• MrC

Snart 8 år och vill ha BH och deodorant.

Igår frågade min snart 8-åriga dotter mig om hon kunde få BH och deodorant. Hon säger att hon har en kompis som är 1-2 år äldre, men har mindre "tissar" än henne som har BH. (dom jämför alltså tissarna i gympan eller i simhallen)

Vad ska jag säga? Jag är helt lost faktiskt.

Angående deodorant så tyckte jag att en luktfri roll-on kunde vara okay.

Vad är er åsikt om detta?

Än så länge har hon inte frågat efter några speciella trosor, hon har sina vanliga barntrosor.

Någon med goda råd till en pappa?

-Nej, jag tänker inte raka mig bara för att du vill hångla. Skägget stannar!
  • Svar på tråden Snart 8 år och vill ha BH och deodorant.
  • Anonym (nej)

Jag hade sagt att bh är för flickor som är lite större och sagt att det får hon när hon börjar få bröst, finns ingen anledning innan. Och Deo samma sak det är något för vuxna som luktar svett och så länge hon inte luktar svett så behövs inte det! Inte bra att börja med kemikalier för tidigt. Om hon envisas satsa på en saltstensdeo, inga kemikalier och ingen doft! Men tycker du som pappa skall kunna förklara för henne att hon är ett barn och vissa saker är inte till för barn, som att köra bil, dricka alkohol och ja bh och deo...

• FOA

Kan ni inte gå ut och köpa någon mjukare variant av en sport BH, lite som en mini linne med resår under bysten (hoppas du fattar vad jag menar). Brukar finnas set med tillhörande trosor.

• Anonym (nej)
    FOA skrev 2013-07-26 01:24:03 följande:
    Kan ni inte gå ut och köpa någon mjukare variant av en sport BH, lite som en mini linne med resår under bysten (hoppas du fattar vad jag menar). Brukar finnas set med tillhörande trosor.
    Varför till ett barn som inte har bröst?? Det är ett BARN varför inte låta det vara just ett barn??
  • MrC

Hon har börjat sporta och vi brukar spela mycket fotboll, köra styrketräning/gymnastik på ett utegym, jogga några hundra meter, cykla och simma. Så hon är ganska sportig av sig. Hon vill bli starkast i klassen, säger hon.
    Så, jo hon svettas faktiskt ganska rejält, för att vara snart 8 år, antar jag. Hon har t ex alltid haft ganska mycket fotsvett.

En sport-BH kanske är en bra kompromiss?

En luktfri roll-on som är typ godkänd av astma och allergiförbundet då? Apoteket kanske har någon de kan rekommendera?

• FOA

Det var vad jag själv ville ha då jag började få bröst på 90-talet. Tycker att det låter som på TS så låter det som om att dottern har bröst.

• Anonym (farmor)

En sportbh utan kupor och en "barnvänlig" deodorant tycker jag låter som en bra kompromiss. Och så stå för att DU tar beslutet - hon är ju ännu ett barn!

• MrC
    FOA skrev 2013-07-26 01:33:59 följande:
    Det var vad jag själv ville ha då jag började få bröst på 90-talet. Tycker att det låter som på TS så låter det som om att dottern har bröst.
    Bröst vet jag inte, men som halva äpplen kanske.
    Hennes mamma och (halv)storasyster har rejäla bomber, så jag antar att hon om några år kommer att ha det med.

Alltså, om hon inte får BH tror ni hon blir liksom retad för att hon inte får det?
    Jag måste liksom ställa risken att bli retad mot principen att hon är ett barn?
  • MrC
    Anonym (farmor) skrev 2013-07-26 01:34:33 följande:
    En sportbh utan kupor och en "barnvänlig" deodorant tycker jag låter som en bra kompromiss. Och så stå för att DU tar beslutet - hon är ju ännu ett barn!
    Var hittar man sådana då?
  • pluvdo

Alltså, vill hon ha BH bara för att andra har det eller vill hon ha BH för att hon känner att hon har behovet av det?

• MrC
    pluvdo skrev 2013-07-26 01:39:38 följande:
    Alltså, vill hon ha BH bara för att andra har det eller vill hon ha BH för att hon känner att hon har behovet av det?
    Bra fråga, jag ska fråga henne sen idag.
Svar på tråden Snart 8 år och vill ha BH och deodorant.