• Anonym (käken)

svullen käke...

Har haft problem med en tand. En kindtand på höger sida. Har gissat att den är död, då den är grå/svart. Nu har jag fått en svullnad på käken just där. Svullnaden syns utifrån (ser ut som en hamster, som att jag samlat mat i kinden) infektion?

Smsade min sambo, men inget svar och är hemma själv med en bebis och en ettåring. Bör man söka tandläkarvård omedelbart?

• Svar på tråden svullen käke...
  • Anonym (Lisl)

Ja, det är klart du måste söka vård! Ring din mans jobb om du inte får tag i honom!

• Philippa

Du bör ringa tandvården omgående!

• Anonym (käken)
    Anonym (Lisl) skrev 2013-07-26 10:48:42 följande:
    Ja, det är klart du måste söka vård! Ring din mans jobb om du inte får tag i honom!

Han jobbar ute så det är lite svårt :/ alla andra jag känner (med körkort) jobbar också tyvärr. Har inget körkort själv och 2,5 mil till tandläkaren. Sen blir det ju svårt (för att inte säga omöjligt) att söka vård ensam med två små.
  • Anonym (k)
    Anonym (käken) skrev 2013-07-26 10:54:57 följande:

Han jobbar ute så det är lite svårt :/ alla andra jag känner (med körkort) jobbar också tyvärr. Har inget körkort själv och 2,5 mil till tandläkaren. Sen blir det ju svårt (för att inte säga omöjligt) att söka vård ensam med två små.

Ok, det är din hälsa...
  • Anonym (käken)

Han har lunch klockan elva, så jag hoppas han ringer upp då.

• Anonym (käken)
    Anonym (k) skrev 2013-07-26 10:56:00 följande:
    Ok, det är din hälsa...

Hur tycker du att jag ska lösa det då? Kan inte få tag på någon nu och har som sagt inget körkort själv ännu. Försöker ju få tag på min sambo. Hade han jobbat inne hade jag naturligtvis ringt arbetsplatsen. Men nu jobbar han och en annan kille ute och går ej att få tag på...
  • Anonym (k)
    Anonym (käken) skrev 2013-07-26 10:58:53 följande:

Hur tycker du att jag ska lösa det då? Kan inte få tag på någon nu och har som sagt inget körkort själv ännu. Försöker ju få tag på min sambo. Hade han jobbat inne hade jag naturligtvis ringt arbetsplatsen. Men nu jobbar han och en annan kille ute och går ej att få tag på...

Ingen på internet kan lösa ditt problem..... bara du själv.
  • Kjellgren

Om du är svullen på utsidan av käken är det inte superbråttom men du bör få en tid senast i morgon ( beroende på hur svullet det är). Är det mer svullet under käken, är brädhårt eller det känns när du sväljer ska du ha vård idag. Är det SVÅRT att svälja tar du taxi till sjukhus nu.

Tandinfektioner ska tas på allvar även om det nästan alltid är enkelt åtgärdat.

• Anonym (käken)
    Anonym (k) skrev 2013-07-26 11:19:17 följande:
    Ingen på internet kan lösa ditt problem..... bara du själv.

Jag har inte bett någon lösa mina problem, ville mest veta om det var akut... men du får det att låta så enkelt, det är det inte när man sitter fast med två små barn.
    Kjellgren skrev 2013-07-26 11:20:47 följande:
    Om du är svullen på utsidan av käken är det inte superbråttom men du bör få en tid senast i morgon ( beroende på hur svullet det är). Är det mer svullet under käken, är brädhårt eller det känns när du sväljer ska du ha vård idag. Är det SVÅRT att svälja tar du taxi till sjukhus nu.

Tandinfektioner ska tas på allvar även om det nästan alltid är enkelt åtgärdat.

Tack för svar. Gör inte ont direkt, bara om man trycker där... men ser ju inte vacker ut
  • Kjellgren

Om det gör ont eller inte spelar ingen roll för risken för komplikationer, frågan är hur hårt och varmt det är och om det finns risk för spridning ner mot halsen och bröstet.

Men jag kan inte avgöra om du behöver vård idag eller om det kan vänta en vecka utan att se dig i verkliga livet, tyvärr.

Svar på tråden svullen käke...