• blåbär02

Måste man ge välling?

Vår lilla varkna varje natt och äter 150ml innan han somnar om.
    Han vaknar mellan 4-5.30 någongång. 

Tänkte nu när han är 6 månader att han kanske sover hela natten
    om han får välling istället innan läggdags, men icke.
    Han vaknade som en klocka ändå, och ville ha mat.

Funderar då om vi kan strunta i välling nu och ge ersättning som vanligt ett tag till
    istället? för visst måste man inte ge välling!? =S

Någon som har tips för att sova hela natten förrästen?

• Svar på tråden Måste man ge välling?
  • castafiore

Välling är ett svenskt påhitt som alla andra länders barn klarar sig utmärkt utan.

Nej, du behöver inte ge välling.

Mitt första barn drack lite välling till kvällsmat när hen var mellan 10 och 18 månader. Andra barnet drack inte alls välling.

• Annie 269

Välling består av mjöl och innehåller dessutom skit som palmolja och maltodextrin (vanligt i energidrycker). Som sagt, det är ett typiskt svenskt påhitt. I alla andra länder äter barnen (ungefär) samma som föräldrarna!

• blåbär02

Bra, då kan vi lika gärna strunta i det, om han ändå vaknar och om det också är massa gojja i det!

Då fortsätter vi med ersätting istället (: 

• Milagros

Vi gav gröt på kvällen istället och när dottern vaknade på natten så vaggade vi henne till sömns igen utan mat. Gjorde så ca 1 vecka sedan sov hon över det målet och åt inget på natten samt sov hela natten. Hon var nog ca 6 månader då.

• Tärnan
    Milagros skrev 2013-07-25 23:16:35 följande:
    Vi gav gröt på kvällen istället och när dottern vaknade på natten så vaggade vi henne till sömns igen utan mat. Gjorde så ca 1 vecka sedan sov hon över det målet och åt inget på natten samt sov hela natten. Hon var nog ca 6 månader då.

Är de SANT?? Vår kille är 8 månader och jag har funderat som tusan hur vi ska få honom att inte vakna mellan 4 och 6.. Han får havregrynsgröt med lite turkisk yoghurt i (för att svalna fortare) nu när semestern börjar och min man inte jobbar så borde vi prova det, skulle underlätta mycket att få lite sammanhängande sömn :D sorry att jag kom in och snodde, men tillbaka till dig TS, som en annan skrev, välling är flytande färdiggröt, ett (smart?) påhitt av Norden :) vår kille testade välling några kvällar, men sen totalvägrade han, men gröten älskar han iaf :)
  • Masken84

I bland får sonen för sig att han är hungrig på natten han är 16 månader. När han var mindre fick han ersättning sen välling när vi slutade med ersättning och han åt riktiga mål mat. I bland äter han dåligt på kvällen och då vet vi att han verkligen är hungrig när han vaknar annars när han vaknar inte varje natt så får han vatten och då vill han inte ha och somnar om! :)

• Milagros

Jag tror, eller i vårt fall iaf att det var en vana att vakna och äta på natten. Hon har aldrig lagat efter den veckan och har sedan dess sovit hela nätter. Men visst det var en tuff vecka för oss föräldrar , men sedan rullade det ju på bra för alla :)

Tärnan skrev 2013-07-25 23:34:35 följande:
    Är de SANT?? Vår kille är 8 månader och jag har funderat som tusan hur vi ska få honom att inte vakna mellan 4 och 6.. Han får havregrynsgröt med lite turkisk yoghurt i (för att svalna fortare) nu när semestern börjar och min man inte jobbar så borde vi prova det, skulle underlätta mycket att få lite sammanhängande sömn :D sorry att jag kom in och snodde, men tillbaka till dig TS, som en annan skrev, välling är flytande färdiggröt, ett (smart?) påhitt av Norden :) vår kille testade välling några kvällar, men sen totalvägrade han, men gröten älskar han iaf :)

• SegaMorsa
    blåbär02 skrev 2013-07-25 23:04:27 följande:
    Vår lilla varkna varje natt och äter 150ml innan han somnar om.
    Han vaknar mellan 4-5.30 någongång. 

Tänkte nu när han är 6 månader att han kanske sover hela natten
    om han får välling istället innan läggdags, men icke.
    Han vaknade som en klocka ändå, och ville ha mat.

Funderar då om vi kan strunta i välling nu och ge ersättning som vanligt ett tag till
    istället? för visst måste man inte ge välling!? =S

Någon som har tips för att sova hela natten förrästen?

Nej. Du behöver inte ge välling. Vi började inte med välling förrns dottern var över året (man behöver inte börja med välling överhuvudtaget heller).
    Men jag ammade henne tills hon var över året också... Gav även ersättning. Kan vara så att han vaknar för att han vill ha närhet och tröst? Och om du inte vill ge välling kan du alltid testa med ljummet vatten, mint (eller kamomill) te och lite varm mjölk för att lugna honom. Kan vara så att han helt enkelt är törstig :)
  • viseversa

Nej välling är inget livsnödvändigt. Tre av mina 4 barn har aldrig druckit välling.

Svar på tråden Måste man ge välling?