• Free Spirit Free Love

Bör jag skaffa katt? :)

Hej FL! 

Jag är en tjej på 24 år som funderar på att skaffa katt. Har själv aldrig ägt en, men när jag var liten (4år) så hade vi en hemma men jag kan inte direkt säga att jag har stor kattvana utöver de få gånger jag har varit kattvakt åt kompisar, eller varit hemma hos folk med katt. 

Däremot älskar jag verkligen djur i alla dess slag! Har hållt på med hästar i hela mitt liv och har ägt många hundar (både själv och i familjen), men står nu djurlös då jag tyvärr var tvungen att avliva min älskade tik för ett tag sedan.  

Mitt liv ser ut som så att jag studerar på högskola, och kommer göra så de närmaste 4 åren. Bor ensam i en etta i Stockholm utan balkong och kommer antagligen att bo kvar så i iaf 3 år till. Jag är inte en som festar överdrivet mycket, men har ett bra socialliv, som lika gärna kan vara hemma hos mig och äta middag, som att vara ute och dansa. Både min mamma och min syster kan sitta kattvakt om det skulle vara så att jag reser iväg utanför Sverige (de har för övrigt kattvana båda två). 

Jag och min kille (som jag inte bor med) planerar att skaffa barn om ca 3år, och kommer (efter att jag är klar med skolan) antagligen att flytta ut på landet.

Så vad tycker ni? låter det som om jag kan erbjuda en katt ett bra liv? Jag har så mycket kärlek och gos att ge!

Ge mig gärna tips och råd då jag känner mig väldigt novis. Vilket ras? Bör man ha en ras? osv... :)

Tack på förhand!  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör jag skaffa katt? :)
  • Zayco

Ser ingen anledning till varför du inte bör skaffa katt Råder dig att kika in på katthemmen för de finns sjukt många katter (och kattungar) utan hem, och i många fall måste de avlivas för att man inte kan hitta en ny ägare  

• nemo1

Jag avråder starkt från att skaffa katt när du bor i en etta. vet inte hur många annonser jag ser där katten säljs pga för liten yta att busa på. Dessutom bör en kattunge ha en kattkompis för att må bäst då deras liv går ut på att busa.
    Jag tycker du ska vänta tills ni flyttat ihop och skaffat barn då många vill bli av med sin katt just för att de skaffat barn, antingen heter det att barnet är "allergiskt" eller så har "man inte tid" längre för katten.

Läs gärna allt som står på kattstatus.se för att sätta dig in i hur det är att ha katt. 

• Majakattan
    Zayco skrev 2013-07-24 14:21:59 följande:
    Ser ingen anledning till varför du inte bör skaffa katt Råder dig att kika in på katthemmen för de finns sjukt många katter (och kattungar) utan hem, och i många fall måste de avlivas för att man inte kan hitta en ny ägare  
  • castafiore

Hur stor är ettan? Hade jag varit du hade jag skaffat två katter som kan sysselsätta varandra när du är borta, och att dessa är av en ras som inte kräver så mycket, kanske perser.

• The Fugly

Jag skulle vänta tills du har ett större boende. Det bör vara två katter så de har leksällskap och då är nog en etta lite väl litet. Katterna bör ha någonstans att gå undan om de vill vara i fred och själv vill du nog kunna stänga en sovrumsdörr för att kunna sova ifred om bushumöret infaller nattetid. Vilket det ofta gör för små katter.

• IceJossan

Absolut! Men ska du skaffa katt medans du bor i ettan så välj katt noga!! Lämpligt är en katt som man redan vet trivs trots att golvytan är liten och som man vet trivs med småbarn. Inte en kattunge, de behöver bo två tillsammans och då kan ytan vara för liten, och du har ingen aning om hur katten kommer trivas när ni får barn sen. Så välj en kisse väldigt noga, välj med hjärnan och INTE med hjärtat för det blir lätt fel i längden.

• Free Spirit Free Love

Min lägenhet är på 28 kvm, men väldigt välplanerad ;) 
    Jag hade nog tänkt en kattunge från början, men de låter som om de inte skulle va ett bra alternativ för mig just nu!
    Dock är de lite delade meningar mellan er alla om ja borde skaffa katt eller ej, men jag ska höra med mina kompisar som har katt ifall de tycker de låter bra eller inte :) De känner ju mig och mina förutsättningar!

Tacksam för alla svar!  

• nemo1
    Free Spirit Free Love skrev 2013-07-25 10:04:43 följande:
    Min lägenhet är på 28 kvm, men väldigt välplanerad ;) 
    Jag hade nog tänkt en kattunge från början, men de låter som om de inte skulle va ett bra alternativ för mig just nu!
    Dock är de lite delade meningar mellan er alla om ja borde skaffa katt eller ej, men jag ska höra med mina kompisar som har katt ifall de tycker de låter bra eller inte :) De känner ju mig och mina förutsättningar!

Tacksam för alla svar!  
    Inget katthem säljer kattungar som ensamkatter och det lär väl vara en tankeställare för dig, för tänk vad många fler kattungar de skulle ha fått sålt annars om de inte brydde sig om hur kattungen skulle må.

Jag har själv omplacerat ca 250 hemlösa katter, mestadels kattungar och skulle aldrig över min döda kropp sälja de som ensamkatter och jag har nekat flera som bor i en etta.
    Frågar du vänner som inte är insatta i katters behov och beteende så får du inte rätt svar.

28 kvm är alldeles för litet och mycket egoistiskt tänkt av dig tycker jag. Vänta tills du fått barn och flyttat. 
  • mice

Jag trodde att jag hade bra förutsättningar för en katt, så jag blev jourhem. Det blev faktiskt GENAST problem. Jag bor inte heller ihop med min pojkvän och allting var tvunget att planeras kring katten. Vi har ungefär 3 helger i månaden att umgås tillsammans, och de blev svåra att planera kring. Man kan inte alltid lita på en kattvakt. 
    Det går inte att ta med katten hur som helst, speciellt inte när den är nu eftersom det är stressande för katten. En etta utan balkong blir nog för trångt även om det känns okej.
    När jag ville åka bort en vecka ut på landet med min pojkvän så hittade jag ingen som kunde ha henne, och var tvungen att ringa runt i panik. Rynkar på näsan 
    Det måste ju självklart inte bli samma sak för dig, men tänk verkligen efter, och tänk på att du inte kan göra något spontant annat än över dagen.

• Fruek

Jag funderar på vad du gör med katten om det visar sig att ditt framtida barn (3 år är ju snart) visar sig vara allergisk? Om du inte kan garantera att du kan ha kvar katten, tycker jag att man ska låta bli/vänta. Personligen skulle jag allergitesta samtliga i familjen om vi skulle vilja skaffa djur, men det blir ju som sagt lite svårt för dig just nu. Bara en tanke.

Svar på tråden Bör jag skaffa katt? :)