• Karusellen

8månader - bara skrik och gråt vid matning!

Jag har en son på 8 månader som ALLTID ätit bra! Han helammades till ca 5 månader då vi började med smakportioner och vid 6 månader åt han gröt på morgon, lite vanlig mat till
    Lunch och välling på kvällen (utöver amningen).

Vid 7 månader åt han lite bröstmjölk vid 05, 1,5 portion gröt till frukost, 1burk mat + 0,5burk fruktpure till lunch, 1banan till mellis, 1burk mat till middag och ca 275ml välling innan natten!

Vi kör fortfarande på samma rutiner men han hade hög feber (i samband med en jobbig tandsprickning, tanden har dock kommit upp och inga fler på g) för ca en vecka sedan och efter det äter han knappt hälften av allt men vill däremot gärna amma då och då (han har vägrat amma förutom på morgon från 7mån till nu). Nu är det bara skrik, hysterisk gråt och lite bråk för att ens få i han liiiite mat! Han dricker bra med vatten dock!

Jag känner att mitt tålamod tryter när det gäller denna j*vla mat och jag blir bara fruktansvärt orolig när han inte äter.

Någon som har några tips och trix, eller bara lite erfarenheter att dela med sig av? Någon som haft en liknande situation?

• Svar på tråden 8månader - bara skrik och gråt vid matning!
  • Rosebud89

Vi fick en period när vår dotter bara skrek och vägrade mat runt 9 månaders ålder. Kände oss vilsna om vad vi skulle göra, men så fick hon en egen sked att hålla i samtidigt som vi matade, var tydligen en "kan själv" fas som började! Nu äter hon bra igen efter några månader och helt själv äter hon med. Kanske kan vara så för din son också att han vill göra själv?

• Karusellen

Vi har provat med det också men tyvärr verkar det inte vara det de sitter i heller, det är lika mycket gråt och skrik iallafall. Om man låter han "äta själv" så kladdar han bara utan minsta tendens att stoppa i munnen!

• Annelie 76

Vi körde med ersättning när det strulade med maten för det gick alltid ner. På så vis fick han i sig både näring och vätska så man slapp vara orolig. Särskilt när det är så här varmt var det extremt skönt att ge ersättning.

• keron

Låt honom amma lite oftare nu då, istället för att göra maten till en kamp? Bröstmjölk räcker ju superlångt!

• Natulcien

Men är det bara en vecka som han har ätit dåligt? Då är det väl ingen fara..? Tappar du tålamodet så fort, så är det nog främst det du ska jobba på...

Han har varit sjuk och det är väldigt varmt. Vem som helst kan ju tappa aptiten av det...
    Ta det med ro och ge honom det han äter då, d.v.s bröstmjölk. Vill han amma lite mer, så kör på det. Det är ju superbra att han kan amma om han äter dåligt eftersom bröstmjölken är det mest näringsrika han kan få!
    Undvik allt trugande och prova att låta honom pilla med lite plockmat själv mellan amningstillfällena.

• Sarah3
    keron skrev 2013-07-25 12:44:59 följande:
    Låt honom amma lite oftare nu då, istället för att göra maten till en kamp? Bröstmjölk räcker ju superlångt!

Håller med! Sålänge han får i sej vätska så är det lungt. Ett barn svälter sej inte med flit. Du ska se att det är en fas och går över efter en tid! :) min kille är har ännu vid 14 mnader perioder när han inte ens vill smaka på maten, och sen kommer en period när det inte tycks finnas någon botten på magen.
Svar på tråden 8månader - bara skrik och gråt vid matning!