• sextiotalist

Groggar folk nu för tiden

En fundering när det gällde en dryckesfråga vid ett bröllop, så slog det mig, att det är ytterst sällan man möter på sk groggbord som ställs fram till dansen eller efter middagen. Något som var väldigt vanligt på mina föräldrars fester

Hur är det ute i stugorna, är det en generationsfråga eller är det bara bland mina bekanta som det har försvunnit  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-26 10:55
    Jag glömde ett alternativ.

Dricker bara drinkar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-29 13:01
    Jag läser fortfarande :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Groggar folk nu för tiden
  • Virriga Vera
    Virriga Vera skrev 2013-07-26 10:56:38 följande:
    Grogg är för mig bara ett annat ord för drink. Man blandar alkohol med läsk och/eller juice t.ex.

Jag dricker drinkar, det låter i alla fall bättre än grogg.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Virriga Vera skrev 2013-07-26 10:56:38 följande:
    Grogg är för mig bara ett annat ord för drink. Man blandar alkohol med läsk och/eller juice t.ex.
    Jag skulle nog vilja hävda en skillnad mellan en drink och en grogg där en drink är mer formaliserad och följer ett visst recept och där groggen helt enkelt är en blandning av två huvudsakliga ingredienser, en alkoholhaltig och en alkoholfri.

En Manhattan är en drink snarare än en grogg i mina ögon, man kan inte bara ta valfria proportioner whiskey, vermouth och angostura och blanda ihop och kalla det för en Manhattan. Man kan däremot göra en grogg på samma ingredienser.

Samma sak med exempelvis Cuba libre, att blanda ihop lite rom och cola i valfria proportioner med två droppar limejuice ger en grogg, inte en Cuba libre.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • mice

Jag kan inte dricka ren sprit längre, utan får hålla mig till vin/öl utan för hög alkoholhalt, men om det bjuds kan jag tänka mig en bara för smakens skull. Men drinkar är skojigare, och därför att föredra i det fallet!

• Virriga Vera
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-07-26 11:05:52 följande:
    Jag skulle nog vilja hävda en skillnad mellan en drink och en grogg där en drink är mer formaliserad och följer ett visst recept och där groggen helt enkelt är en blandning av två huvudsakliga ingredienser, en alkoholhaltig och en alkoholfri.

En Manhattan är en drink snarare än en grogg i mina ögon, man kan inte bara ta valfria proportioner whiskey, vermouth och angostura och blanda ihop och kalla det för en Manhattan. Man kan däremot göra en grogg på samma ingredienser.

Samma sak med exempelvis Cuba libre, att blanda ihop lite rom och cola i valfria proportioner med två droppar limejuice ger en grogg, inte en Cuba libre.

Du har säkert rätt, då dricker jag grogg då eftersom jag när jag blandar favorit"drinkarna" inte använder någon jigger. Men jag tycker ändå att det låter bättre med drink.
  • Kjellgren

Drinkar händer att folk bjuder på före maten stället för vin/champagne men inte så ofta.

Groggbord är standard hos äldre delar av släkten vid större fester.

Vet ens dagen ungdom vad groggvirke är?

• mice
    Kjellgren skrev 2013-07-26 11:24:07 följande:
    Drinkar händer att folk bjuder på före maten stället för vin/champagne men inte så ofta.

Groggbord är standard hos äldre delar av släkten vid större fester.

Vet ens dagen ungdom vad groggvirke är?
    Självfallet. Läsk, juice och diverse alkoholfri dryck. Populärt nuförtiden är väl energidryck.
  • 123

Jag kallar allt som innehåller starksprit blandat med ett alkoholfritt alternativ för grogg och dricker det med förtjusning!
    Vodka blandat med Schweppes russian och gin blandat med tonic är favoriterna.

En alkoholbaserad drink är för mig detsamma som cocktail med flera olika ingredienser och ibland även fruktbitar och annat krafs.   

• Themis

Grogg= det där som man slabbar ihop utan bartender, oftast helt utan respekt för drinkrecept

Gin & Grappo (sötare än tonic )
    Rom & Cola
    Sprite och Midori illgrön melonlikör
    Apelsinjuice eller ananasjuice med vaffan-som-helst-sprit + grenadine fast det är rätt räligt

Nåt sånt...

Men min vänkrets har med stigande ålder mer gått över till whisky, konjak och lagrat portvin.

Män är från Mars, Themis är från Styx. /Aniiee, indirekt
  • Grande Rock

groggborden har väl ersatts av en bartender.

I mitt eget fall håller jag mig till öl efterson jag tycker grogg/drink  ofta är för söta för att jag skall gilla dem (gin tonic undantaget )

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • kaffeamanda

Grogg - en spritsort (typ gin) och en alkoholfri sort (typ tonic)
    Drink - fler än en sprit+ en alkoholfri (typ gin, sockerlag, lime, sodavatten) 

• Grande Rock
    kaffeamanda skrev 2013-07-29 10:19:39 följande:
    Grogg - en spritsort (typ gin) och en alkoholfri sort (typ tonic)
    Drink - fler än en sprit+ en alkoholfri (typ gin, sockerlag, lime, sodavatten) 
    haha, inte ens i ditt exempel lyckades du matcha din beskrivning
  • Orcha

Nä fyfasen för grogg. Smakar skit och man blir för full.
    Kommer ni ihåg de där busgroggarna man drack som yngre? Ja men förihelv så vidrigt!
    Vargtass och vad de andra nu hette...lingondricka och explorer va?

Tacka vet jag vin eller en kall tjeckisk öl.
    En stor balja kaffe går inte av för hackor heller (utan sprit i då).   

Make love, not english quotes...
  • kaffeamanda
    Grande Rock skrev 2013-07-29 12:20:27 följande:
    haha, inte ens i ditt exempel lyckades du matcha din beskrivning
    jo, minst tre ingredienser. Det behöver alltså inte vara två spritsorter
  • Grande Rock
    kaffeamanda skrev 2013-07-29 12:36:49 följande:
    jo, minst tre ingredienser. Det behöver alltså inte vara två spritsorter

aha, det var bara dålig svenska. Då förstår jag.

Jag vill iaf hävda att enda skillnaden på drink och grogg ligger i stavning och uttal.

• Orcha
    Grande Rock skrev 2013-07-29 12:43:14 följande:

aha, det var bara dålig svenska. Då förstår jag.

Jag vill iaf hävda att enda skillnaden på drink och grogg ligger i stavning och uttal.

Kaffekask och théknart då?

Jag skulle nog inte vilja kalla det för grogg även om de innehåller bara två ingedienser.
    Har de en egen kategori?   
    Make love, not english quotes...
  • Birgitta2

Jag tar gärna en gin och tonic på sommaren. Eller en mojito. Eller en vanlig iskall rom och cola. Det händer dock inte ofta längre. Men tycker fortfarande det är jättegott.

• Zizzy Zimsson
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-07-26 11:05:52 följande:
    Mycket bra beskrivning. Precis så uppfattar jag det också.
Svar på tråden Groggar folk nu för tiden