• FruLiniz

Gelenaglar vid snitt ?

Har inte hunnit fråga BM än men jag tänkte det är säkert någon här som vet
    Jag har tid för planerat snitt i september, i foldern vi fick med hem står det att man ej ska ha nagellack på fingrarna vid OP tillfället. Skulle man glömma det tar dom bort det där.
    Delvis för att man ska kunna se om fingernaglarna ändrar färg etc, så det förstår jag till 100%. Men nu har jag gelenaglar, ingen färg utan helt naturell med vita tippar.
    Är det OK eller måste det slipas av innan OP ? 

*Stolt mamma till Isa född 2005-08-13 och stolt fru till Fredrik 2012-12-12
  • Svar på tråden Gelenaglar vid snitt ?
  • Mememe

Man sätter en klämma på fingret för att mäta syremättnad i blodet, som kan störas av nagellack. Så om du ska ha en sån blir du kanske av med lacket :)

• FruLiniz

Störs den av nagellack lär den störas av Gele, så då e det säkert bäst jag slipar av det innan
    Är ju inte som dom kan göra något direkt. 

• straw2008

Ta bort det hur som helst? Inte fräscht med barnbajs under naglarna

I kinamockaskogen.....
  • mamma0104

Jag har opererats trots gelénaglar, var lite nervös innan men de kommenterade bara att de var fina ;)
    De sa att de kunde sätta den i örat om det inte gick att mäta i fingret :)

• FruLiniz

Bajs under naglarna ? haha hur fan byter du blöja ?! 
    tack för era svar  

• Papricorn

På sös tar de bort det om du har det på dig. De hade lösningsmedel på inskrivningen :o Att sätta i örsnibben fungerar inte alltid och den ramlar lätt av eftersom du rör på dig och inte är sövd.

Ta bort är mitt tips!

• FruLiniz

ja, jag har fixat tid att slipa bort det innan mitt snitt, så får jag göra nytt senare istället. 
    Dumt att chansa  

• modsey
    Papricorn skrev 2013-07-28 09:14:38 följande:
    På sös tar de bort det om du har det på dig. De hade lösningsmedel på inskrivningen :o Att sätta i örsnibben fungerar inte alltid och den ramlar lätt av eftersom du rör på dig och inte är sövd.
    Ta bort är mitt tips!
    gelnaglar tar man väl inte bort så enkelt om jag förstått det rätt?
    Jobbar själv som narkossjuksköterska och har aldrig varit med om att man tar bort dem.
    Örsnibbens prob fungerar oftast bättre på många patienter då man är mer still med huvudet än händerna och på små barn är det mer regel än undantag att ha det.
  • Papricorn
    modsey skrev 2013-07-28 09:18:05 följande:
    gelnaglar tar man väl inte bort så enkelt om jag förstått det rätt?

Jobbar själv som narkossjuksköterska och har aldrig varit med om att man tar bort dem.

Örsnibbens prob fungerar oftast bättre på många patienter då man är mer still med huvudet än händerna och på små barn är det mer regel än undantag att ha det.

Så ggjorde man på mig iaf! Som vanligt är ju rutinerna inte nödvändigtvis desamma överallt.

Till mig sa de att de ALLTID tar bort de.
  • modsey
    Papricorn skrev 2013-07-28 13:31:32 följande:

Så ggjorde man på mig iaf! Som vanligt är ju rutinerna inte nödvändigtvis desamma överallt.
    Till mig sa de att de ALLTID tar bort de.
    ok trodde man var tvungen att fila ner dem.
    ja rutiner kan såklart se olika ut.
    jag sövde en tjej med gelenaglar senast i går :)
  • JuliaBaptisteNielsen

Ja, man måste fila bort gelenaglar. Jag har en tremånaders son som kom med ett akut snitt, jag har akrylnaglar och det var ingen fara, dock tog dem bort mitt nagellack.

• liteavvarje

Jag har gelenaglar, och sen har jag målat över med nagellack då jag inte var nöjd, men som ni säger så är ju gelenaglar inte bara att ta bort. Hur blir det då om det skulle bli akutsnitt tex? 

Blivande tvillingmamma <3
  • lightfish

Vid akutsnitt så skiter de ärligt talat i det mesta förutom att du och barnet överlever!! //Med vänlig hälsning,
    En akutsnittad som ej hade duschat på 4 dagar när snittet genomfördes

• JuliaBaptisteNielsen
    liteavvarje skrev 2013-09-21 10:29:36 följande:
    Jag har gelenaglar, och sen har jag målat över med nagellack då jag inte var nöjd, men som ni säger så är ju gelenaglar inte bara att ta bort. Hur blir det då om det skulle bli akutsnitt tex? 
    Blivande tvillingmamma <3

Man tar bara bort nagellacket, så själva gelén är kvar.
Svar på tråden Gelenaglar vid snitt ?