• annacec

    2 åring som precis fått syskon åka iväg 4 nätter med pappan?

    Hej AP-föräldrar och övriga,

    vi har precis fått en bebis och det är sommar och varmt och jag (mamma) sitter mest i soffan och ammar. Pappan klättrar på väggarna och vill ta storebror (2 år och 4 månader) och åka och hälsa på sin bror på landet i fyra dagar och nätter.

    Jag vet inte vad jag känner inför det.

    Å ena sidan känner jag att  4 dagar är länge för min 2 åring att vara borta från mig och är rädd han känner sig övergiven av mig

    Å andra sidan förstår jag att sommaren inte blir så kul här i stan, att jag är tråkig mamma här hemma och att det kanske vore kul att komma iväg.

    Är 4 dagar/nätter för länge för en 2 åring (som just fått syskon) att vara borta från mamma eller är det jag som överreagerar?

    Pappan och 2 åringen har en bra relation, men det är jag som står för grunden (som de flesta mammor i denna ålder). Rent praktiskt så tror jag pappan grejar det även om jag tycker han kan glömma lite saker ibland (typ glömma sätta på solskyddskräm etc).
     

  • Svar på tråden 2 åring som precis fått syskon åka iväg 4 nätter med pappan?
  • Frontline

    Nää kan inte tänka mig att ett sådant stort barn skulle fara illa av att få vara ensam med sin pappa i några dagar snarare tvärtom kan han tycka det kan få vara skönt och kul och kommaiväg bara med pappa ett tag...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • JazzKermit

    Nej, men det är väl perfekt "bara du och jag" -tid för son och pappa? Det kommer de båda att gilla tror jag! Så blir det ju kul att ses igen sen! :)

  • ccecy

    Jag tycker nog det är bara och åka. Och ifall sonen under vistelsen verkligen inte vill vara där mer och hem till mamma istället.. så kanske dem kan avbryta och komma hem tidigare? Menar att ta en dag i taget o se hur barnet känner! Men ja tror nog det kommer fungerar utan problem! :)

  • kiki

    Tycker du ska släppa iväg sonen med pappan. Kan ju vara bra för lillkillen att känns sig älskad även fast lillebror/syster kommit till världen. Jag är 110 på att han får kärlek och så ändå, men jag tror ändå det är mycket gull med nya. Du och sonen överlever :) Kram på dig i sommarvärmen

  • tvättoman

    Om ni pratar om resan som ngt roligt, "oj va skoj det blir, det kommer bli kul för dig" etc så blir den nog också rolig.

    Jag har känt samma sak när jag fått barn- att jag inte velat att det större skall känna sig övergivet etc av mig. Men mkt av det handlar om min känsla o inte alltid barnets.

    Jag brukar tänka att jag skall unna mina barn att ha kul, träffa folk, känna glädje etc med andra än mig, och de svåra känslor det för med sig av saknad skall jag INTE överföra på barnet. Finns risk för skuldkänslor.

    Så lev och låt leva, gläds åt barnets äventyr och känn dig trygg med den far du valt åt honom!
    Med vänlig hälsning,
    T.

  • annacec

    Tack! Vilka bra svar. Känns som det är läge att låta dem åka. Vi har aldrig någonsin varit ifrån varandra 4 dagar och nätter, så det känns läskigt. Så himla rädd han ska känna sig övergiven!

    Tvättoman: mycket bra tankar, också inför framtiden... Man äger ju inte sitt barn och klart de ska ha relationer till andra vuxna.

  • tvättoman

    Annacec: tack, roligt att du uppskattade det!

    Tänker ofta på vad Pia sundhage berättat om sina föräldrar- att de alltid frågade henne när hon kom hem den fotbollen: "hade du roligt?" Det är så viktigt för att ge barnen rätt fokus, nämligen att glädjen skall vara vägledande. Inte resultatet eller nåt annat. Och absolut inte mina känslor!

    Och tänk så skönt för dig att fokusera på den nya lilla! Dessa fyra dagar är inget i ett livsperspektiv men nog så viktiga i nuet. Kram!

  • MajaMu

    Låt dem åka, du skriver ju att han har en bra relation med pappan (att pappan ibland glömmer saker har ingenting med deras relation att göra... Släpp kontrollbehovet...). Förmodligen stärker det deras relation utan att din relation med barnet försämras.

    Kan ju berätta att mina barn, 2 och 5 år, har varit med bara ena föräldern i tre veckor i sträck den här sommaren. Vi har haft kortare träffar och skypat flera gånger. Jag har inte märkt någon försämring av relationer eller humör hos dem på grund av detta. Nu är de vana att bara med en förälder men inte alls så långa stunder.

    Du kommer säkert att sakna din son mer än han hinner sakna dig.

  • Sölve

    Men låt dem åka! Lita på din man för guds skull! 
    Och det ÄR ingen fara att glömma solkräm. Jag tycker att många kvinnor skulle må bättre av att vara lite mer slarviga och avslappnade med sina barn. 

Svar på tråden 2 åring som precis fått syskon åka iväg 4 nätter med pappan?