• Anonym (snittad)

Skiträdd för förlossning el igångsättning efter snitt

Hr en liten krabat på två år som förlöstes med akut kejsarsnitt pga värksvagbet. Han var ganska stor, ca 4,6 och gick två veckor över tiden. Är nu gravid i vecka 37 med tvåan och har redan haft möte med aurorateam då jag efter förra pärsen ville ha planerat snitt. Men de vägrade- som jag trodde- och läser från sin checklista och informerar mig om att man nu gör en plan för min vaginala förlossning och bla bla. Ska ha möte med dem snart igen för att diskutera evt igångsättning mm baserat bla på tillväxtultraljud jag ska ta dagen innan. (Lutar åt att tvåan blir lika stor som ettan) Är vanligtvis en sansad person och har inte varit orolig alls denna graviditet- men är nu gränsfall till skräckslagen. Det enda jag läser överallt är risken för livmoderruptur vid både igångsättning och vanlig förlossning, att barnet dör, att jag dör - att allt går åt helvete helt enkelt. De vill vänta och se om bebis blir stor- men det lutar ditåt, och då vill de nog sätta igång mig vilket ökar rupturrisk, men om de inte gör det så blir rackarn så stor att jag går sönder av det även om jag startar av mig själv. (Över tiden säkert som med ettan). Känns som pest eller kolera- känner mig nu som att jag mer eller mindre är döende och barnet med. :(. Helvete. Någon som har erfarenheter? Fullt förberedd på skräckhistorier nu :(:(

• Svar på tråden Skiträdd för förlossning el igångsättning efter snitt
  • Helly

Var det aurora-BM som vägrade? Så får det inte gå till i så fall - du ska såklart få träffa en läkare!

Jag hade inte godtagit det, inte med ett så stort barn i bagaget!

• Anonym (Kan gå bättre!)

Min första vägde 4,5 jag gick över 17dagar och det blev akutsnitt.

Med andra blev det normalförlossning 4 dagar över tiden.

Jag mådde hundra gånger bättre efter den normala förlossningen.

Förstår att du är orolig men det finns inget som säger att det inte kommer gå bättre denna gång!

• lissy11

Med mitt första barn blev det urakut kejsarsnitt, till skillnad från dig vägrade jag genomgå en till kejsarsnitt med mitt andra barn och fick mer eller mindre tjata till mig att få försöka föda vaginalt, vilket det blev till slut, jag blev igångsatt med att det gjordes håll på fosterhinnan efter att jag vägrade sättas igång med cytotex, oavsett hur mycket läkaren ens försökte övertala mig om att cytotex är ofarlig, så vägrade jag. Tycker att det är konstig att de inte vill göra kejsarsnitt på dig, jag kan helt ärlig säga att jag mådde mycket sämre fysiskt av att föda vaginalt, men tycker absolut att det vart värd det då jag var livrädd för att snittas igen, tycker att du ska stå på dig oavsett hur du föder ditt barn ska du inte behöva vara rädd. Önskar dig all lycka!

• Anonym (snittad)

Tack för era svar.

Ja, bm på aurorateamet var så inställd på vaginalt att jag mer eller mindre inte kom till tals ens :(.

Låter ju bra att det kan gå bra också, vilket jag iof sig vet, men det verkar vara så mkt risker nu oavsett hur det blir iom tidigare snitt, och det skrämmer mig :(

• Anonym (Nina)

Får man fråga vilket landsting?

• Anonym (snittad)

Jadå, Malmö.

• BELLAm2

Kontakta en Doula. Din skräck ökar riskerna så jag råder dig (också med den situation som är på sjukhusen) att göra allt i din makt för att skapa en så trygg och bra förutsättning som möjligt. Det är dock inte så himla lätt att reda ut det själv och du har inte långt kvar heller. Kanske någon på listan kan ge dig en snabbkurs/"sista-minuten-hjälp" som stärker dig även om du inte vill ha henne med på födseln sen? Varmt lyckönskande www.doula.nu

• Anonym (L)

Men alltså, med ett snitt i bagaget, räknas det inte som risk då, och att man borde kunna välja KS?

Annars ska du be om en akuttid hos en läkare, med ett andra beslut.

Vad jag hört från bekanta som snittats och sen blivit igångsatta är att de övervakas mer noga och igågnsättningen är inte lika forcerad som en som inte har KS i bagaget.

Hur långt har du till grannlandstinget? Kontakta dem annars.

• Helly

Under sådana omständigheter (stort barn, tidigare akutsnitt, tidigare dålig erfarnenhet av förlossning) så ska aurora inte neka dig ett läkarsamtal. Det är inte Aurora som beslutar om snitt, utan läkare, och jag kan lova dig att varenda läkare skulle godkänna snitt med din historik.

Om du står på dig, ringer in och är påstridig, och säger klart och tydligt att du inte accepterar det här och vill träffa en läkare omedelbart, då kan du fortfarande rädda situationen.

Du har blivit felbehandlad, TS. Med din historik SKA du få träffa en läkare.

• Helly
    BELLAm2 skrev 2013-07-26 20:11:07 följande:
    Kontakta en Doula. Din skräck ökar riskerna så jag råder dig (också med den situation som är på sjukhusen) att göra allt i din makt för att skapa en så trygg och bra förutsättning som möjligt. Det är dock inte så himla lätt att reda ut det själv och du har inte långt kvar heller. Kanske någon på listan kan ge dig en snabbkurs/"sista-minuten-hjälp" som stärker dig även om du inte vill ha henne med på födseln sen? Varmt lyckönskande www.doula.nu
    Sluta upp med det här fjantet med att rekommendera Doulor till allt och alla. Doulor bidrar med trevlig atmosfär och kan bidra till att förebygga MINDRE bristningar, men de förebygger inte den sortens skador som uppstår pga att livmodern är opererad på sedan tidigare, eller pga att bäcken eller slida inte klarar av barnets storlek.
Svar på tråden Skiträdd för förlossning el igångsättning efter snitt