• Anonym (Katt)

Älskar katter, men kattallergiker i familjen!

Jag är uppväxt med katter, och älskar dem!

Har väntat med att skaffa egen katt tills vi fått en bra bostad, där katten har möjlighet att gå ut.
    Nu kommer bakslaget, en av mina söner är allergisk mot katter!

Finns det någon enda chans att på något sätt kunna skaffa en katt, eller är det kört för all framtid? 

• Svar på tråden Älskar katter, men kattallergiker i familjen!
  • Näckrosen

Risken är väldigt stor att man ökar på kattallergi om man ständigt vistas med dem. Så i princip är det helt kört.

• Anonym (Katt)

Ok..  Besöker vi folk som har katt så behöver h*n ta allergimedicin.
    Hade hoppats att det finns något vaccin eller något som kan bota allergin, men det är nog mer ett drömscenario... 

• Anonym (allergier)

Folk reagerar ju på väldigt olika saker. Jag är känslig mot katter, detta visar sig när jag vistas med väldigt många katter (är i samma lokal som många), och främst långhåriga. Vet ni vad han är allergisk mot? Saliv? Päls?
    Sibirsk katt är ju mer allergivänliga detta gör dock inte att de auotmatiskt funkar. Om ni vill kan ni ju kolla upp uppfödare till olika raser och se om ni kan komma på besök? Ett besök är självklart inte garanterat att det går ändå, men om det skulle funka så kan ni ju testa flera gånger i allafall.  

• viseversa

Det finns väl raser som vissa allergiker tål. Kolla upp det ts. Kanke han tål den.

• Anonym (kattraser)
    Inte behöver det vara kört inte. Som någon tidigare sa, allergier ter sig på olika vis för olika personer. När jag var liten reagerade jag endast på rasen perser t.ex. Alla andra katter gick bra.

Sibirisk katt sägs vara "allergivänlig", likaså brittisk korthår (vilket jag själv haft och då fått höra från många allergiker, både vuxna och barn, att de inte alls reagerar mot dem), sedan har du raser som Sphynx, cornish rex och devon rex med mindre/ingen päls. Har en släkting med pälsdjursallergi som klarar av att ha en devon rex hemma utan att hans allergi gör sig påmind över huvud taget.

Tycker rådet om att kontakta uppfödare är bra så ni kan se om någon av raserna fungerar för er. Lycka till =)
  • Anonym (förstår)

förstår dig, älskar också katter och var så orolig att barnen skulle bli allergiska, sambon är nämligen det. lyckligtvis är barnen inte kattallergiker och sambon har vant sig vid att bo med katt och reagerar inte längre. finns väl nån behandling som går ut på att utsätta sig för det man är allergisk mot? hypersensibilisering har jag för mig att det heter? förlåt om jag har helt fel, orkar inte googla. men jag vet inte om jag skulle rekommendera det för barn. har även för mig precis som ovanstående inlägg att det ska finnas en speciell ras som kanske funkar.

• LillGris

Det verkar variera kraftigt från person till person. Min sambo var jätteallergisk när vi träffades, kunde knappt vara hos mig (har två katter). Nu reagerar han inte alls, kan sitta med katterna i knät utan problem, och framför allt bo ihop med dem. Medan andra blir värre av att utsättas för dem. Så man kan inte ge ett generellt svar tyvärr.

• LillGris

Har för mig att Helig Birma räknas som allergivänlig, är dock osäker. De har semilång päls men det är väl inte pälsen man reagerar på.

• Mamori

Läs om kattrasen La Perm. Den har fint gladlynt temperament, fin päls och allergivänlig. Kan fungera

• kattm

Min kusins sambo klarar av Sibirisk katt, medan min svåger nog inte skulle klara någon ras alls, så det varierar säkert rätt mycket. Om ni funderar på att skaffa en "allergivänlig" ras behöver ni nog hälsa på långa stunder hos uppfödaren med sonen och se hur han reagerar.

Tyvärr dröjer det nog ännu rätt många år, men detta stod på DN:s hemsida nu ikväll:

www.dn.se/nyheter/vetenskap/kattallergiker-kan-fa-medicin/

Forskare vid Cambridge University har hittat orsaken till varför kattallergiker hostar och nyser i närheten av djuret. Det tros vara ett viktigt steg mot att finna botemedel.

– När vi nu förstår vad som utlöser allergin finns det mediciner som har tagits fram för andra sjukdomar, till exempel blodförgiftning, som skulle kunna användas på ett annat sätt för att behandla och förebygga kattallergi, säger forskningsledaren Clare Bryant till BBC, enligt SVT Nyheter.

• Millan83

Jag och min man är båda allergiska men vi tål båda den sibiriska rasen. Har två stora fina kattpojkar hemma och vi känner inte av dem alls. Det finns kattägare som bjuder in folk som vill testa sin allergi. Läs på www.sibiriskkatt.nu.

• Anonym (Katt)

Tack för svaren! Solig

De raser han träffat är bla "vanliga korthårskatter (bondkatt)" , norsk skogskatt och brittisk korthår...

Dessa har han inte tålt.

Efter vad jag läst är det som någon sa inte pälsen man reagerar på.
    Jag ska kolla upp lite mer! 

• LillGris
    Anonym (Katt) skrev 2013-07-25 22:03:01 följande:
    Tack för svaren! 

De raser han träffat är bla "vanliga korthårskatter (bondkatt)" , norsk skogskatt och brittisk korthår...

Dessa har han inte tålt.

Efter vad jag läst är det som någon sa inte pälsen man reagerar på.

Jag ska kolla upp lite mer! 

Googla lite på allergivänliga katter, det ska finnas. Men det kanske beror på hur allergisk han är?
  • Anonym (Katt)

Jag tänkte kolla upp den sibiriska rasen!
    Sonen nyser, klåda i näsan, halsen ögonen.  

• LillGris
    Anonym (Katt) skrev 2013-07-25 22:16:54 följande:
    Jag tänkte kolla upp den sibiriska rasen!

Sonen nyser, klåda i näsan, halsen ögonen.  

Ja den har jag hört ska funka :) jag har en vanlig bonde och en helig birma, och sambon har helt vant sig vid dem och reagerar inte alls. Han reagerar dock på min mammas katt, så det verkar som att han bara härdats av just våra specifika individer.
  • jumos

Vi har sphynx, och även om det absolut inte finns några garantier så är det många allergiker som tål dem. En bekant tex, som är rätt allergisk mot katter (ögonen svullnar igen totalt, näsan kliar, men får inte andnöd) klarar sphynx utan problem, han kan ha dem uppe kring ansiktet utan minsta reaktion. Hitta några raser som verkar lovande, och sök som någon annan sa sedan upp uppfödare eller liknande som ni kan hälsa på och provnosa hos. Lycka till!

• Jesper f

Här är en allergiker som fn har kurrande fyrtssing på magen =)) Skulle absolut inte gå med vanlig katt, men Cornish Rex funkar finfint. Haft i över 3 år, Inte en enda gång har jag kännt av honom.

• Näckrosen

Alla läkare jag pratat med avråder att skaffa katt, oavsett ras, när man har allergiska barn.
    Har också en son som är allergisk. Det finns allergivaccination, men det är tydligen otroligt svårt att vaccinera just mot djurallergier.

• Anonym (Katt)

Tack för alla svar!  Ska absolut kolla upp tipsen närmare!

Inte så konstigt att en läkare inte vill råda en till att skaffa katt när det finns allergiker i familjen,  men jag anser att det är värt att prova allergivänliga alternativ.

• Anonym (Katt)

Ja, det finns vaccin mot kattallergi, men för att få det måste man vara så pass allergisk att man inte ens kan träffa människor som har katt.   Man kan inte få vaccin för att kunna skaffa katt trots allergi...

Svar på tråden Älskar katter, men kattallergiker i familjen!