• Anonym (annoyed)

Stör mig på grannungen

Vi har ett grannbarn som är lika gammal som vårt barn. De tycker om att vara hemma hos varandra men leker mer med varandras saker än med varandra, som yngre barn gör. Nu hör det till saken att denna ungen är helt bakom flötet. På allvar. Han är utvärderad av expert och konstaterat att förståelsenivån ligger på halva åldern ungefär. Han är inte utvecklingsstörd eller så, bara blåst.

Han fattar inget man säger åt honom, och behöver barnvaktas som en bebis. Inga förhållningsorder går in. Han gör det som faller honom in. Han beter sig inte trotsigt eller så, utan när man säger till honom får man en tom blick och en öppen mun till svar. Han fattar inte. Mina egna barn är väldigt enkla att ha att göra med. De leker för sig själva och jag kan pyssla med mitt. Men när den där killen är här måsta jag vara på honom och barnvakta non-stop. Föräldrarna är inte med hem till oss. (Jag vill inte ha dem här heller. Jag är usel på small-talk!) Jag blir helt slut när han är här.

Jag har torkat kiss från golvet massor med gånger då han inte klarar toabesöken på rätt sätt. När vi säger att det är dags att gå hem säger han "Jag får vara här." och fortsätter leka. Vi får lyfta ut honom. 

Han frågar samma sak fler gånger och förstår inte svaret. Häromdagen skulle vi äta rester till lunch. Han är hos oss och leker. Jag tar fram några micrade pannkakor. "Får jag en?" säger han.  Tyvärr, det räcker inte till dig, säger jag.  "Får jag en?" säger han. Nej, det räcker inte, säger jag igen. Bara mina barn får. Jag är ledsen. "Får jag en?" säger ungen med exakt samma tonfall. Nej, det finns inte så många. Jag har bara 4 stycken. Det räcker inte till mig eller barnens pappa heller. "Får jag en?" säger ungen med samma döda röst och ler.

För i helvete!!!! Jag blir tokig. När vi är ute på tomten måste vi stänga dörrarna annars springer han in fast vi sagt att han inte får gå in 10 gånger om.

Behövde bara få spy ut lite irritation. Så. Nu känns det bättre! 

• Svar på tråden Stör mig på grannungen
  • Anonym (?)

Elakt att inte bjuda honom på något att äta. Herregud

• Anonym (kommunikation)

Jag blir lite fundersam över hur hans relation är till föräldrarna, hur de är som individer etc. Kanske är det så att han behöver en speciell stimulans och konkreta rutiner för att allt ska fungera - vilket är föräldrarnas jobb. Det är lite jobbigt läge, men jag skulle försöka prata med föräldrarna. Kanske har de tips, råd eller liknande att komma med, alt. ta en "paus" från att det leker med varandra.

• Tirem

(?)

Fast om pojken springer hos dem varje dag och de bor grannar kan han väl gå hem och äta!?!

• Tramptass
    Anonym (?) skrev 2013-07-24 23:39:16 följande:
    Nej, det är inte elakt. Ibland räcker det inte och är grannungarna ofta över och leker så kan det bli så. Dessutom hade han väl nära hem om han var hungrig?
  • Anonym (Förbannad)

För det första hur vet du att han är utvärderad som du säger av "experter". Sen så säger inte läkare eller annan expert blåst utan detta låter mer som din personliga åsikt. Det du säger är kränkande. Är det så du vill att ditt barn ska bli??? Om detta är ett sådant stort problem för dig så får du väl prata med föräldrarna.

• Anonym (läraren)

Hur gammalt är barnet?

Vad säger hans föräldrar? 

• sötare

1. Bestäm med föräldrarna att de ska hämta barnet varje gång det är hos er.
    2. När barnet eller andra kompisar är där å det e dags för er att äta ta då fram tillräckligt så att det räcker åt alla.

• Anonym (annoyed)
    Anonym (?) skrev 2013-07-24 23:39:16 följande:

Eh.... Återigen. Jag hade FYRA pannkakor. Jag har två barn. Han bad om en pannkaka. Det räckte inte. Min prioritering är att ge mina barn lunch. Hade innan sagt åt honom att gå hem eftersom vi skulle äta. Men han går inte hem när man ber. Som sagt.
  • KimPossible

Vad säger föräldrarna? Om ni har en så pass bra kontakt att ni vet vad barnet utreds för, så borde ni väl kunna ta upp detta till diskussion och prata om saken. 

Släpper de bara barnet vind för våg, utan att ens kolla med er? 

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Anonym (annoyed)
    Anonym (Förbannad) skrev 2013-07-24 23:45:55 följande:
    För det första hur vet du att han är utvärderad som du säger av "experter". Sen så säger inte läkare eller annan expert blåst utan detta låter mer som din personliga åsikt. Det du säger är kränkande. Är det så du vill att ditt barn ska bli??? Om detta är ett sådant stort problem för dig så får du väl prata med föräldrarna.

Föräldrarna har berättat om utvärderingen för mig. Självklart har inte läkaren sagt att han är blåst. Det är min personliga åsikt, ja. De har gett föräldrarna en ålder där de anser att hans mognadsnivå ligger. Jag vill inte skriva barnens exakta ålder men som jag skrev ligger den på hälften av hans faktiska ålder. Så om han är 5 säger vi, har han förstånd som en 2,5-åring.
    Jag anser inte att jag kränker barnet då jag inte berättat för någon som känner honom och inte angett identifierande detaljer här. Det är just därför jag skriver här och "ventilerar" eftersom jag inte vill tala om personliga detaljer för andra som känner barnet eller föräldrarna.

Har berättat om kiss på golvet för föräldrarna, men inte mer. Hör ju hur tufft det har det med barnet själva. Vi bor grannar som sagt... Inget jag kan berätta som de inte redan vet. 
Svar på tråden Stör mig på grannungen