• Anonym (Orolig!!)

Öm liten knöl på inre blygdläppen

Hej!

För ungefär två veckor sedan märkte jag att det sved lite vid min inre blygdläpp, ungefär  som ett vanligt rivsår, men för en vecka sedan upptäckte jag att det var en knöl ungefär (kanske lite större) så stor som en ärta. När jag skulle klämma och känna så sprack den som en helt vanlig finne, men det var även blod inblandat? Knölen gjorde fortfarande ont och den har ännu en vecka senare inte försvunnit, utan den började göra ont igen och den hade "fyllts" på igen..

Jag har börjat undra vad det kan vara för något och om jag borde söka upp läkare? Det känns så konstigt att jag skulle få en finne på den inre blygdläppen. Det är inte heller samma sorts "strama" smärta en vanlig finne brukar ge, utan det är mer en svidande och "vass" känsla, eller hur man ska beskriva det.

Jag hoppas på att någon kanske har varit med om något liknande och kanske har ett svar på vad det kan vara! 

• Svar på tråden Öm liten knöl på inre blygdläppen
  • Anonym (ja)

Du har nog fått en liten böld eller inflammerad hårsäck. Det brukar hjälpa mig att tömma ordentligt och kanske tvätta av med alsolkompresser de första dagarna. Brukar läka ut spontant om man väl fått hål på den.

• Anonym (Orolig!!)

Så man har alltså hårsäckar där? Jag vet heller aldrig om jag riktigt får ut allt, eftersom att det är en sån "stor" knöl kvar och det gör riktigt ont att trycka på..

• Anonym (ja)
    Anonym (Orolig!!) skrev 2013-07-24 21:03:12 följande:
    Så man har alltså hårsäckar där? Jag vet heller aldrig om jag riktigt får ut allt, eftersom att det är en sån "stor" knöl kvar och det gör riktigt ont att trycka på..
    Ibland kan man få sånt där ändå, utan att hårsäckar är orsaken. En liten inflammerad talgkörtel kanske. I de flesta fall läker det ut, som sagt. Du kan prova att sova med en alsolkompress på området.
  • Anonym (Orolig!!)

Okej, tack så jättemycket för ditt svar!!

• YOUnMe

Såna där har jag fått flera gånger och det räcker inte att klämma den en gång utan det behövs 2-3 gånger om man verkligen ser till att tömma den varje gång. Det gör ont som satan och det är ju inte speciellt trevligt. Men så länge det inte blir värre så tycker iaf jag att du kan vänta med att söka för det.

• Anonym (Orolig!!)

Okej, tack så mycket!! Att det gör ont men är ofarligt är något jag allra mest skulle vilja leva med i alla fall, i det här läget! :)

• rockaroll

Har också haft sån, fast inte just där. Pissont gör det! Och den blev typ lila innan den försvann. Kommer inte ihåg om den "fylldes på", men hjälp vad kladd det kom när jag tryckte den! Blödde efteråt med..

• Anonym (sjukvårdaren)

Hej! Tror att du fått bartolinit. Googla det.
    Mvh 

• Anonym (ja)
    Anonym (sjukvårdaren) skrev 2013-07-24 21:31:36 följande:
    Hej! Tror att du fått bartolinit. Googla det.
    Mvh 
    Baserat på en enstaka böld? Bölder kan alla få, det behöver inte betyda att det är något egentligt fel.
  • Camalena

Jag tycker det låter som en cysta och det försvinner sällan på egen hand. Oftast ofarlig men för trevnadens skull så kan det ju vara värt att ta bort.

• Anonym (Acne)

På inre blygläppen finns inga hårsäckar men porer som kan få in smuts och bli inflammerade typ acne. Men är du orolig ska du givetvis besöka gyn. Man jan få cancer i blygläpparna. Men då är det oftast sår som inte läker på flera månader.

• Michan796

Hej , har fått en liten slags kula på min inre blygdläpp som Jag märkte hör om dagen . Kulan sitter under en leverfläck på sidan 1 cm ifrån "toppen" av blydläppatna och är i storleken som typ en stor ärta .

Stenhård , men gör inte alls ont ..

Känner mig bara öm runt om den .

Men jag ör orolig vad tippar ni på att det kan vara??

Orolig
Svar på tråden Öm liten knöl på inre blygdläppen