• Anonym (Flytt)

Jag vill flytta till varmare land - men vart?

Jag vill flytta till ett varmare land. Ett land där man slipper tjockjacka och täckbyxor. Ett land där man kan snorkla och bada i havet. Ett land där man kan ligga på stranden och sola och ett land där man kan ha strandpartyn med sina vänner (eller skapa nya vänner). Ett land där man verkligen kan gå i klänning på somrarna utan att frysa. Ett land där invånarna är glada och öppna för nya kontakter.

MEN så ska vi vara realistiska också...  
    Landet måste såklart vara möjligt att bo i, vad gäller jobb/ekonomi, skola/utbildning m.m. 
    Det ska finnas ett fungerande system i samhället helt enkelt. Och så möjligt att flytta till landet.

Australien känns väldigt lockande, men det är helt omöjligt att få stanna där ju...
    Några länder i Sydamerika känns också intressanta, t.ex. Argentina och Chile, men vi vet ingenting om de länderna. Thailand är ju populärt men vi kan ingen thailändska vilket är ett stort plus att kunna landets språk om man ska förstå hur någonting fungerar i landet. Jag talar Engelska och Spanska. USA känns inte speciellt lockande.

• Svar på tråden Jag vill flytta till varmare land - men vart?
  • Anonym (jag)

Låter väldigt intressant men hur har du tänkt att det skulle gå till? Ska du söka arbete ifrån Sverige först innan du flyttar eller hur ska det gå ihop rent ekonomiskt?

• Anonym (Dreamer)

Åh  - Jag vill OCKSÅ flytta! Väntar med spänning på att höra bra tips! 

• Anonym (realist)

Det låter jättehärligt och det är härligt på många sätt. Vet, då jag själv bodde utomlands många år med familjen. Det finns ju dock nackdelar.
    Värme är ju jätteskönt om man ligger vid en pool eller på stranden men i vardagen gör man ju inte det. Man arbetar hela dagar, kanske utan fungerande AC i 30+. Därefter ska man handla och trängas med folk i svettig värme, hämta barn på dagis eller skola och sen hem och laga mat osv. En vardag i värme är inte samma som semester i värme.

• Anonym (Flytt)
    Anonym (jag) skrev 2013-07-25 10:56:56 följande:
    Låter väldigt intressant men hur har du tänkt att det skulle gå till? Ska du söka arbete ifrån Sverige först innan du flyttar eller hur ska det gå ihop rent ekonomiskt?
    Jag har inte hunnit tänka på det än, eftersom flytten inte är aktuell på några år (jag har inte ens kommit så långt att jag bestämt vilket land jag vill flytta till) men jag tänker att allt går att lösa med vilja och kunskap! Det är min dröm att flytta till ett varmare land och det finns flera hundratusentals andra svenskar som lyckats, då borde jag också lyckas!! :) Jag kommer såklart försöka få jobb innan flytt, så att man klarar det rent ekonomiskt. 
  • Mizzii

Åh vad mysigt. Skulle själv vilja flytta till Mallorca eller England

Love all of my kidz
  • Anonym (Dreamer)
    Mizzii skrev 2013-07-25 11:29:47 följande:
    Åh vad mysigt. Skulle själv vilja flytta till Mallorca eller England
    Finns det varma platser i England? Om det finns hade jag gärna flyttat dit också! 

Tror nämligen att en socionomexamen skulle kunna funka där =) 
  • Anonym (Flytt)
    Anonym (realist) skrev 2013-07-25 11:17:56 följande:
    Det låter jättehärligt och det är härligt på många sätt. Vet, då jag själv bodde utomlands många år med familjen. Det finns ju dock nackdelar.
    Värme är ju jätteskönt om man ligger vid en pool eller på stranden men i vardagen gör man ju inte det. Man arbetar hela dagar, kanske utan fungerande AC i 30+. Därefter ska man handla och trängas med folk i svettig värme, hämta barn på dagis eller skola och sen hem och laga mat osv. En vardag i värme är inte samma som semester i värme.
    Vad tråkigt att du inte trivdes med värmen. Däremot är vi alla olika ju. En del gillar värmen, andra gillar kyla. Det finns otroligt många länder med många olika klimat. Det finns ett klimat för alla.

Jag tycker det är värre med snö och kyla än sol och värme.
  • Ramlösa

En sak är att drömma om att man ligger på stranden eller i vattnet alltsom oftast men så ser sällan verkligheten ut för det blir en vardag även där och då hinns strandhänget väldigt sällan med. Hur ska du få jobb och barnen ska de gå i inhemsk skola eller internationell eller svensk? Barnomsorg hur gör du med det? Ofta kostar det mer att ha några timmar i barnomsorg en man tjänar i lön när man jobbar. Själv bodde jag några år på kap verde sol och värme allt som oftast men när jag slog ut det var jag inte mer på stranden en om jag for 2 v på solsemester för jobbet tog det mesta, visst man gick förbi stranden men hänga där finns oftast inte tid till annat en på helgen om man inte måste jobba. Så lycka till med dina drömmar :)

• Anonym (5)
    Ramlösa skrev 2013-07-25 11:58:31 följande:
    En sak är att drömma om att man ligger på stranden eller i vattnet alltsom oftast men så ser sällan verkligheten ut för det blir en vardag även där och då hinns strandhänget väldigt sällan med. Hur ska du få jobb och barnen ska de gå i inhemsk skola eller internationell eller svensk? Barnomsorg hur gör du med det? Ofta kostar det mer att ha några timmar i barnomsorg en man tjänar i lön när man jobbar. Själv bodde jag några år på kap verde sol och värme allt som oftast men när jag slog ut det var jag inte mer på stranden en om jag for 2 v på solsemester för jobbet tog det mesta, visst man gick förbi stranden men hänga där finns oftast inte tid till annat en på helgen om man inte måste jobba. Så lycka till med dina drömmar :)
    Håller med om detta. Det låter som att TS har två olika drömmar i ett.
    Den ena drömmen går ut på avslappnat liv med sol och bad, trevliga grillkvällar och avslappnat tempo. Det kan man få om man öppnar en liten restaurang eller vandrarhem på Tonga eller var som helst i den mindre stressiga delen av världen.
    Den andra drömmen om jobb, skola, och fungerande samhällssystem leder till samma ekorrhjul som i Sverige - bara med annan temperatur.

TS- tänk efter ordentligt hur du önskar att ditt liv ser ut. Det kan vara svårt att få "semesterdelen" av din dröm samtidigt som du har en ilandsvardag.
Svar på tråden Jag vill flytta till varmare land - men vart?