Cykla med hund, slitna tassar
Har en blandraskille på 5 år. Började cykla med honom i början av sommaren. Vet inte om han cyklat tidigare då han är en omplacering och jag själv har inte cyklat med honom under tiden jag haft honom.
Upptäckte för ca 4 veckor sedan att hans tassar ser slitna ut (se bilderna) och nu kan jag inte komma ihåg hur tassarna såg ut innan. Ser de normala ut eller är det onormala slitningar?
Jag ringde veterinären för att rådfråga men de hade aldrig fått förfrågan om hur man ska göra med slitna tassar. (Vet inte vad jag ska tro, antingen har ingen annan detta problem eller så är kanske den veterinären/sköterskan inte speciellt påläst?) De föreslog en tass-salva men jag har redan smörjt och visst, det blir bättre men så fort vi cyklar så ser det likadant ut igen. Han springer mest på gräset när vi cyklar då jag inte vill att han ska springa på asfalten. Speciellt "dagtid" vill jag att han springer på gräset om det är varmt. Cyklar väldigt sällan på dagtid och isånafall cyklar vi endast till hundbadet. Det tar max 10 min på cykeln och då cyklar vi försiktigt dit.
Gör jag någonting fel eller är det normala slitningar han har på tassarna? Har någon annan upptäckt samma slitage när de cyklat? En vän till mig berättade att hennes hunds tassar blödde efter att hon cyklat med sin hund men jag vet inte hur långt/fort de cyklade. Jag brukar inte cykla allt för fort och oftast cyklar vi sent på kvällen så min hund får vara lös och då kan välja en egen takt att springa i.
Den första bilden är baktassarna som ser rätt bra ut.
Den andra är framtassen och det är det slitaget som oroar mig.