• tiger77

Någon mer som ska ringa för utredning?

Har läst runt lite under Sekundär barnlöshet men tyckte de flesta trådar var gamla så tänkte starta en ny.
    Så jag bestämde mig för att starta en för er som är i samma sits som mig. Jag har en son som blir tre till hösten. Vi har försökt i 1,5 år att få vårt andra barn men ingenting händer. Vi har bestämt oss för att ringa och be att få göra utredning. Så ni där ute som också har beslutat er för att göra en utredning, skriv gärna här så kan vi följas åt och ge varandra råd och stöd på vägen!

• Svar på tråden Någon mer som ska ringa för utredning?
  • Fru Filifjonk

Hej! Är i samma sits. Vår dotter blir sex år i vinter. Jag har inte ätit p-piller sen hon föddes, ändå blir det inget. Vi ska vänta sommaren ut, (ett försök till!) sen ska vi ringa det där jobbiga samtalet.... Är inte sugen på att gå på utredning men det känns som om vi måste ge det en riktig chans innan vi ger upp. Är så glad att vi iallafall har ett barn!!! Men jag önskar henne ett syskon så att hon inte står ensam i världen när vi blir gamla och gaggiga. Hur gamla är ni, om det är okej att fråga. Vi är 34 och 42. Undrar om det är för sent...

• liwes

Hej! Jag har en dotter som blir tre år i höst. Jag ringde KK i början på juli då jag precis genomlidit mitt tredje missfall under lite mer än ett år tillbaka. Har fått tid i mitten på september. Jag åt p-piller under en månad efter det att min dotter föddes men jag blev en riktig bitch med humörsvängningar så jag slutade efter en karta. Blir ju dock gravid men jag får ju inte behålla mina graviditeter..

• tiger77
    Fru Filifjonk skrev 2013-07-28 12:38:18 följande:
    Hej! Är i samma sits. Vår dotter blir sex år i vinter. Jag har inte ätit p-piller sen hon föddes, ändå blir det inget. Vi ska vänta sommaren ut, (ett försök till!) sen ska vi ringa det där jobbiga samtalet.... Är inte sugen på att gå på utredning men det känns som om vi måste ge det en riktig chans innan vi ger upp. Är så glad att vi iallafall har ett barn!!! Men jag önskar henne ett syskon så att hon inte står ensam i världen när vi blir gamla och gaggiga. Hur gamla är ni, om det är okej att fråga. Vi är 34 och 42. Undrar om det är för sent...
    Samma här, vi tänkte vänta till efter sommaren, i alla fall till efter juli. Jag är 29 och min man 44.
    Innan drog jag på att ringa det där samtalet men nu känns det som jag vill ringa redan imorgon. Min semester är slut och jag börjar arbeta imorgon så då känns det som det ät tid att ta tag i detta nu med, nu när ändå det andra allvaret börjar =)
  • tiger77
    liwes skrev 2013-07-28 19:52:25 följande:
    Hej! Jag har en dotter som blir tre år i höst. Jag ringde KK i början på juli då jag precis genomlidit mitt tredje missfall under lite mer än ett år tillbaka. Har fått tid i mitten på september. Jag åt p-piller under en månad efter det att min dotter föddes men jag blev en riktig bitch med humörsvängningar så jag slutade efter en karta. Blir ju dock gravid men jag får ju inte behålla mina graviditeter..
    Usch vad hemskt för dig att genomgå det så många gånger.
    Jag ringde ett nummer jag fick i våras men då sa de att man var tvungen att ha försökt i två år. När jag väl ska ringa nu så tänkte vi ringa KK. Vet inte vad de har för krav på tid hur länge man ska ha försökt och tror ju det är skillnad för dig eftersom du fått missfall, då borde det ju inte spela någon roll hur länge du försökt.
  • liwes
    tiger77 skrev 2013-07-28 20:05:23 följande:
    Vet inte vad de har för krav på tid hur länge man ska ha försökt och tror ju det är skillnad för dig eftersom du fått missfall, då borde det ju inte spela någon roll hur länge du försökt.

Ja man gör tydligen en utredning när man har fått tre missfall, fick reda på det av läkaren som gjorde VUL efter mitt andra missfall. Hon berättade lite då vad man gör på en utredning men jag lyssnade bara med ett halvt öra eftersom man faktiskt inte vill genomgå en utredning, man vill ju att allt ska gå bra ändå!! Men just nu väntar jag med iver och spänning tills datumet med stort D inträffar. 

Vet inte vad KK har för "tidsgräns". Men vi har ju försökt i 1,5 år för att få ett syskon. Hoppas att du får ett gott bemötande på KK. Det är ett stort steg att ta!

• tiger77
    liwes skrev 2013-07-29 16:34:11 följande:

Ja man gör tydligen en utredning när man har fått tre missfall, fick reda på det av läkaren som gjorde VUL efter mitt andra missfall. Hon berättade lite då vad man gör på en utredning men jag lyssnade bara med ett halvt öra eftersom man faktiskt inte vill genomgå en utredning, man vill ju att allt ska gå bra ändå!! Men just nu väntar jag med iver och spänning tills datumet med stort D inträffar. 

Vet inte vad KK har för "tidsgräns". Men vi har ju försökt i 1,5 år för att få ett syskon. Hoppas att du får ett gott bemötande på KK. Det är ett stort steg att ta!

Ja precis, man vill ju så gärna att allt ska ske naturligt och slippa detta. Jag ringde KK idag (bor i jönköping) de sa att det var barnmorskor på vårdcentralen i huskvarna som har hand om detta men att man kan anmäla sig på nätet så ska de höra av sig. Jag fyllde i och klickade på skicka med det står bara page not found hela tiden. Suck. Jag tror jag hellre ringer till dem direkt imorgon.
  • liwes

Nej va trist när det krabbar så. Har du fått tag i någon nu då?

• tiger77
    liwes skrev 2013-08-05 21:18:56 följande:
    Nej va trist när det krabbar så. Har du fått tag i någon nu då?
    Nej har inte fått i någon där men nu har vi bestämt oss för att ta det privat men de har semester nu men är tillbaka nästa vecka så ska ringa på måndag direkt.
  • FruB

"Skönt" att se att vi inte är ensamma.

Vi har försökt i 15 mån nu. Gruvat mig och skjutit upp att ringa. Men ringde "det där" samtalet i torsdags. Fick ett fantastiskt bemötande. Men läskigt var det att slå numret och erkänna att vi behöver hjälp för att få bli fyra. Fick tid om 6 v. Får ni hjälp av landstinget med att få syskon?

• tiger77

har ringt till en privat klinik och de har skrivit upp oss i kö. Vi kunde inte ens få en tid så många är det i kö, minst sex månaders väntetid. för att få hjälp via landstinget var man tvungen att fylla i ett formulär på nätet och skicka in så ska de kontakta en. men det funkade aldrig därför ringde vi privat. men nu idag tror jag det funkade, ska ringa kvinnokliniken imorgon och kolla så att de fick in det. det är det som är det tråkiga med landstinget här att man inte bara kan ringa och få en tid. På sidan stod det att väntetiderna är minst sex månader där oxå. Suck. är avundsjuk på er som ska få gå om sex veckor!!!

När jag pratade med den privata kliniken trodde hon inte vi skulle få göra en utredning via landstinget för att vi redan har ett barn. Jag vet att man får bekosta IVF själv om man har barn sen innan, men att nekas kolla upp sin kropp ifall något är fel bara för att man redan har ett barn låter ju sjukt. så jag hoppas hon har väldigt fel.

• liwes

6 månaders väntetid! Det är ju inte klokt! Jag får vänta 9 veckor efter att jag hade ringt och det tycker jag är lång tid att vänta nu. Jag har gått via landstinget. Men vad är egentligen skillnaden mellan privat utredning och landstingets?

• FruB

Via landstinget får vi bara göra utredning men inte få någon hjälp eftersom vi har ett gemensamt barn vad jag fattade det som.

6 mån låter galet lång tid att vänta. Dit jag ringde bad de om ursäkt att vi skulle få vänta så länge. Så olika det kan vara.

• tiger77

egentligen är det nog ingen skillnad, besöken kostar lika mycket hos båda och den privata kliniken vi ringde har avtal med landstinget så där gäller högkostnadsskydd också.

• liwes

Ja jag var tvungen att kolla upp det här med privat vs landstinget där jag bor me. Visade sig att den privata mottagningen var kopplade till landstinget och det var ingen skillnad förutom kortare väntetider privat. Sedan har man möjligheter att själv begära vidare utredning och uppföljning privat men då får man givetvis betala för det. Så blir man inte nöjd eller känner sig dåligt bemött på landstinget känns det faktiskt bra att man kan vända sig någon annanstans.

• HeddaSophie

Hej! Önskar er lycka till tjejer och vill bara berätta att vi gjorde privat utredning efter ett års försök med syskon. Jag är snart 38. Vid sista delen av utredningen spolar man igenom äggledarna med kontrast vätska och det är tydligen inte helt ovanligt att man blir gravid efter det. Det hände mig månaden efter. Så dra inte på utredning!

Svar på tråden Någon mer som ska ringa för utredning?