• Chicchi

OK med Alvedon ofta?

Jag har hemskt ont i huvudet och skulle helst ta Alvedon varje dag (eller andra tabletter med paracetamol). Jag vet att det ar ok att ta det ibland, men om man tar det ofta, ar det verkligen lika ok? Nagon som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-31 11:55:08:
    PS Jag ar i v.16 och har aldrig ont i huvudet nar jag inte ar gravid

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-31 12:17:14:
    PS 2 Jag ar alltsa inte orolig over sjalva huvudvarken eller sa, vill bara veta lite vad ni har fatt for rad om Alvedon, hur ofta det ar ok att ta Alvedon under graviditeten etc!

• Svar på tråden OK med Alvedon ofta?
  • M26

Det är aldrig bra att ta Alvedon ofta sa läkaren till min sambo som käkade nästan varje dag. Då bör man kolla upp vad som ligger bakom istället. Ring till distriktsläkaren tycker jag.
    Annars tror jag inte att det är farligt för barnet. Vid min förra graviditet hade jag svår foglossning och då sa läkaren att jag kunde ta Alvedon om jag tyckte det hjälpte.

• Chicchi

Jag har sagt till gyn och bm att jag har hemskt ont i huvudet men de sager att det ar normalt "graviditetsont", jag mar ju illa ocksa...
    hittills har jag tagit Alvedon cirka tre ggr (ar i v.16) sa jag tycker jag har varit ganska duktig anda... men nu borjar jag bli sa trott av att ha ont i huvudet...

• solglimten

Jag fick foglossning och har dessutom muskelinflammation i höftpartiet (gör rejält ont). Det råd jag fick från läkaren när jag sökte var Alvedon som är ofarligt att ta i normala doser och dessutom fick jag ytterligare en värktablett på recept (som jag inte tagit).

Så, jag har väl ätit Alvedon från och till i 2-3 månader nu (har BF om 2 dgr) och litar på läkaren som sa att det är ofarligt. Det känns ju inte rätt att gå och ha ont - man biter ju ihop så länge man kan.

Jag tycker som M26 att du ska söka läkare. Det är bättre att gå en gång för mycket än att vara orolig och dessutom ha ont! Vet man vad det beror på kan man hantera smärtan bättre! (Idag måste man vara lite "envis" för att få vård, tyvärr :)!) Stå på dig!!

Lycka till!

• Chicchi

Tack for era rad! Jag har ju en lakare samt bm som jag har pratat med och det ar ju bara graviditetsbesvar, sa jag vet ju vad det ar och ar inte orolig over det pa nagot satt. Tankte bara fa lite info om vad ni andra har fatt hora angaende Alvedon och graviditet, hur mycket som ar ok!

• nr3

min första grav blev jag ordinerad 2 alvedon morgon middag och kväll+ kaffe, pga min jobbiga huvudvärk!

• Chicchi

nr3
    Oj! Da borde jag ju kunna ta lite oftare an en gang i manaden
    Tack for ditt svar!

• Gwyneth

Jag vet inte vad jag skulle göra utan mina alvedon... foglossningen har på sista tiden blivit helt förjävlig! Det är tydligen okej att ta treo någon enstaka gång om man känner att man skulle vilja det. Har inte gjort det själv men enligt min läkare är det bara farligt om man överkonsumerar och/eller tar varje dag!

• emmsan2

Har hört att man hellre skall äta Panodil, när man är gravid då detta är bättre för magen. Särskilt när man äter ofta.

• Dayna Lee

Nejdå, då är det värre att ha ont. Man ska må bra också!

• sunzhine

Min bm sa att jag skulle ta panodil,det va ingen fara. Har haft samma problem som dej med huvudvärk under graviditeten, men nu äntligen har den lagt sig (v. 18)

• MotherOfTwo

Panodil och Alvedon är ju samma substans bara olika märken.

• emmsan2

Nej Panodil är inte lika dåligt för magen, något ämne i som är svagare i Panodil än i Alvedon. Likadant om man har magproblem eller magsår så skall man äta Panodil.

• Äventyr

Hej,
    Panodil och Alvedon innehåller samma substans, paracetamol. Inget av preparaten är bättre för magen, de är precis likvärdiga. Paracetamol har i princip inga biverkningar, men man ska aldrig ta mer än 2 st 500 mg-tabletter åt gången, och aldrig mer än 8 tabletter om dagen (om man tar så mycket måste man sprida ut dem ordentligt över dygnet). Om man överdoserar paracetamol eller blandar med alkohol, kan det ge väldigt allvarliga leverskador (det dör då och då människor på grund av det). Man märker inga symtom först, utan de kommer smygande. Man kan vara särskilt känslig om man t.ex. bantar.

När det gäller magsår/ magproblem tänker emmsan nog på värktabletter som innehåller t.ex. acetylsalicylsyra (t.ex. Treo) eller ibuprofen (Ipren), de ska man inte ta om man har risk för magsår/ magirritation.

• MotherOfTwo

Är benägen att hålla med Äventyr.

• emmsan2

Ja jag är absolut ingen läkare, men detta är vad man har sagt till mig på olika sjukhus inrättningar

• Suni74

Som sjuksköterska måste jag hålla med att det finns ingen skillnad på Alvedon och Panodil... Samma substans men olika tillverkare!

Vad gäller maxdos är det så att man bara får ta 4 gånger /dag även om man halverar dosen. Dvs 1-2 500mg tabletter 4 gånger / dygn. Leverskada är det som är risk vid överdosering och ffa isamband med alkohol... Jag har tagit Panodil och Alvedon under grav och enligt FASS finns inga biverkningar i samband med grav.

• mammas busungar

Här är en till som lider av grtäslig huvudvärk under graviditetem Jag är gravid i vecka 23 och har daglig huvudvärk har haft i två månader nu....... JAg tar panodil 500mg eller panodil 1g när det är som värst och det är ungefär en till två ggr i veckan i genomsnitt...

Jag får så dåligt samvete varenda gång jag tar en tablett, men jag står inte ut med denna huvudvärk vet inte vad jag ska göra

Det enda jag kan dela med mig till dig är vad min Bm sagt och hon menar på att det inte är nån fara.....sen undrar jag ju samma som dig" man vet ju att det inte är nån fara att ta tabletterna då och då men om man behöver ta flera gånger i veckan under flera månader, det finns ju dem som har huvudvärk under en hel graviditet...är det fortfarande okey då??????"

• Äventyr

PS. Om någon någongång skulle träffa på någon som av misstag överdoserat Alvedon/ Panodil, det finns ett "motgift" som man kan få på sjukhus. Ju fortare man kommer in ju bättre är det! Jag är apotekare.

Svar på tråden OK med Alvedon ofta?