• Anonym (Undrar)

SGI

Hej! Jag har en vilande SGI från en tidigare anställning. För tillfället är jag studerande och jobbar extra på en arbetsplats där jag är timvikarie. Iom att min lön var högre på det arbete jag hade innan jag började studera vill jag ju inte att min SGI sänks iom mitt extrajobb under studietiden. Påverkar mitt arbete under studierna min vilande SGI? Spelar det någon roll i vilken omfattning/hur länge jag jobbar under studietiden? Med vänlig hälsning, Anonym

• Svar på tråden SGI
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du studerar med studiemedel från CSN skyddar du normalt din tidigare SGI. Din SGI blir vilande under hela studietiden men du kan ha rätt till en studietids-SGI om du arbetar samtidigt som du studerar. De inkomster du har ifrån arbete under studietiden behöver inte vara stadigvarande eller årligen återkommande men de måste uppgå till minst 10 700 kronor för att en studietids-SGI ska kunna fastställas. Din vilande SGI har du ändå kvar så länge du fortsätter att skydda den. Här kan du läsa mer: www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/29678a42-fdae-4c02-9c9a-11cfb00333bb/4080-B-Sjukpenninggrundande+inkomst-+studerar20111222.pdf&CACHEID=29678a42-fdae-4c02-9c9a-11cfb00333bb&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0.

Hälsningar

Otto, handläggare

• Anonym (Undrar)

Ok, så dagen jag slutar studera är det min vilande SGI som blir aktuell och den är opåverkad av mitt extrajobb under studietiden? Tack för info

• Försäkringskassan

Hej!

När du slutar studera får du tillbaka din vilande SGI under förutsättning att du antingen går tillbaka och arbetar eller skyddar din SGI på något annat sätt än genom studier, till exempel genom att vara inskriven hos Arbetsförmedlingen och söka arbete i samma omfattning som du jobbade innan studierna. 

Hälsningar

Otto, handläggare

Svar på tråden SGI