• Gurrag74

Backpacking Indien med snart 3 åring

Vi har en plan på att bagpacka med en 3 åring i Indien framåt hösten då vädret börjar bli behagligt där. Är det någon som har gjort något liknande och var det några problem? Jag har rest en hel del som ung men som föräldrar har vi hittills bara rest typ charter.

• Svar på tråden Backpacking Indien med snart 3 åring
  • Queenie70

Kolla så att en så liten kan ta alla nödvändiga vaccinationer bara. Personligen tycker jag det låter riskfyllt.

• Anonym (hm)

Största risken är väl att barnet skulle drabbas av rejäl magsjuka som är mycket vanligt där. Det kan gå fort till uttorkning och sjukvården kanske inte är den bästa alltid.

Personligen skulle jag inte välja Indien med ett så litet barn, men då har jag aldrig varit där så jag vet inte helt vad jag pratar om :)

Jag har mer vana av Sydamerika och skulle utan tvekan resa dit med min 3-åring.

• Gurrag74

Jag har varit i Indien för lite mer än 10 år sedan. Jag blev visserligen magsjuk men det har jag blivit i Thailand också. Jag glömde bort mig en gång i Indien och tog is i colan på en restaurang och vips så fick man en amöba i magen  
    Vi får se om vi åker nu eller väntar ett år.

• Anonym (hej)

Jag har kompisar som har varit backpackers i Indien. Den ena kom hem med konstiga bakterier och parasiter :-/ Jag skulle inte "budgetresa" med en treåring i Indien.

• ThisIsIt

Usch, indien är det värsta landet du kan åka till med barn! Så lätt att dom försvinner, kanske blir bortrövade? Det är högst flour-halt i dricksvattnet i indien. Det förstör ditt barns ben på direkten, särskilt sån liten! 

• ThisIsIt

Plus så är ju vaccinationer otroligt farliga och du borde verkligen googla runt på alla såna innan du ger din treåring massa farliga sprutor!

• Gurrag74

Alla sprutor hon behöver är stort sett tagna, så det är jag inte så orolig för. Det är mest diareer som är tråkigt och kan förstöra semestern för oss. man vill ju inte att min dotter ska behöva bli inlagd på sjukhus.

• Queenie70
    Gurrag74 skrev 2013-07-25 15:42:04 följande:
    Alla sprutor hon behöver är stort sett tagna, så det är jag inte så orolig för. Det är mest diareer som är tråkigt och kan förstöra semestern för oss. man vill ju inte att min dotter ska behöva bli inlagd på sjukhus.

...för att då blir semestern förstörd..?
  • Queenie70

Och varför ligger tråden under sex och samlevnad? Sitter du å driver?

• Anonym (?)

Varför ligger den under sex och sånt?

• Orcha

Har ni andra alternativa resmål så skulle ja nog hellre satsa på dem först. Indien är så långt ifrån vår flora och en treårings mage är 10ggr känsligare än våran är (uppskattningsvis).
    Om du fått magsjuka därnere så kan du tänka dig vad oddsen för att din tre-åring ska få det är.

Make love, not english quotes...
  • Gurrag74

I

Queenie70 skrev 2013-07-25 15:45:12 följande:
    Och varför ligger tråden under sex och samlevnad? Sitter du å driver?

Nej absolut inte. Ett misstag. Vill ha reda på om någon har erfarenhet av att ha varit i Indien med barn och kan dela med sig?
  • Apopan

Om ni inte varit Indien innan så skulle jag dra mig för att backpacka med sådan liten. Det är en sak att göra det om en har gjort det förut, men att bara kastas in i Indien med ett barn att tänka på skulle iaf inte jag våga. Men lite tips ändå;

Personligen så skulle jag börja med Goa under lågsäsong (högsäsong går ju bort) Lugnt och skönt så att barnet får vaggas in lätt i den nya miljön och maten. Ta lokalbussarna i distriktet bort från stränderna och inåt landet är ett tips. Få någon att hjälpa er till vattenfallet i Goa t.ex. Ett av Indiens högsta.

Sedan kan ni åka tåget norrut eller söderut. Det är ju bara ca 60mil till Mumbai (tar ca 12h med tåg) och därifrån kan ni ju ta er varsomhelst. Ett tips på tågen är att åka andra klass som jag tycker är bäst. Det blir för kallt i första klass och för varmt i tredje... Och just det. En del stationer där en köper biljetter har en speciell lucka för turister, och en blir bortsjasad från alla andra luckorna om en försöker köpa biljetter där :P sedan så är det bra att investera i ett cykellås att låsa fast väskorna med när ni åker tåg om ni vill sova på tåget.

Lycka till!

• Gurrag74
    Apopan skrev 2013-07-25 16:24:22 följande:
    Om ni inte varit Indien innan så skulle jag dra mig för att backpacka med sådan liten. Det är en sak att göra det om en har gjort det förut, men att bara kastas in i Indien med ett barn att tänka på skulle iaf inte jag våga. Men lite tips ändå;

Personligen så skulle jag börja med Goa under lågsäsong (högsäsong går ju bort) Lugnt och skönt så att barnet får vaggas in lätt i den nya miljön och maten. Ta lokalbussarna i distriktet bort från stränderna och inåt landet är ett tips. Få någon att hjälpa er till vattenfallet i Goa t.ex. Ett av Indiens högsta.

Sedan kan ni åka tåget norrut eller söderut. Det är ju bara ca 60mil till Mumbai (tar ca 12h med tåg) och därifrån kan ni ju ta er varsomhelst. Ett tips på tågen är att åka andra klass som jag tycker är bäst. Det blir för kallt i första klass och för varmt i tredje... Och just det. En del stationer där en köper biljetter har en speciell lucka för turister, och en blir bortsjasad från alla andra luckorna om en försöker köpa biljetter där :P sedan så är det bra att investera i ett cykellås att låsa fast väskorna med när ni åker tåg om ni vill sova på tåget.

Lycka till!

Jag var i Indien 1998 men i norra Indien så känner inte till södra. Har själv tänkt att Goa var en bra startpunkt och kanske resa till 2st platser till. Troligtvis inte alltför långt ifrån Goa och gärna en "mindre" stad. Vet du om hygienen är ok på turistställen som Goa osv? 1998 så var det ganska lätt att bli magsjuk men då var jag i och för sig 20 år och mer våghalsig än idag
  • Apopan

GurraG:
    Ah, men då har du lite rutin iaf :)

I Goa slipper du kissa i ett hål i marken (även om det är nog så bra), och det är väldigt rent om en jämför med resten av Indien. Inga sopor överallt med andra ord, men det är ju fortfarande Indien vi talar om.

Varken jag eller sambon har blivit kassa i magen i Indien. Om det varit tur, tabletterna mot "turistdiarre" (som egentligen är mot något annat men ges under vaccinationerna om en frågar), för att vi åt bara vegetariskt eller för att rent och juste överallt vet jag ej. Vi har iaf ätit allt från på finare restaurang till hemlagat som säljs på tåget (vilket är den godaste och billigaste maten)

Jag tror att de kommer vara väldigt hjälpsamma i Goa med tips om vilka städer ni kan besöka i närheten. Mumbai kanske blir lite väl, iaf om en inte har någon som hjälper en :P

• Gurrag74

Då känns södra Indien idag ganska ok jämfört med hur norra Indien var för 15 år sedan.  Vegetariskt funkar bra då vår dotter konstigt nog gillar grönsaker mycket även om vi inte är vegetarianer. På senare är har jag lärt mig att äta lokal mat är det  bästa tipset för att inte få magsjuka. Det verkar ju funka i Indien också för jag antar att många är vegetarianer där.

• villnu13

Åk! Men åk kanske inte runt så mycket. Kolla noga vad ni stoppar i er och var supernoga med hygien.
    Har vänner som åkt till Goa varje år i flera år med sina barn och stannat i 2-3 mån åt gången.  Aldrig blivit dåliga och de bor definitiv inte på några lyxhotell.
    Trevlig resa!  

• Apopan

Gurrag74: Det är många som inte är vegetarianer som äter vegetariskt när de är i Indien för att utbudet är så stort (minst sagt) och att de då "passar på", eller hur en skall säga :P

Jag kan tänka mig att om de som lagar maten också äter all mat som de själva lagar i det köket så är de nog extra noga med hygienen. Kanske därför?... Jaja, hur som helst så tror jag nog det kommer bli jättebra med att mjukstarta i Goa. Kanske kommer ni vilja åka tillbaka dit innan ni åker hem också. Vila upp er och köpa lite grejer. Är ju försäljare där av hantverk, kashmir och diverse från hela landet. Inte alls det där vanliga turistortskramset. Iaf inte under lågsäsong. Kom ihåg att vi inte ens lyckades hitta en badhanduk att köpa i Goa när vi var där för 4år sedan under november månad :P

• Anonym (:))

Åh vad roligt, jag vill också åka!!!
    Har varit i indien 3 gånger nu, senast förra året, då jag va i goa 2 gånger :P

Första gången backpackade jag och börja i delhi, tog mig till varanasi, bodgaya, pur, kalkutta, darjeling och sen tillbaka till kalkutta.. Blev dålig en dag, va där 30.. Då åt jag nästan bara street food i de billigaste hörnen :P

Indien är bäst!!  Men har också funderingar på hur man ska göra med barn.. Att jag kan bli magsjuk är inte hela världen, men vill inte att mitt barn ska bli sjukt..

Antar att reseförsäkring är viktigt, att veta vart bra sjukhus ligger dit man ska och de självklara saker som att akta sig för deras vatten, bara dricka på flaska och tvätta händerna..

Vet att min bror hade med sig sin son till goa och att han blev lite dålig ett par dagar...

Svar på tråden Backpacking Indien med snart 3 åring