• Anonym (utslag)

Utslag under brösten..svamp? *bild*

Haft dessa utslag under brösten nu i 2 dagar. Knottrigt, rött och kliar lite. Har även lite på sidan och på ryggen. Nyligen avslutat antibiotikakur och läste att svamp kan vara vanligt då.. Tror ni att det är det? Tips på hur man kan få bort det så fort som möjligt? Vet inte om det syns så tydligt på bilderna men provar iaf. Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Utslag under brösten..svamp? *bild*
  • Anonym (j)

Lufta och håll det torrt så försvinner det....

• Anonym (utslag)
    Anonym (j) skrev 2013-07-25 11:30:27 följande:
    Lufta och håll det torrt så försvinner det....
    Behöver man inte köpa svampmedel? typ pevaryl eller nåt?
  • Anonym (?)

Har du också ont i bröstet? Kliar det? Hade gått till VC faktiskt. 

• Pinkii

Slikt har jeg og hatt, spesielt når det er vamrt og klamt i luften.

Jeg anbefaler og bruka babypudder under ser. Da holdes det tørt.

Vaske med rent vann, klappe det tørt med, og sen ta på pudder.

:) 

• Anonym (utslag)
    Anonym (?) skrev 2013-07-25 11:38:11 följande:
    Har du också ont i bröstet? Kliar det? Hade gått till VC faktiskt. 

Nej jag har inte ont, det enda är att det kliar lite på utslagen..
  • Anonym (utslag)
    Pinkii skrev 2013-07-25 11:41:21 följande:
    Slikt har jeg og hatt, spesielt når det er vamrt og klamt i luften.

Jeg anbefaler og bruka babypudder under ser. Da holdes det tørt.

Vaske med rent vann, klappe det tørt med, og sen ta på pudder.

:) 
    Tack för tipsen! Ska prova.
  • chrissepisse

Som Pinkii säger, prova babypuder först. Min bebis fick utslag i halsvecket av värmen och det försvann direkt med puder. Om pudret inte fungerar, prova receptfri svampsalva. Om det fortfarande inte blir bra, ring vårdcentralen. 

• Annelie 76

Jag fick typ värmeutslag mellan brösten förra året som sved och kliade. Jag blev av med problemet genom att använda Absolut torr (http://www.absoluttorr.nu/, finns på apotek). Då svettas man inte och slipper fukt- och värmeproblem. Använder det under armarna, mellan brösten och under brösten (precis där bh:n sitter) en gång i veckan nu och slipper problem.

• Anonym (utslag)

Ringde nu 1177 för att fråga om råd och hon tyckte nån skulle kika på det eftersom utslagen sträcker sig runt på ryggen.. suck..gillar inte att gå till VC :(

• Ienmammasliv

Använd bomulls bh utan byglar som inte skaver lika mkt. Lufta ofta och använd receptfri svampsalva. Du kan även använda barnpuder eller potatismjöl som också fångar upp fukt. Sedan skulle jag rekommendera att använda vikta kompresser (finns på de flesta apotek om man frågar) att ha under brösten.

• Anonym (gå till VC)
    Anonym (utslag) skrev 2013-07-25 11:59:30 följande:
    Ringde nu 1177 för att fråga om råd och hon tyckte nån skulle kika på det eftersom utslagen sträcker sig runt på ryggen.. suck..gillar inte att gå till VC :(
    Hej!
    Tycker det låter bra att låta någon titta på det. Det är ganska vanligt att överkänslighet mot vissa sorters antibiotika visar sig som röda knottror på bålen. Är det antibiotikan som gett dig utslagen så borde desstuom en doktor skriva in i din journal så du inte får samma sort fler gånger.
    Jag har fått lära mig på jobbet att man inte ska ha babypuder eller liknande om man har svamp i hudveck. När man svettas och fukten sprider sig i det kroppsvarma pudret har du istället en perfekt grogrun för hudsvampen.
  • Wittra

Hoppas ingen äter nu.....:P men jag fick svamp en gång under bröstet. Var väldigt äckligt, liksom lite vått och geggigt. Tog en tops och papper och torkade med.....var något GULT gegg *kräks lite*

löste det dock med att först tvätta bort sunket och sedan hålla det torrt.
    Upplever svamp som ganska vanligt om man stora bröst, gravitationen gör ju att bysten hänger ned och då blir det varmt och fuktigt under bysten.

hoppas det löser sig.l..  

• Anonym (mormor)

Värme,  bygelbehå -  har svettats under bysten som aldrig förr den här varma sommaren.  Tidvis röda prickar oxå.

• Anonym (.)

Sådär har jag också. Mitt är värmeutslag. Rött och prickigt.

• Anonym (=()

var på vårdcentralen igår då jag har haft ganska stora röda utslag under brösten ett tag, dock ej kliat men otrevligt. det var svamp pga värmen! har aldrig haft förut och jag fick salva och fick köpa pevaryl och kompresser som jag ska byta och ha i tre fyra veckor=(

• Anonym (utslag)

Gick till VC och det var troligtvis reaktion på antibiotikan. Inte helt ovanligt att det kunde ge allergiska reaktioner som hudutslag sa läkaren. Svamp var det inte iaf och även om det fortfarande är kvar tror jag det är på bättringsvägen :)

• Fia 28

Sådär såg syrran ut efter en antibiotikakur en gång. Det är tydligen en viss antibiotika som lätt ger allergiska reaktioner, men minns inte namnet.

• sirisdotter
    Fia 28 skrev 2013-07-31 15:00:25 följande:

Sådär såg syrran ut efter en antibiotikakur en gång. Det är tydligen en viss antibiotika som lätt ger allergiska reaktioner, men minns inte namnet.

Vibramycin gav mig utslag i ansiktet.  Har senare läst att denna medicin kan orsaka utslag -  mest om man vistas i solljus  (vilket jag knappast gjort,  den var mulen november när jag fick medicinen).
  • Anonym (=()

hej nån som vet hur länge man måste hålla på med pevaryl och så, jag har hållt på i 12dagar, och ibland bättre sedan sämre, provade aloe vera=knallröd men ej kli

Svar på tråden Utslag under brösten..svamp? *bild*