• Anonym (längtar)

Ni som skrivit C-uppsats

Hej. Jag och min sambo har längtat länge efter barn. Vi har tidigare försökt i cirka ett halvår innan vi avbröt pga mina studier. Jag tar examen juni 2014. 
    Vi har planerat att börja i september och jag räknar dagar..timmar..minuter..Jag sitter och drömmer om att börja redan i augusti. Eftersom vi försökt tidigare utan resultat så vill jag heller inte vänta för länge men jag måste ju ändå ha med i beräkningarna att det skulle kunna ta sig.

När jag tittar i min fertilitetsapp så ser jag att jag att jag har ägglossning i början av augusti. Om jag skulle bli gravid så innebär väl det att jag får BF runt mitten av maj? Jag studerar och kommer att skriva C-uppsatser den sista tiden till våren. Skolan är officiellt slut i början på juni 2014 men jag har förstått att man kan vara färdig med uppsatsen lite tidigare. Har en kompis som skrev den intensivt på några veckor. Jag kommer skriva ihop med en kompis och hon vill ju inte stressa för min skull, men hur jobbigt är det på slutet? Jag tänker att justeringar och opponering på andras uppsatser skulle kunna ske medan jag är höggravid och lite när jag är nyförlöst..

Det är bara tankar från en desperat som inte står ut att vänta mer. Tar gärna emot era tankar eller erfarenheter då ingen i min familj har studerat och inte kan ge sin syn på detta.

• Svar på tråden Ni som skrivit C-uppsats
  • alexs mamma

Jag har 2 barn och själv tyckte jag det var rätt tufft att vara höggravid. Så mitt råd är att faktiskt vänta tills dessa att du är klar med skolan det gäller ju bara några månader!! Satsa på dig själv och gör färdigt skolan. Tänk om det skulle hända något med graviditeten och du blir sängliggadne pga foglossningar eller havandeskapsförgftning, det är ju rätt ovanligt trotts allt. Då skulle jag som din kompis bli väldigt irriterad om ni inte kan genomföra opponering och kanske inte ens hinna skriva klart tillsammans. Då är det bättre att du skriver själv så slipper någon annan påverkas av din ev. graviditet...

• EmLi0709

Jag ska till hösten skriva c- uppsats och i våras skrev vi en projektskiss inför uppsatsen där vi började och mitt tips till dig är att prata med den du skriver mer. Jag skulle tro att du klarar det om man pratar med varandra. Planerar in vad som ska göras och när det ska göras så blir det nog bra. Lycka till!

• Anonym (Lärare)

Jag är handledare av uppsatser och jag tror inte du klarar att skriva klart en uppsats på kortare tid än du ska, särskilt inte som höggravid och då troligen extra trött! De flesta blir inte klara inom kursens ram faktiskt. 

Vänta ett par månander till. Gör allt för att komma i så bra form som möjligt under tiden. Dra ned på snabba kolhydrater och motionera varje dag. Ät vitamin- och mineralrik mat etc. 

• EmLi0709

Jag har en i min klass som är - kommer vara höggravid till hösten/ vintern och hon klarar det bra. Du/ vi vet att ni aka skriva. Jag hade förberett mig mycket. Läst mycket litteratur utforska uppsatsområdet och dylikt

• Anonym (Lärare)
    EmLi0709 skrev 2013-07-25 19:48:19 följande:
    Jag har en i min klass som är - kommer vara höggravid till hösten/ vintern och hon klarar det bra. Du/ vi vet att ni aka skriva. Jag hade förberett mig mycket. Läst mycket litteratur utforska uppsatsområdet och dylikt
    Fortfarande är det riskfyllt att planera för det. Som skrivet, oavsett utbildning är det få studenter som skriver klart inom kursens ram. Ingen vet i förväg hur den mår som höggravid. Varför inte vänta ett par månader? Det spelar ju ingen som helst roll för frågan om man ska få barn eller ej.
  • greeneyes

Jag skulle skriva min D-uppsats på våren och tyckte det var perfekt att vara gravid då. Tji fick jag. Blev gravid i december och var helt sjukskriven hela våren pga extremillamående och kräkningar. Nu, 6 år senare, är uppsatsen fortfarande inte skriven trots flera försök

• Anonym (längtar)

# Lite Tips : Jag kunde inte öppna länken men kan gissa mig till vilken artikel det är. Ja, jag har läst den. Det låter bra men för någon som varit utan skydd länge så inger den inga stora förhoppningar :(

Tack alla för era åsikter. Jag läser och tar till mig. Jag har tidigare tänkt tanken på vilka besvär man kan ådra sig under graviditeten. Är det ärftligt eller högst individuellt? Varken mormor, farmor, mamma eller två systrar har haft nåra ovanligt kämpiga graviditeter. Det är svårt att sätta sig in i den situationen då jag sett mina systrar må prima skinka under nio månader och kunnat arbeta in i det sista.

Skriv gärna mer! :)    

• Anonym (Jag)

Både min mamma och mina tre systrar och mina mostrar har haft lätta graviditeter och förlossningar men jag hade det urjobbigt. Jag kräktes konstant i åtta månader (från vecka 5+2) fick foglossning runt vecka 23 och mådde allmänt psykiskt dåligt och ändå var det barnet väldigt efterlängtat! Förlossningen från första värken till slut tog 32 timmar, för mina kvinnliga släktingar på mammas sida var den längsta förlossningen på 7 timmar. Så visst kan man få det jobbigt även om mamma och systrar inte haft det!

• Anonym (Uppsats)

Om du samlar in allt material i förväg och sedan jobbar intensivt kan det gå snabbt att skriva uppsatsen. Jag skrev 20 poängsuppsats, gamla poängräkningen så det motsvarade en termins studier, på endast två mycket intensiva veckor. På så vis kunde jag ta min jur kand en termin tidigare. Så om du förbereder din uppsats kommer du säkert lyckas göra den snabbt.

Svar på tråden Ni som skrivit C-uppsats