• macmac

När pratade era barn rent?

Som rubriken, när pratade era barn rent, kanske inte R men i övrigt?
    Min son är tre år och hans språk har utvecklats enormt senaste tiden och vi tycker han är jätteduktig! Han pratar i meningar om kanske 6 ord och man förstår honom för det mesta. Dock pratar han inte speciellt rent. Är det normalt eller skulle ni kontaktat en logoped?

• Svar på tråden När pratade era barn rent?
  • lostinspace
    macmac skrev 2013-07-26 20:24:12 följande:
    Som rubriken, när pratade era barn rent, kanske inte R men i övrigt? Min son är tre år och hans språk har utvecklats enormt senaste tiden och vi tycker han är jätteduktig! Han pratar i meningar om kanske 6 ord och man förstår honom för det mesta. Dock pratar han inte speciellt rent. Är det normalt eller skulle ni kontaktat en logoped?
    Jämför man det där med vår dotter som är 2,5 år så ligger din son långt efter. Hon sjunger hela sånger och det är väldigt tydligt det hon säger och har varit så i allafall ett halvår...
  • glassen

Barn är väldigt olika. Tycker inte du behöver oroa dig att en 3-åring inte pratar rent. Min son  fyller snart 7 år och pratar inte rent ännu. Det bekymrar mig. Min dotter pratade bättre än honom i 2-års åldern.
    Men har du funderingar så kan du ju fråga på BVC, men det brukar vara på 4-års kontrollen de kollar talet lite mer.

• hannis

Min son är 3 och säger tydliga R men läsbar på S. Vad menas egentligen med att "prata rent"?

• Trillian80

Min son är 3,5 år och behöver oftast mig eller sin pappa som tolk när han pratar med andra än oss. Han rabblar på ordentligt och har ett enormt ordförråd, men pratar alltså ganska otydligt. Är inte orolig över detta än då min sambo hade problem med talet och även min yngsta syster upp till grundskoleåldern. Har det inte börjat rätta till sig till skolstart kanske man kan ta det med en talpedagog men jag har läst att det inte nödvändigtvis behöver vara till någon nytta.
    Oroa dig inte riktigt än tycker jag då... 

• Trillian80

Även jag är medveten om att andra barn i samma ålder pratar rent. Det kanske inte exakt det är det som trådstartaren vill höra, utan om hon bör söka hjälp för detta. Jag anser att det är i tidigaste laget. Min äldsta son började inte ens prata förrän han var efter 2 år. Men nu har han så mycket vettigt att säga så det är lugnt. :)

• Mammanicole

min son har alltid haft lite svårt att prata.
    men idag när han är 5 år har han bara små enstaka ord ( oftast nya) som är svåra att säga :)

Svar på tråden När pratade era barn rent?