Vc sa att vi inte skulle behandla springmask!!!!
Min dotter är 15 månader och igår när jag skulle byta blöja upptäckte jag springmask. Jag har 3 barn och detta är första gången nån av dom fått mask. Ringde vårdguiden som sa att jag skulle ringa vårdcentralen för att få utskriven medicin eftersom det inte längre finns flytande. På vårdcentralen sa hon att man inte ger medicin mot springmask till barn under två år, utan det får försvinna av sig själv!!! Vadå äckligt! Hon sa att medicinen som finns kan ge henne kramper och "visst vill du väl inte att hon ska få det" frågade hon! Hon tyckte alltså att hon ska ha magen full i mask och att jag skulle städa livet ur mig och tvätta ALLT som finns. Detta rådet kändes helt absurt, så jag ringde Apoteket som sa att man visst ska ge medicin. Vanquin kan barn från 1 år som väger 10 kg få. Och medicinens biverkningar är bla illamående, inga kramper! Hon tyckte att rådet jag fått från vc var galet, för springmask SKA man behandla och även resten i familjen ska behandlas. Klart hon inte ska gå flera veckor med mask i magen. Nån annan som fått rådet att inte behandla springmask med medicin?