• Maddi

fem månaders sover oroligt

Jag har både hört från vänner och sett att folk skriver "min sover från 20 och vaknar 7, eller nå liknande. Men inte min, sen dagen vi fick hem honom har han aldrig sovit hela natten. han ska ha mat tre gånger per natt fortfarande och emellan måltiderna kan han leta nappen så jag vaknar och får hjälpa han då också. Han har fått för sig att vakna klockan 5 men lyckas efter mycket om och men få honom att somna om oftast när jag lägger han i våran säng. Och då sover han till 6-6.30.

Om dagarna vill han sova efter en timme efter att han gått upp oftast 45minuter till 1 timme. Sen vill han ha mat och sover 30 minuter efter de. Sen sover han på em 20-30 minuter. Senare vid 17 tiden sover han 20-30 minuter igen och efter de försöker jag hålla honom vaken tills natten som är någon gång mellan 19.30-21. Oavsett när han lägger sig vaknar han vid 5 tiden.

Vad gör jag för fel när han inte sover bättre på natten? jag är helt slut vissa dagar och orkar inte göra någonting. Och jag vet att man inte sover bra när man har småbarn. Men bara en fundering varför min inte sover 10-11 timmar i streck på nätterna.

Vi har provat samsovning, i egen säng bredvid våran och så har han fått sova i ett annat rum bredvid. Ingenting blir de bättre av.

• Svar på tråden fem månaders sover oroligt
  • Rosa Fluff

Det är absolut inget ovanligt att de vaknar om nätterna. Ni gör inget fel. En del barn bara är så.. Om det inte är så att han verkar ha ont nånstans?

Jag har ett sömnstrulande barn på 14 månader. Vi går upp 05.00 varje morgon. Och på nätterna kan vi ha uppåt 10 uppvak. Jag lever på hoppet att det ska bli bättre.....

• skogsvitter

Det är tvärtom väldigt ovanligt att så små bebisar på riktigt sover hela nätter i sträck utan att vakna en enda gång. De allra,allra flesta vaknar för mat eller bara lite bekräftelse från föräldern. Däremot så har jag märkt att många säger att barnen sover tex 20-07, och nämner inte att bebisen vaknar någon eller några gånger under natten, så länge bebisen somnar om på en gång igen efter tex mat så räknar många det som "hela nätter" ändå.

Så jag skulle ta det "alla andra" säger med en stor nypa salt, och veta att det vanligaste är att de vaknar. Inte att de inte vaknar.

När det gäller just er situation låter det absolut ganska jobbigt, en tanke jag har är att det låter som att napparna stör sömnen ganska ordentligt. Varför har han napp när han sover? Jag skulle ta bort den vanan så fort som möjligt om jag var du, det är inte alls ovanligt att napparna stör mer än de hjälper nattetid och det är ju uppenbart så att han vaknar endast pga dem. Vi använde napp en kort, kort period till äldsta dottern. Men hon somnade bara med den, så fort hon somnat tog vi såklart bort den så att hon slapp ha den i munnen konstant. På så sätt sov hon ju ändå som vanligt, utan att ha något i munnen. Men sedan tog vi bort nappen helt och hållet när hon var 10 månader. Den behövs ju egentligen inte

Jag funderar också på vart han sover? Våra barn har haft ett väldigt starkt närhetsbehov och har behövt samsova, särskilt i tex utvecklingsfaser osv. Om vi har försökt lägga dem i spjälsäng så har de vaknat massor av gånger och bökat, sovit oroligt osv. Det kan alltså vara så att han vaknar av närhets- och trygghetsbehov, vilket är större hos en del och då klart att sömnen påverkas negativt om de får sova ensamma.

Det finns alltså några punkter du kan fundera på för att förbättra sömnen litegrann, men att förvänta sig att han ska sova 10-11 timmar i sträck eller tro att alla andra bebisar gör det, då blir det fel! Det förväntade är att de vaknar, minst en gång men oftast flera. I synnerhet i utvecklingsfaser och han kan ju mycket väl vara mitt i en sådan just nu.

• chrissepisse

Du gör inget fel, utan barn är olika. Mitt mellanbarn vaknade ibland så ofta som en gång i timmen ända tills han slutade sova middag. Vi provade en massa olika saker, men det var bara så det var. Jag och min man konstaterade under dessa år att vi förstår varför sömnbrist används som tortyrmetod. Det blir bättre även om det inte känns så när man är mitt uppe i det.

• Maddi
    skogsvitter skrev 2013-07-24 09:14:07 följande:
    Det är tvärtom väldigt ovanligt att så små bebisar på riktigt sover hela nätter i sträck utan att vakna en enda gång. De allra,allra flesta vaknar för mat eller bara lite bekräftelse från föräldern. Däremot så har jag märkt att många säger att barnen sover tex 20-07, och nämner inte att bebisen vaknar någon eller några gånger under natten, så länge bebisen somnar om på en gång igen efter tex mat så räknar många det som "hela nätter" ändå.

Så jag skulle ta det "alla andra" säger med en stor nypa salt, och veta att det vanligaste är att de vaknar. Inte att de inte vaknar.

När det gäller just er situation låter det absolut ganska jobbigt, en tanke jag har är att det låter som att napparna stör sömnen ganska ordentligt. Varför har han napp när han sover? Jag skulle ta bort den vanan så fort som möjligt om jag var du, det är inte alls ovanligt att napparna stör mer än de hjälper nattetid och det är ju uppenbart så att han vaknar endast pga dem. Vi använde napp en kort, kort period till äldsta dottern. Men hon somnade bara med den, så fort hon somnat tog vi såklart bort den så att hon slapp ha den i munnen konstant. På så sätt sov hon ju ändå som vanligt, utan att ha något i munnen. Men sedan tog vi bort nappen helt och hållet när hon var 10 månader. Den behövs ju egentligen inte

Jag funderar också på vart han sover? Våra barn har haft ett väldigt starkt närhetsbehov och har behövt samsova, särskilt i tex utvecklingsfaser osv. Om vi har försökt lägga dem i spjälsäng så har de vaknat massor av gånger och bökat, sovit oroligt osv. Det kan alltså vara så att han vaknar av närhets- och trygghetsbehov, vilket är större hos en del och då klart att sömnen påverkas negativt om de får sova ensamma.

Det finns alltså några punkter du kan fundera på för att förbättra sömnen litegrann, men att förvänta sig att han ska sova 10-11 timmar i sträck eller tro att alla andra bebisar gör det, då blir det fel! Det förväntade är att de vaknar, minst en gång men oftast flera. I synnerhet i utvecklingsfaser och han kan ju mycket väl vara mitt i en sådan just nu.
    Vi samsov tills han var fyra månader. Sen la vi honom i spjälsäng för att jag trodde att jag störde honom på natten, och det visade sig att han sover lika dåligt vart han än ligger. Dessutom vågar jag inte samsova nå mer med honom eftersom han rullar, han kan inte rulla av sängen nu, men när han börjar krypa så vill jag absolut inte ha honom i sängen då det finns risk att han kryper och ramlar ner, vi har en ganska hög säng.

Dessutom ju äldre dom blir desto mer van blir dom att sova tillsammans och jag tror att det kan bli ganska jobbigt att ta striden att sova i egen säng sen när han är van att ligga med mig.
  • kristiansson

vi har det precis samma här hemma. Vår 5 månaders vaknar fler gånger i timmen och vill ha napp/ett par klunkar vatten eller ersättning. Vissa gånger tar det tid innan han lugnar ner sig och kan somna om. Har tyvärr inget råd till dig, vi kämpar på här hemma också... Jag har pratat med BVC som i sin tur skulle prata med en barnpsykolog. Min pojk har hållit på såhär i snart tre månader och man klarar ju knappt av dagarna längre. Hoppas det snart blir bättre hos er, annars kan jag gärna återkomma med vad barnpsykologen sa!

Svar på tråden fem månaders sover oroligt