• Anonym (förvirrad)

Ansökan om lånelöfte med medlånstagare?

Hej!
    Jag och min sambo ska inom kort till banken och prata om våra chanser att få bolån osv.

Vi bor nu i en hyresrätt, men är intresserad av att köpa en bostadsrätt som gissningsvis kommer landa på 1-1,2 miljoner då vi jämfört med andra som sålts i området.

Jag själv är arbetslös (och mammaledig) men min sambo har fast jobb o god inkomst.

När vi pratade med banken i telefon så var dom skeptiska till ett sådant lån då jag saknar fast anställning. Då nämnde dom dock att har man en medlånstagare så är chanserna godare att få lån. 
    Så nu har vi pratat med min mor som ställer upp på det. Kontantinsatsen är heller inga problem för oss.

Men fortfarande, vi vet ju att vi klarar avgifterna. Men frågan är om banken samtycker då det som sagt går ganska jämt ut med våra inkomster som det ser ut idag. Det kan ju däremot bara bli bättre sen då ifall jag får jobb.
    Vad tror ni? Jag har fått höra att bankerna räknar vääädligt högt, dvs om räntorna går upp till det dubbla, sen att vi har barn räknar dom nog högt på med. Det är ju summor som "inte stämmer" överrens med hur det ser ut för oss i verkligheten, och ifall dom räknar så så kommer det ju inte gå ihop.

Vad är det egentligen en medlånstagare hjälper till för? Jag förstår ju att det är en säkerhet för banken, men vad hjälper det oss att få lån då dom antagligen endast räknar på min och min sambos inkomster o utgifter ändå? På vilket sätt o varför skulle en medlånstagare hjälpa oss att få lån? *förvirrad* 

• Svar på tråden Ansökan om lånelöfte med medlånstagare?
  • Phia

Hej! Jag och min man hade våra föräldrar som medlåntagare när vi båda var studenter. Skillnaden mot borgenär (som jag förstått det är skyldig att betala om man själv ej kan, men ej själv står på lånet) så är en medlåntagare någon som delar lånet med en, dvs. vi var fyra som stod på lånet istället för två, på samma villkor. Enkelt sagt kunde banken då räkna med deras inkomster och tillgångar för att täcka bankens teoretiska utgifter för oss, och eftersom de båda har god ekonomi vägde det upp att vi själva saknade inkomst (eftersom studiemedlet ej räknas). Alla banker har dock inte detta upplägg, men för oss fungerade det toppen!

• Anonym (allas)

Med medlåntagare så räknar banken på alla låntagares inkomster och utgifter, så de kommer att räkna med din mammas ekonomi också, och inte bara din och din sambos.

• Anonym (förvirrad)

Jaha okej där ser man, trodde dom bara gick på vad jag o min sambo har för inkomster ändå. Men vad bra om dom räknar med min mammas med, då kanske det går att få lån (borde ju göra det då iaf) *hoppas*

Svar på tråden Ansökan om lånelöfte med medlånstagare?