• Pam

Vc sa att vi inte skulle behandla springmask!!!!

Min dotter är 15 månader och igår när jag skulle byta blöja upptäckte jag springmask. Jag har 3 barn och detta är första gången nån av dom fått mask. Ringde vårdguiden som sa att jag skulle ringa vårdcentralen för att få utskriven medicin eftersom det inte längre finns flytande. På vårdcentralen sa hon att man inte ger medicin mot springmask till barn under två år, utan det får försvinna av sig själv!!! Vadå äckligt! Hon sa att medicinen som finns kan ge henne kramper och "visst vill du väl inte att hon ska få det" frågade hon! Hon tyckte alltså att hon ska ha magen full i mask och att jag skulle städa livet ur mig och tvätta ALLT som finns. Detta rådet kändes helt absurt, så jag ringde Apoteket som sa att man visst ska ge medicin. Vanquin kan barn från 1 år som väger 10 kg få. Och medicinens biverkningar är bla illamående, inga kramper! Hon tyckte att rådet jag fått från vc var galet, för springmask SKA man behandla och även resten i familjen ska behandlas. Klart hon inte ska gå flera veckor med mask i magen. Nån annan som fått rådet att inte behandla springmask med medicin?

'Keep your head down and your tits up and we'll get through this nice and smooth...
  • Svar på tråden Vc sa att vi inte skulle behandla springmask!!!!
  • LillyRose

Jepp samma här..min dotter var 14 månader men jag gav henne tablett ändå..hon lever än idag och är snart 3 1/2 år

• skogsvitter

Ge rödbetor! Det ska ha precis samma effekt som läkemedlet, då det är själva färgen i läkemedlet som tar död på springmasken. Annars skulle jag krossa tablett och ge henne. Aldrig i livet att jag skulle låta sådant gå obehandlat, då blir man ju aldrig av med det?!

• skogsvitter

Vi behandlade utan att kontakta vc/bvc iofs. Är så jävla trött på dem och deras idiotiska råd.... *öser ur mig lite galla*

• Krokodillan

Vi behandlade vårt yngsta barn som bara var 6 månader då med Vanquin. Krossade en tablett och blandade med fruktpure. Förutom att det känns superäckligt att en bebis ska fortsätta ha mask i magen hade det ju sannolikt bara gått runt, runt, runt i familjen. Vi hade tur och blev av med skiten på första försöket. Och fick inga bannor av BVC när jag efteråt berättade hur vi gjort.

• viseversa

Låter ju helt sjukt. Klart som fan man ska behandla springmask. Ring tillbaka till vårdguiden och berätta vilka personer som jobbar där. Som inte vet ett skit.

• Pam

Tack för era svar! Vi är snart på väg till Apoteket :) aldrig att jag låter henne ha massa mask i magen. Bra tips om att mosa och blanda med fruktpure :)

'Keep your head down and your tits up and we'll get through this nice and smooth...
  • Gott svart kaffe

Tror faktiskt att springmask går över av sig själv förr eller senare men det är ju onödigt att barnet ska gå med obehag och dessutom kan det ju sprida sig till resten av familjen. Springmask lever vad jag vet inte i magen och är egentligen helt ofarligt, dock äckligt och obehagligt såklart vilket gör att det är bäst att behandla så fort som möjligt.

• Stjärnstoft

På 1177:s sida finns inga instruktioner om att man inte får ge till mindre barn, men dosen är 1 tabl per 10 kg - så anpassa mängden av tabletten efter barnets vikt.
    Finns ingen information i FASS heller att det skulle bara förbjudet att ge till mindre barn, finns inte heller ngn information om kramprisk. Det som står som biverkningar är illamående, magont, kräkningar. 

• skogsvitter
    Gott svart kaffe skrev 2013-07-26 10:26:35 följande:
    Tror faktiskt att springmask går över av sig själv förr eller senare men det är ju onödigt att barnet ska gå med obehag och dessutom kan det ju sprida sig till resten av familjen. Springmask lever vad jag vet inte i magen och är egentligen helt ofarligt, dock äckligt och obehagligt såklart vilket gör att det är bäst att behandla så fort som möjligt.
    Tror du? Det finns tyvärr människor som går med springmask i halva sina liv! Om man inte behandlar så är det ytterst osannolikt att det går över av sig självt, i synnerhet med små barn (och det är ju oftast då som familjer drabbas av det) eftersom de tenderar att äta upp sina egna ägg. Återsmitta är så vanligt att det är något alla måste räkna med. Det är ju också därför man måste göra behandlingen minst två gånger.

Springmask lever i tarmarna, och de kliar enormt i rumpan på barnen eftersom det är där de lägger äggen, precis innanför tarmöppningen. Helst nattetid. Det stör oftast sömnen, och ger dessutom ofta visst obehag i magen samt mycket gaser och ibland märklig avföring. Så himla kul är det inte heller att toktvätta sängkläder varje dag i veckor, samt alla handdukar och allt annat som barnen vidrör, för att undvika fortsatt smitta. Det är ju verkligen extremt smittsamt, det räcker med att få i sig ett enda ägg via luften så kan det växa till sig till en mask som sedan snabbt lägger nya ägg osv i en oändlighet. Visst det är ofarligt, det är vattkoppor också men det behandlas ju ändå!
  • senaste

Springmask är inte ofarligt får man mycket mask kryper de in i slidan och kan ge slidkatarr mm. Ska hela samhället gå omkring med springmask (gör det redan) Fick springmask av en indisk restaurang ägare och det var inte måttligt, han måste haft det hela sitt liv för det bara krylla..

• Nenne666
    senaste skrev 2015-03-27 18:39:11 följande:

Springmask är inte ofarligt får man mycket mask kryper de in i slidan och kan ge slidkatarr mm. Ska hela samhället gå omkring med springmask (gör det redan) Fick springmask av en indisk restaurang ägare och det var inte måttligt, han måste haft det hela sitt liv för det bara krylla..

Kan väldigt lite om springmask. Hm...vad menar du med att det bara kryllade? Kunde du se masken på restaurangägaren? Detta är väl en superdum fråga, men...vart kan du se den förutom i röven på folk?
  • asnadtm

Mitt barn är 6 år gammal och har mask. Jag har testat receptfria medicin men hjälper inte..hjälp mig vart ska jag vända mig?

• tikki masala
    Nenne666 skrev 2015-03-27 18:45:14 följande:
    Kan väldigt lite om springmask. Hm...vad menar du med att det bara kryllade? Kunde du se masken på restaurangägaren? Detta är väl en superdum fråga, men...vart kan du se den förutom i röven på folk?
    hahaha! Skrattande
Svar på tråden Vc sa att vi inte skulle behandla springmask!!!!