 6 bitar per paj (27cm diameter) och vill ha lite extra så jag kommer att göra 7 pajer.
    Har köpt pajformer i metall på ÖB och jag gör det enkelt för mig så köper färdig pajdeg och gör samma fyllning i all paj.
    Sedan ställer jag det på ett bord med grönsallad och så får gästerna servera sig själva.

Tänkte på smörgås tårta först men har lite svårt för smörgåstårta själv.
    Det som kan vara lite jobbigt med paj är att förgrädda skal men har bett mamma om hjälp så hon gör tre pajer och jag fyra. Sedan står syster för tårtan och småkakor kan man ju baka veckan innan...

I dryckes väg har jag valt mineral vatten, saft i kannor som jag ställer fram och kaffe till tårtan.. 

• S Michaela

Vi hade dop nu i januari, och jag tyckte inte det passade med kall mat/kall buffé så jag gjorde en soppa

Gjorde en skaldjurssoppa med räkost, räkor och kräftstjärtar. Den är jätte god och många som inte gillar fisk och skaldjur tycker om den ändå (jag äter inte fisk alls, men soppan äter jag)

Den tar 15 minuter att förbereda innan, och sen värmer man på den innan serveringen och kryddar lite och tillsätter skaldjuren - så verkligen himla smidigt att göra.

Vi hade nybakat bröd och ost till också. Allt var väldigt uppskattat!

Till kaffet valde vi att lyxa till det lite och beställde en superfin doptårta, gick på 1200kr, men det går ju även göra en tex långpanne-tårta med maräng och ricekrispies tillexempel.

Ett tips till alla höst/vinterdop!

Soppan såg också helfestlig ut när folk hällde upp på sina tallrikar - gul i färgen med lite grönt av dillen och så massa kräftor och räkor i.

Vi va 30 personer + 2 bebisar.

Dopet var vid 12.30 så det var ju strax efter lunchtid när vi serverade maten.

• tulip79

Sonen döptes i feb kl 14. Vi anser att detta är fiktatid så vi bjöd på säkert 10 sorters kakor o gräddtårta. Svärmor o hennes syster skulle tvunget hjälpa till att baka så det var bara att tacka o ta emot. Vi var 31 st på fikat i församlingshemmet.

Svar på tråden Vad bjuder ni på?