• Respan

Personligt brev - Skulle du vilja anställa mig?

Söker ett jobb som Personlig assistent.

Xxxxxxx Xxxxxxxxxxx

Adress

Hej!

Jag heter Xxxxxxx och bor i lilla fina Xxxx med min familj som består av min sambo, vår dotter samt 2 husdjur. Jag trivs riktigt bra när jag får jobba med människor och är duktig med det. Ser gärna över så folk omkring mig mår bra och hjälper till om det finns något jag kan göra.

Att vara ung mamma gör att man får växa upp fort och se verkligheten på ett helt nytt sätt. Man lär sig hur viktigt det är med att vara ansvarsfull.

Ett litet barn behöver så mycket omvårdnad men har alltid gjort allt för att ge henne det, och det har jag varit riktigt bra på. Får ofta kommentarer av folk runt mig att dom tycker det med.

Så att ha barn är underbart och stormtrivs med det.

Inom vården tycker jag det är viktigt att människorna runt mig känner sig trygga och litar på mig. Att man ger bra omsorg är jätteviktigt!

Jag ser att den här tjänsten passar mig väldigt bra och att jag skulle sköta den utmärkt.

Den passar mig bra eftersom jag gärna jobbar kvällar och nätter, då min lilla extra energi brukar komma. Det ligger väl i släkten då flera i släkten jobbar natt inom vården.

Kan garantera er att ni inte skulle bli missnöjda med mig!

Mina planer för framtiden är att studera till undersköterska men innan det så vill jag jobba.

Hoppas jag hör ifrån er och ni vill höra mer ifrån mig!

Med vänliga hälsningar,

Xxxxxxx Xxxxxxxxx

Mobilnummer
    Mail
  • Svar på tråden Personligt brev - Skulle du vilja anställa mig?
  • solros68

Jag skulle kolla över språket i texten. Det är en del talspråk och felaktigheter. Skriv mer om dig själv, vad du är bra på och kan tillföra.

• Respan

Vill inte skriva för mycket om mig utan att det blir mer om dom är intresserad.
    Fokuserar på jobbet med vad jag och kan tillföra där :)

• Respan

Har ni exempel på ändring? Som jag självklart skriver personligt från min sida sen :)

• Kath01

Använd ordet arbeta istället för jobba, låter bättre. Håller med om att du ska skriva mer om dig själv, det är ett personligt brev. Vad jobbet går ut på och vad du kan tillföra är upp till dom som anställer. Stycket där du pratar om att du är ung mamma tycker jag är bra.

• Ramlösa

Jag skulle ta bort hela partiet om att vara ung mamma för det kan bli ditt fall med att du har barn du kommer vana en hel del, sen meningen jag kan garantera...skulle jag men ta bort för du kan inte alls garantera att jag blir nöjd med dig, tro och hoppas kan du men inte garantera. Fram med din persinlighet vad du är bra på och mindre bra på för det visar att du känner dig själv

• jaghopparhögt

Du skriver för mycket om dig själv och om din roll som mamma. Du använder din roll som mamma för att sälja in dig, det får mig att undra om det är din enda styrka. Jag vill veta vad du kan och hur du kan vara till nytta.
    Försök räkna upp dina styrkor och dina kunskaper, har du några intressen som du kan vinkla till din fördel? Har du bra fysik? Är du stark? Vad har du för utbildningar? Skriv om dom och vad du kan.
    Du tramsar bort dig lite genom att skriva att på kvällen kommer din lilla extra energi och berättar om din släkt Skriv om detta och skriv istället något liknande att du gärna jobbar kvällar för att du är van att aktivera dig sent på kvällen.

Sen använd aldrig utropstecken i ett brev, det är väldigt svårt att använda det utan att det låter fel. Som det är nu så låter det inte bra.

• Ramlösa

Måste man ha "mina planer för framtiden..." Med för på ett sätt visar det att du inte har planer att stanna där och då kan tjänsten gå vidare till en annan direkt tänker jag

• Shimu

Söker ett jobb som Personlig assistent.

Xxxxxxx Xxxxxxxxxxx

Adress

Hej!

Jag heter Xxxxxxx och bor i lilla fina Xxxx med min familj som består av min sambo, vår dotter samt 2 husdjur. Jag trivs riktigt bra när jag får jobba med människor och är duktig på med det. Ser gärna över så folk omkring mig mår bra och hjälper till om det finns något jag kan göra.

Att vara ung mamma gör att man får växa upp fort och se verkligheten på ett helt nytt sätt. Man lär sig hur viktigt det är med att vara ansvarsfull.

Ett litet barn behöver så mycket omvårdnad men har alltid gjort allt för att ge henne det, och det har jag varit riktigt bra på. Får ofta kommentarer av folk runt mig att dom tycker det med.

Så att ha barn är underbart och stormtrivs med det.

Mina planer för framtiden är att studera till undersköterska men innan det så vill jag jobba.

Inom vården tycker jag det är viktigt att människorna runt mig känner sig trygga och litar på mig. Att man ger bra omsorg är jätteviktigt!

Jag ser att den här tjänsten passar mig väldigt bra och att jag skulle sköta den utmärkt.

Den passar mig bra eftersom jag jobbar gärna kvällar och nätter, då min lilla extra energi brukar komma. Det ligger väl i släkten då flera i släkten jobbar natt inom vården.

Kan garantera er att ni inte skulle bli missnöjda med mig!

Hoppas jag hör ifrån er och ni vill höra mer ifrån mig!

Med vänliga hälsningar,

Xxxxxxx Xxxxxxxxx

Mobilnummer Mail

• Betty Ballbreaker

Du skriver att du trivs när du får arbeta med människor och att du är duktig på det. Skriv mer om det, vad du lärt dig från tidigare arbeten och vad du var bra på, konkreta exempel!
    Tycker du kan skippa hela ung-mamma-stycket, det består ju mest av floskler och självklarheter som inte får dig att sticka ut på nåt sätt. Och att skriva att små barn behöver mycket omsorg... det är ju så självklart att du knappast behöver tala om den för den som läser! Om jag var arbetsgivare, skulle jag undra om du var lite bakom.

Nej! Skriv mer om dig själv som yrkesmänniska, ge konkreta exempel och förklara vad du kan tillföra! Skriver man exempelvis att man kommer att sköta tjänsten utmärkt, ja då får man backa upp det påståendet med konkreta exempel, annars känns det mer som tomma ord..

• Eleonor01

Skulle se över min meningsuppbyggnad. Ser inte alls bra ut att inte kunna skriva på korrekt svenska i ett sådant brev. Punkt, utropstecken och hur många ord en del ska bestå av är viktig. Iallafall för mig om jag inte ska förlora respekten för ett brev. Sen mindre om ungmamma och mer om vad du kan tillföra. Ingen är speciellt intresserade av din ålder mer än du. Det är dina skickligheten som avgör. Detta är mina tankar om ditt brev. Personlig assistent yrket är väldigt krävande på många viss. Lycka till

• pluvdo

Det där brevet påminner lite om skoluppsatser från högstadiet som man fyllde ut med repetitioner och sliskiga floskler bara för att typ fylla ut de två obligatoriska A4-sidorna. Inte mycket substans alls. Plus att grammatiken på vissa ställen är lite fel på ett sådant sätt att det verkar som att du har försökt skriva bättre och mer propert än du egentligen kan.

• listo

Stryk stycket om att vara ung mamma och fokusera istället mer på hur du är duktig på att jobba med människor (eftersom du skriver att du är det). Någon särskild erfarenhet eller egenskap som kan backa upp det påståendet?
    Ta också bort det där om släkten som jobbar natt, skriv hellre bara att nattarbete passar dig bra.

• Elaifiknow

Personlig assistans är inget vårdyrke, så varför du skriver så mycket om vård förstår jag inte. Vidare hade jag tagit bort meningen där du skriver att du vill ge omsorg. Brukaren är människa, precis som du och jag, som behöver stöd i vardagen för att kunna leva som vem som helst. När du skriver om vård och omsorg, så tänker jag att du inte kan något om personlig assistans och att det kanske inte är det rätta jobbet för dig. Undersköterskeutbildning är inte heller en given merit inom personlig assistansyrket (för att återigen: det är inget vårdyrke).

• Griseknoen35

Jag ska snart börja anställa och av mig skulle du få ett mail där jag tackar för visat intresse. Varför måste du nämna barn, ung mamma? Är du inget annat än mamma? Formulera om i lilla fina xxxx. Det får mig att fundera på om du trivs i den lilla staden. Du drar upp dina framtidsplaner så där får jag veta att du förmodligen snart säger upp dig. Skriv mer att du vill utvecklas som personlig assistent och ditt mål med att vara det. Skriv vem du är och man är aldrig bara mamma. Hål brevet mer proffsigt. Du har för mycket privatl

• Griseknoen35

Du har för mycket privatliv och babbel i. Googla personliga brev och plugga på vad du ska skriva och skriv om allt. Försök att inte få in åsikter, tex att du tycker staden är liten. Låt tex barn komma fram på tex intervjun.

• sötare

kan du ämna en merit att du är duktig på att jobba med människor?
    Vad är det som gör att du trivs med att jobba med människor?
    Du skriver att du är ansvarsfull, på vilket sätt då? och hur skulle du överföra det på denna tjänst?
    Vad har du för andra personliga egenskaper och hur skulle du få användning av dem i denna tjänst? 
    Cevila status behöver du absolut inte ha med i personliga brevet.
    På vilket sätt gör du för att folk ska känna sig trygga och kunna lita på dig?
    Vad är det med denna tjänst  som skulle passa dig bra och varför just den arbetsplatsen? (kolla upp arbetsgivaren).
    Att dina släktingar jobbar natt är iget som arbetsgivaren bryr sig om de vill veta din erfarenhet inte dina annhörigas 

• intetnyttpåplusfronten

Nämn inte barn, det sållas bort direkt. Ta endast upp det om de frågar (på en ev. intervju).
    Nämn inte att du vill jobba lite först för att sedan studera, då tror de att du kommer vara kortvarig och vad är då vitsen med att anställa?
    Skriv "arbeta" istället för att "jobba".

För övrigt, se över språket litegrann. T.ex "duktig med det", kan istället stå "duktig på det" eller "bra på det". 

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
Svar på tråden Personligt brev - Skulle du vilja anställa mig?