• Anonym (Chockad!)

Min mamma var otrogen mot pappa

Min mamma ringde mig för en liten stund sedan och berättade att hon varit otrogen på en jobb-resa. Jag sa inte mycket till henne men efter vi lagt på kom chocken och jag bara grät och ringde min sambo som inte är hemma just nu. Jag visste inte vad jag skulle göra.

Hon sa att min pappa lyckats dra det ur henne och att hon försökt att bara förtränga det. När jag träffade min pappa igår sa han att mamma hade varit väldigt berusad och inte hört av sig kvällen innan( hon smsar eller ringer alltid innan hon går och lägger sig om hon varit ute i andra länder).Hon hade bara sagt att hon somnat och glömt höra av sig, så jag antar att det var den kvällen det hände.

Jag är så otroligt chockad och trodde aldrig det om min mamma. Mina föräldrar har varit gifta i 20 år och har ett bra förhållande, det var bara några veckor sedan som de var på semester och kom tillbaka och kände sig som nykära.

Mamma sa att om jag ville prata, fråga något eller bara skälla ut henne så var det bara att ringa eller komma över och göra det. Jag känner att jag nog borde det men jag vet inte vad jag ska säga. Jag har alltid haft inställningen att otrohet är oförlåtligt och skulle jag råka ut för det så skulle jag sparka ut honom med huvudet före, men nu vet jag inte längre. Jag skulle inte klara av att hamna mellan mina föräldrar, jag orkar verkligen inte det. 

Jag vet inte vad jag försöker åstadkomma med detta men jag kände att jag behövde ventilera. Är det någon som suttit i en liknande situation, hur gick det med dina föräldrar?

• Svar på tråden Min mamma var otrogen mot pappa
  • Queenie70

Säg åt dina föräldrar att ge fan i att dra in dig i sina privata relationsproblem på ett synnerligen gränslöst sätt.

• Niju

Varför valde hon att berätta till dig? Föra över skuldkänslor eller? Du kan ju knappast göra mycket annat än att må dåligt över det här...
    Antingen borde hon pratat med din pappa eller inte sagt något om vad som hände Rynkar på näsan 

• Anonym (bedragen mor)

Hej, i vårt fall är det tvärtom, att jag som mor blev bedragen av min man. Vi har barn, i 20 års åldern. Vi har varit gifta i 20 år, vi är fortfarande ett par och vi har klarat oss igenom krisen. Vi gick på parrådgivning.

Det jag vill berätta är att våra barn har vänt sig emot mig, deras mor, som att det är jag som varit otrogen när det är deras far.  De kom sin far närmare,  jag förstår inte varför. Kan vara att de är rädda för att själv råka ut för samma sak i deras förhållanden. De blev ledsna förstås när de fick veta. Vi har inte pratat alla fyra vid samma bord, de tycker att det är vi vuxnas problem.  Våra barn  har pratat lite med några av sina kompisar.   

Jag tycker det är bra att du fått veta, även om det är dina föräldrar som ska lösa sin problem.
    Du ska inte bli en sorts terapeut men däremot ska de lyssna och prata med dig om, när du vill säga något. De är upp till dina föräldrar hur det går, det är inte ditt ansvar.  
    För oss gick det som sagt bra ialla fall.

• Fröken reserverad

Säg ifrån att de får klara ut det utan din hjälp. Som barn ska man inte behöva lösa sina föräldrars problem. Även om man är vuxen.

Reserverad står för upptagen.
  • Wittra

Hrm, dåligt av henne att lasta över sina handlingar på dig. Å andra sidan skulle jag i dina i kläder bli fruktansvärt besviken på henne. 
    Jag ser faktiskt lite som så att om ens pappa eller mamma är otrogna så sviker de också hela familjen. Nu var väl du iofs vuxen och utflugen så jag tänker så främst om man har små barn boende hemma.

Men visst är det ett svek ändå. Ser otrohet som bland det värsta som finns. Blir otroligt nedstämd när jag ibland får höra hur folk behandlar varandra.

• Jesper f

Jag förstår inte vad du, som barn, har med deras relation att göra i överhuvudtaget. Eller varför du skulle ens vara intresserad av att åka och prata. Vad har du att prata med din mor om, för att HON är otrogen? Det problemet får hon reda ut med din far. Det är deras relation. Tycker det verkar vara välldigt konstigt perspektiv på hela problematiken.

• Jesper f
    Anonym (bedragen mor) skrev 2013-07-26 08:48:31 följande:

Hej, i vårt fall är det tvärtom, att jag som mor blev bedragen av min man. Vi har barn, i 20 års åldern. Vi har varit gifta i 20 år, vi är fortfarande ett par och vi har klarat oss igenom krisen. Vi gick på parrådgivning.

Det jag vill berätta är att våra barn har vänt sig emot mig, deras mor, som att det är jag som varit otrogen när det är deras far.  De kom sin far närmare,  jag förstår inte varför. Kan vara att de är rädda för att själv råka ut för samma sak i deras förhållanden. De blev ledsna förstås när de fick veta. Vi har inte pratat alla fyra vid samma bord, de tycker att det är vi vuxnas problem.  Våra barn  har pratat lite med några av sina kompisar.   

Jag tycker det är bra att du fått veta, även om det är dina föräldrar som ska lösa sin problem.
    Du ska inte bli en sorts terapeut men däremot ska de lyssna och prata med dig om, när du vill säga något. De är upp till dina föräldrar hur det går, det är inte ditt ansvar.  
    För oss gick det som sagt bra ialla fall.

Kanske att det helt enkelt handlade om att det blev betydligt uppenbarare att en förälder inte är en ikon, utan en människa av kött och blod, som har förmågan att göra både rätt OCH fel, men även göra rätt för sina fel. Det kan nog öppna upp för en ny dimmension att se på föräldraskapet, skulle jag tro. Även fast det inte är du som vart den otrogna parten.
  • Anonym (Moa)

Konstigt att hon berättade för dej, möjligen har din pappa hotat med att berätta och hon vill hellre göra det själv? Jag förstår att du är chockad men tycker inte du ska åka och skälla ut din mamma. Jag har barn i din ålder och om din mamma är som jag så skulle hon ändå aldrig gå in på nån anledning som tex att din pappa varit otrogen tidigare, att dom har ett obefintligt sexliv fast dom älskar varann, att han är impotent, att han ignorerar henne osv.

Det behöver inte finnas nån förklaring, alkohol och attraktion kan säkert ställa till det ändå, men jag menar att om det finns bakomliggande faktorer så kommer du ändå aldrig få veta dem. Du har inte med deras sexliv att göra och dom har inte med ditt att göra. Låt dom reda ut saken själva och trösta dom om dom mår dåligt sen. Det är din pappa det är synd om här, inte dej. Ingen av dom har nån skyldighet att redovisa sina misstag eller sitt sexliv för dej, du har ingen rätt alls att skälla på din mor. Din pappa har det, inte du.

Sök stöd hos din sambo och försök att inte lägga sten på börda för dina föräldrar. Men som sagt, jag förstår att du är chockad över infon som du borde ha sluppit!

• listo
    Queenie70 skrev 2013-07-25 23:17:20 följande:
    Säg åt dina föräldrar att ge fan i att dra in dig i sina privata relationsproblem på ett synnerligen gränslöst sätt.

Eller hur?? Varför i h-e berättade hon det för DIG, TS??
  • Anonym (ledsen)
    Queenie70 skrev 2013-07-25 23:17:20 följande:
    Har inte haft en   tanke på att belasta min vuxna dotter med att  en granne utsatte mig för ett totalt oväntat övergrepp nyligen.   Hon har väl nog med sitt liv?
Svar på tråden Min mamma var otrogen mot pappa