• Anonym (någon annan :o)

hur har ni löst det

Hej. Min nya kille har sina barn hela tiden när han inte är på jobbet (utomlands). Hur har nyblivna relationer överlevt detta för det måste ju finnas fler i samma sits som oss. Har själv stora barn18,20 som är mindre imponerade över "småsyskon". Svårt är det och vet inte hur jag ska tänka här. Är det någon annan i samma sits?????

Jag ska åka utomlands med ena dottern och då blev han jättesur. Hade överhuvud taget inte en tanke på att hans småbarn och han skulle med...skäms för att jag räknade bort dem men det blir ju ingen semester för oss då. :(  Han vill ju följa med själv men det funkar ju inte då hans små ska roas och ses till hela tiden, precis som det är med små barn. Fy vad jag känner mig eländig och bitchig. Vill inte ha fler barn att ta hand om. Samtidigt får jag inte vara med honom om han inte har med sig barnen.

• Svar på tråden hur har ni löst det
  • Fanny b

Jag tycker att du ska prata med honom om hur du känner inför detta. Och då tala om att det inte fungerar med att han och hans barn alltid ska följa med dig på semestrar då inte tycker att en semester med småbarn inte är någon riktigt semester.

• Flensost

Jag har inga barn och det är jag jävligt tacksam för. Fyfan hur det skulle vara att släpa runt på en massa ungar när man vill leva livet.

• Ramlösa

Jag har barn min sambo inga och han hade inte varit min sambo om han inte räknat in mina barn i vår familj

• Fanny b
    Ramlösa skrev 2013-07-24 12:27:06 följande:
    Jag har barn min sambo inga och han hade inte varit min sambo om han inte räknat in mina barn i vår familj

Fast ts fall tycker jag är speciellt. Hon har vuxna barn och han har småbarn. Då blir det svårt att hitta resemål där alla barnen får något utbyte av.  Om sambon haft barnen vv vecka hade detta kunnats ordna med att de  ena semestern åkte själva med småbarnen och andra resan med ts barn. Nu går ju inte detta då ts sambo har barnen på heltid när han är hemma. Och då förstår jag att ts inte vill åka utomlands med hans småbarn utan med sina barn och sambon.
  • Ramlösa
    Fanny b skrev 2013-07-24 12:35:52 följande:
    Fast ts fall tycker jag är speciellt. Hon har vuxna barn och han har småbarn. Då blir det svårt att hitta resemål där alla barnen får något utbyte av.  Om sambon haft barnen vv vecka hade detta kunnats ordna med att de  ena semestern åkte själva med småbarnen och andra resan med ts barn. Nu går ju inte detta då ts sambo har barnen på heltid när han är hemma. Och då förstår jag att ts inte vill åka utomlands med hans småbarn utan med sina barn och sambon.

Snälla nån de sitter väl inte ihop eller har jag missat det? Han gör nåt med sina små hon med sin stora och däremellan gör de nåt tillsammans allihopa, de är väl inte livegna för de är på semester?
  • Fanny b
    Ramlösa skrev 2013-07-24 12:42:54 följande:

Snälla nån de sitter väl inte ihop eller har jag missat det? Han gör nåt med sina små hon med sin stora och däremellan gör de nåt tillsammans allihopa, de är väl inte livegna för de är på semester?

Fast det kan vara svårt att hitta en plats som passar både unga vuxna och småbarn. T ex om ts sambo vill bo på ett hotell med barnklubb och ts och hennes barn vill bo på ett hotell som inte är barnvänligt. Ts och hennes barn kan också vilja vara uppe sent på kvällarna, ta en drink vid en bar/restaurang men om ts sambos barn blir för gnälliga vill troligen sambon gå till hotellrummet med dem.  Det finns ju olika åsikter om detta men min erfarenhet att när man reser tillsammans med andra så är det en stor fördel om alla i sällskapet har liknande planer med resan. Visst, man behöver inte göra allt ihop men om några vill sola hela dagarna och andra i sällskapet vill göra andra saker på eftermiddagen så kan konflikter uppstå av denna anledning.

När det gäller att resa med småbarn tror jag generellt att det är viktigt att alla i sällskapet vill göra just det. För det kan vara svårt att hitta gemensamma aktiviteter. Om man t ex vill gå på stan/museum finns risken att detta snabbt ställs in om något småbarn blir rastlös/gnälligt.
  • Oldie

Jag blir så förbaskat trött, såklart du kan åka med dina barn TS! 
    En vettig människa förstår att en människa med vuxna barn måste få göra egan saker med sina ungar, att det inte är kul att ge upp njutbara semestrar och ersätta med ett tvång av barnanpassat.
    Oavsett ålder på barn är det väl viktigt att få göra saker med sina barn utan andra barn, partners, hundar, katter, föräldrar, svärföräldrar och andra.

Kan det kanske vara så att din sambo hade tyckt HAN hade fått en roligare semester om ni var med istället för att åka på en småbarnssemester själv med sina barn?

Min mamma åkte ibland på smester med en av oss syskon och det var ingen som tjurade som en liten bortskämd skitunge för det. Kontisgt att din sambo inte verkar mer mogen..

Ramlösa skrev 2013-07-24 12:42:54 följande:

Tycker att bara för man är en familj behöver man inte åka tillsammans, istället för att splittra sig på resan kan man väl splittra sig innan och åka på vars ett håll? Hur skulle det vara mer fel?
  • Anonym (mini)
    Ramlösa skrev 2013-07-24 12:27:06 följande:

Och då måste alla göra och tycka likadant som du? Men varför kan man inte åka var för sig på resa?? Min syster är just nu i Stockholm med sitt äldsta barn och pappan och yngre barnet är hemma. Men så kanske man inte får göra i en styvfamilj bara i en kärnfamilj?
  • Anonym (mini)
    Anonym (någon annan :o) skrev 2013-07-24 11:50:05 följande:
    Hej. Min nya kille har sina barn hela tiden när han inte är på jobbet (utomlands). Hur har nyblivna relationer överlevt detta för det måste ju finnas fler i samma sits som oss. Har själv stora barn18,20 som är mindre imponerade över "småsyskon". Svårt är det och vet inte hur jag ska tänka här. Är det någon annan i samma sits?????

Jag ska åka utomlands med ena dottern och då blev han jättesur. Hade överhuvud taget inte en tanke på att hans småbarn och han skulle med...skäms för att jag räknade bort dem men det blir ju ingen semester för oss då. :(  Han vill ju följa med själv men det funkar ju inte då hans små ska roas och ses till hela tiden, precis som det är med små barn. Fy vad jag känner mig eländig och bitchig. Vill inte ha fler barn att ta hand om. Samtidigt får jag inte vara med honom om han inte har med sig barnen.

Antingen säger du som det är att du vill åka själv, eller så låter du han följa med men är väldigt tydlig med att han får se till sina barn och göra småbarnsgrejer och du är med dina barn och gör vad ni vill. Vi har det ungefär samma och jag åker aldrig på semester med min sambon och hans barn, har gjort mitt med småbarn och småbarnsgrejer.
  • Ramlösa
    Anonym (mini) skrev 2013-07-24 17:39:39 följande:
    Och då måste alla göra och tycka likadant som du? Men varför kan man inte åka var för sig på resa?? Min syster är just nu i Stockholm med sitt äldsta barn och pappan och yngre barnet är hemma. Men så kanske man inte får göra i en styvfamilj bara i en kärnfamilj?

Jag tala om hur jag resonerar vilket jag faktiskt får göra då detta är ett diskussionsforum, ts bad om råd då gav jag henne ett som funkar hos mig, vad ger du själv för råd som funkar om vi bortser hur din syrra för
Svar på tråden hur har ni löst det